InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Spelbespreking: Aquadelic GT

Spelbespreking: Aquadelic GT

Spelbespreking: Aquadelic GT Het genre van arcade boatracing leek lange tijd op sterven na de dood. Dankzij games als Aquadelic GT blijkt er echter nog toekomst te liggen in dit soort actie.
  • Platform: Pc
  • Uitgeverij: JoWood
  • Arcade boatracing/2007

Achtergrond

Aquadelic GT begon als een zijproject voor het Beherovka Game Festival van 2005, waar het de eerste prijs voor simulatiegames wegkaapte. Een kleine overwinning voor de Tsjechische ontwikkelaars van Hammerware, die eind 2007 dit spel onder deze vervolledigde versie uitbrachten.

Single player vs. carreer modus

Zoals gebruikelijk in dit soort racegames kan je kiezen tussen losse races en een carrièremodus. Vooral die laatste optie is wel leuk, want buiten geld moet je ook populariteitspunten verzamelen. Je begint met een half wrak, maar door toeristen aan havens op te halen en als taxi te dienen, in een log schip goudstukken te zoeken (die verschijnen in ware arcadestijl gewoon in de lucht) of met een watervliegtuig cargo te droppen kan je extra dollars verdienen. Daarmee kan je jouw schip aanpassen of een nieuw schip kopen. Meestal is de tweede optie veel interessanter, want het lijstje met modificaties is nogal kort en heel veel effect lijken de aanpassingen bovendien niet te hebben. De ‘physics engine’ is voor een erg goedkoop arcadegame als Aquadelic GT echter wel uitstekend, waardoor elk schip anders aanvoelt. In de regel zijn heel wat snelle en stabiele schepen niet zo wendbaar, terwijl wendbare watervoertuigen vaak gemakkelijk uit de lucht kunnen geknald worden en dergelijke.

Wapens

Uit de lucht geknald? Ja, want tijdens een race stuit je op specifieke plaatsen op allerlei gele dozen die boven het water hangen. Daarin zitten wapens verborgen, die variëren van torpedo’s tot explosieve luchtballons, netten, elektromagnetische pulsen die besturingssystemen verstoren en kikkers (echt waar) die de boten voor hen even achtervolgen en ze uiteindelijk doen kapseizen. Ook zijn er rode dozen die ‘nitro’ bevatten, waardoor je na een druk op de shifttoets even sneller gaat varen.

Besturing

De bediening is overigens doodeenvoudig: shift voor nitro, spatiebalk voor wapens en de pijltjestoetsen op de beoogde snelheid vast te leggen en naar links of rechts te sturen. Via enkele andere toetsen kan je in het menu terechtkomen of jouw eigen PDA raadplegen. Daarop is er onder andere een kaart te vinden en worden e-mails weergegeven met mogelijke taken, tips en nieuws. Je kunt er ook de jukebox mee in en het is zelfs mogelijk om foto’s te nemen die je online op een domein van de ontwikkelaars kunt bijhouden! Daarbij kan het camerastandpunt veranderd worden, wat natuurlijk erg handig is.

Muziek

Verwacht overigens niet de standaard generische electro op de jukebox te horen, maar wel verrassend goede ska, punkrock, latino, reggae, surfmuziek en folksongs die doorgaans uitstekend bij de kaart passen waarop geracet wordt (de Caribische Zee, Rusland en Griekenland). Er zijn 28 songs beschikbaar en geen enkele stelt teleur, toch een zeldzaamheid in een computergame! Wel laten de geluidseffecten heel wat te wensen over, maar echt storen doet dat niet.

Graphics

De graphics zelf zijn niet super, maar meer dan gedetailleerd genoeg en vooral de Caribische Zee en Griekenland zien er uitnodigend uit. Jammer genoeg zijn de kaarten wel wat beperkt. Elk eiland biedt verschillende races aan, maar als je buiten bepaalde grenzen vaart, wordt jouw schip onmiddellijk teruggezet.

Online spelen is onmogelijk, maar via een LAN kan je toch nog tegen vrienden racen.

Conclusie

Aquadelic GT is zeker niet de beste racegame die er bestaat, maar voor een erg lage prijs kan je wel een heel degelijke arcade boatracegame kopen met een heel lage leercurve en een hoge verslavingsfactor. Niet slecht! ***
© 2008 - 2017 Dvandereyken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.jowood.com www.gs-line.com www.aquadelic.com

Reageer op het artikel "Spelbespreking: Aquadelic GT"

Infoteur: Dvandereyken
Gepubliceerd: 21-06-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!