InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Kleurentorentjes

Kleurentorentjes

Kleurentorentjes Kinderen spelen graag spelletjes samen met hun ouders of met andere kinderen. Het juiste spel op het goede moment kan ervoor zorgen dat een kind zich vaardigheden kan aanleren waar het in zijn ontwikkeling aan toe is. Het spel Kleurentorentjes is een spel dat heel geschikt is voor kleuters tussen de drie en de zes jaar. Het ontwikkelt hun observatievermogens en leert ze kleuren te herkennen, onderscheiden en benoemen. Je kunt dit spel van Jumbo aanschaffen voor een bedrag rond de tien euro.

Inhoud artikel

Het spel is verpakt in een doos:

  • Vier torentjes met ieder zes houten kralen in zes verschillende kleuren, de torentjes zijn stokjes op een zwarte staander (zie foto)
  • Kleurendobbelsteen met de kleuren van de kralen: rood, wit, blauw, oranje, geel, groen

Voor wie is het spel geschikt

Het spel is geschikt voor kinderen vanaf drie jaar (een jonger kind zou de kralen in de mond kunnen doen) tot een jaar of zes. Een ouder kind zal het spel mogelijk niet aanspreken omdat de factor geluk erg bepalend is.

Hoe speel je het spel

Alle spelers (minimaal twee, maximaal vier) krijgen een torentje en halen de gekleurde kralen eraf. De voorkant van de doos moet zo worden neergezet dat iedereen duidelijk kan zien, wat de volgorde van de gekleurde kralen is. Het is de bedoeling dat je het torentje opbouwt met de gekleurde kralen in de volgorde zoals die op de torentjes op de voorkant van de doos (rood-wit-blauw-oranje-geel-groen).

Om de beurt gooi je met een kleurendobbelsteen. Gooi je de kleur die bij jouw torentje aan de beurt is dan mag je de kraal van die kleur op je torentje zetten. Heb je een andere kleur gegooid, dan heb je pech, je beurt is voorbij en de volgende speler mag gooien.

De winnaar

Wie als eerste zijn torentje heeft opgebouwd is de winnaar. Dit is prima bij de een peuter, jonge kleuter, bij een wat ouder kind kun je het spel aantrekkelijker maken door af te spreken dat degene die het torentje het eerst heeft opgebouwd en vervolgens heeft afgebroken de winnaar is.

Voordelen

  • Kleuren herkennen, onderscheiden en benoemen
  • De motoriek wordt ontwikkeld: het kind moet de kralen op het stokje plaatsen
  • Kinderen leren op hun beurt te moeten wachten
  • Merken dat verliezen een ander gevoel heeft dan winnen
  • Een leuk spel om samen te spelen: het versterkt de band tussen ouder en kind
  • Het spel is eenvoudig: kinderen kunnen het ook zonder een volwassene spelen
  • Het spel is gemaakt van goed materiaal (alleen het stokje is niet zo stevig): mooi afgewerkte kralen, kleuren op dobbelsteen blijven netjes

Nadeel

Het stokje op de staander is niet zo sterk. Bij ons is een stokje gebroken en dit is moeilijk te maken, lijmen lukt niet goed, een plakbandje maak het stokje te dik (de kralen kunnen er niet meer overheen geschoven worden).

Mijn mening over dit spel

Dit spel kende ik uit mijn jeugd en had er goede herinneringen aan daarom heb ik het zelf ook aangeschaft. Het spel spreekt nagenoeg voor zich, je hoeft je niet te verdiepen in spelregels. Een kleuter kan daadwerkelijk iets leren van het spel maar het gaat spelenderwijs. Een peuter of kleuter kan zich vaak nog niet zo lang concentreren, voor dit spel moet je ongeveer vijftien minuten uittrekken, een mooie speeltijd voor een jong kind. Iedereen vindt het leuk om te winnen, geluk is de bepalende factor bij Kleurentorens, dus klein of groot, iedereen heeft een kans. Wij hebben dit spel alweer heel wat jaren in huis, mogelijk dat het stokje met staander tegenwoordig wat steviger is (zie onder het kopje nadeel). Maar behalve dit nadeel heel veel voordelen die het tot een spel maken dat ieder gezin met kleine kinderen in huis zou moeten hebben.
Gerelateerde artikelen
Kroko Loko, wie heeft de langste krokodil?Kroko Loko, wie heeft de langste krokodil?Kinderen zullen genieten van het spel Kroko Loko. Het is grappig, educatief en staat garant voor eindeloos speelplezier.…
Een halsketting ontwerpenEen halsketting ontwerpenHet is heel inspirerend om zelf een ketting te ontwerpen. Vooral als het voor een speciale gelegenheid is, een huwelijk,…
Loom bands: veel soorten elastiekjes, charms en kralenMet loomen mooie armbandjes maken, dat doen momenteel enorm veel kinderen en ook volwassenen. Maar het kan nog mooier: d…
Zelf kralen maken van Fimo kleiFimo is een zachte polymeer klei die je voor veel verschillende toepassingen kunt gebruiken. Je kunt er zelfs je eigen s…
Het maken van sieradenDe trend van nu; het maken van je eigen sieraden. Nieuw kledingstuk? Maak er zelf een mooi en passend sieraad bij! In di…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Informatie op doos en gebruiksaanwijzing

Reageer op het artikel "Kleurentorentjes"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 10-04-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!