InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Travian: afkortingen en begrippen

Travian: afkortingen en begrippen

Travian: afkortingen en begrippen Farmen, vegen, faken… de termen in online strategie-spel Travian vliegen je om de oren. Communiceren neemt een belangrijke plaats in bij dit spel. Wel zo handig dus als je weet waar jouw 'deffers' en 'ally-leiders' over praten… Wie ambities heeft om aan de top te komen, zal zich moeten verdiepen in de betekenis van begrippen en afkortingen die binnen Travian gebezigd worden. Mensen die het klappen van de zweep kennen en de juiste taal spreken, hebben een streepje voor in Travian. Ze worden makkelijker toegelaten tot de grote allianties, met als beloning een grotere kans op succes en winst.

Het spel

In MMOG (Massive Multiplayer Online Game) Travian draait alles om het bouwen van een sterk imperium van dorpen en legers. Er zijn wereldwijd veel servers en het spel heeft een trouwe schare fans. Die fans spelen al jaren op server na server en hebben zo oeverloos ervaring opgedaan. Gaandeweg zijn in het spel allerhande begrippen en afkortingen ontstaan, die voor een leek onmogelijk te herleiden zijn. Nieuwkomers, maar ook mensen die al enige tijd spelen, kunnen zich daardoor verwonderen over de communicatie tussen de spelers. Om op de Nederlandse servers snel thuis te raken, is het raadzaam om op de hoogte te zijn van enkele veel gebruikte termen en afkortingen.

Begrippenlijst

Vaak moet in het spel veelvuldig en vooral snel gecommuniceerd worden. Skype is een hulpmiddel dat daarvoor door veel allianties gebruikt wordt. Daarnaast gaan er alliantiemails rond, met hulpverzoeken of opdrachten vanuit de leiding. Hierin maken spelers gebruik van allerlei begrippen. Ook op het (interne en externe) forum kom je nogal wat termen tegen die niet nader omschreven worden en waarvan verwacht wordt dat je ze kent.

Algemeen

Je kunt algemene begrippen tegenkomen, waarmee spelgerelateerde aspecten benoemd worden:
  • Ally-leider: de leider (meestal ook de oprichter, maar dat hoeft niet) van de alliantie. Meestal bestaat de leiding uit een aantal personen, die hun eigen specialiteit hebben zoals het werven van nieuwe leden, het coördineren van aanval of verdediging, het onderhandelen met andere allianties et cetera.
  • Cropper: de verhoudingen van grondstoffen zijn in een cropper aangepast ten voordele van de hoeveelheid graanproductie. Een standaard dorp heeft een verhouding van 4-4-4-6 (hout, klei, ijzer, graan), een 9-cropper geeft 3-3-3-9 en een 15-cropper 1-1-1-15.
  • Natars: het naargeestige computergestuurde volkje dat op de kaart van elke Travianserver groeit en groeit, bijvoorbeeld door het overnemen van de hoofddorpen van inactieve spelers.
  • Troepen-ratio: de verhouding tussen je populatie en je aantallen legereenheden.

Strategisch

Ook zijn er door spelers bedachte termen die een bepaalde handeling of strategie vertegenwoordigen:
  • Deffen (deffer, def-leider): verdedigen (verdediger, defensief leider). Het is in Travian gebruikelijk dat grote spelers hun persoonlijke ‘deffers’ hebben, die hen voorzien van verdedigende legers in ruil voor bescherming. Soms verenigen de deffers zich zelfs in hele def-allianties.
  • Dual: een partner waarmee je samen één account beheert. Deze mag zelf geen ander account beheren.
  • Perma-def (standaard def): versterkingen van andere spelers die permanent in je dorp verblijven.
  • Simmen: zo snel mogelijk groeien zonder specifiek strategisch doel.
  • Sitter: een andere speler die met zijn eigen wachtwoord op jouw account kan inloggen om een oogje in het zeil te houden als jij niet online bent. De officiële benaming hiervan is 'opzichter'.
  • Farmen (farms, farm-lijst): het structureel leegroven van een dorp met als doel de eigen dorpen beter te laten groeien. Farms zijn het lijdend voorwerp en farm-lijsten kunnen gemaakt worden in de verzamelplaats van waaruit de aanvallen verstuurd worden. Eén klik op de knop is voldoende om al je troepen op pad te sturen.

Aanvallen

Verder hebben veel zaken die met aanvallen te maken hebben een eigen term gekregen:
  • Faken: het versturen van kleine aanvallen om tegenstanders te misleiden en daardoor een echte aanval meer kans van slagen te geven.
  • Graanlock: het wegschieten van graanvelden, waardoor niets anders meer gebouwd kan worden als gevolg van een negatieve graanproductie.
  • Rellen: links en rechts wat aanvallen rondsturen waarmee je niet speciaal een strategisch doel voor ogen hebt.
  • Timen: je aanval of verdediging tot op de seconde gepland laten aankomen in een ander dorp.
  • Trein: een serie van aanvallen die binnen één of enkele seconden landen op het dorp van een tegenstander.
  • Vegen: een groot aanvalsleger vooruit sturen om een dorp ‘schoon te vegen’, dus zoveel mogelijk verdediging uit de weg te ruimen voordat andere, duurdere aanvalstroepen arriveren. Vegen kan ook tot doel hebben om het dorp als farm te gaan gebruiken.

Afkortingen

Naast gebezigde termen wordt in Travian veel gebruik gemaakt van afkortingen. Niet alleen onderling, maar ook in de speluitleg (FAQ) en binnen de officiële Travian-hulpmiddelen, zoals Gettertools. In deze externe omgeving kun je diverse data invoeren waarmee berekeningen worden gemaakt. Bijzonder handig als je bijvoorbeeld op zoek bent naar dorpjes om aan te vallen. Het is dus niet alleen goed voor je imago om de taal te begrijpen en bekend te zijn met de afkortingen, maar ook heel praktisch.

Veel gebruikte Travian-afkortingen zijn bijvoorbeeld:
  • AD = Aanvalsdorp: Het dorp waar je je aanvalsleger hebt getraind.
  • Ally = Alliantie: Een verbond van spelers die over en weer elkaars activiteiten kunnen waarnemen, zoals binnenkomende en uitgaande aanvallen.
  • CP = Cultuurpunten: Deze verzamel je met behulp van gebouwen, feesten en je held. Je hebt ze nodig om nieuwe dorpen te kunnen stichten of overnemen.
  • Gs = Grondstoffen: Hout, klei, ijzer en graan zijn nodig voor bouwen en troepen.
  • HD = Hoofddorp: Je eerste dorp is automatisch je hoofddorp. Hier heb je meer mogelijkheden dan in je andere dorpen. Je kunt je hoofddorp wijzigen door een paleis te bouwen in het nieuwe HD naar keuze.
  • Kata's = Katapulten: Nodig om gebouwen van tegenstanders weg te schieten.
  • MH = Multi-hunter: Teamlid binnen Travian die de (hoogst verboden) dubbele accounts opspoort en een ban uitdeelt.
  • NPC = Non-playable character: Met deze virtuele handelaar kun je de netto hoeveelheid grondstoffen in je dorp herverdelen, tegen betaling van goud.
  • Pop = Populatie: De omvang van een dorp wordt uitgedrukt in populatie. Bepalend hiervoor is de hoeveelheid graan die gebruikt wordt door alles behalve je troepen.
  • TV = Toernooiveld: De hoogte van dit gebouw bepaalt hoe snel je troepen kunnen lopen over grotere afstanden.
  • WW = Wereldwonder: Het allesbeslissende gebouw waarmee het eindspel gewonnen kan worden. Het kan alleen gebouwd worden in een Wereldwonderdorp, dat vanaf de start van de server bekend is en beheerst wordt door Natars in het grijze gebied.

Lees verder

© 2017 - 2018 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Travian, Een Korte UitlegTravian is een zeer populaire online game dat over de hele wereld wordt gespeeld. Het is te beschrijven als een online c…
Travian - zo verdien je gratis goudTravian - zo verdien je gratis goudWie eenmaal heeft kennisgemaakt met Massive Multiplayer Online Game (MMOG) Travian, weet hoeveel mogelijkheden dit spel…
Travian, De GebouwenIn het internetspel travian draait het om het opbouwen van je eigen imperium. Hier een beschrijving van de gebouwen die…
Travian aanval: uitleg van een trein makenTravian aanval: uitleg van een trein makenIn Massive Multiplayer Online Game (MMOG) Travian draait alles om krachtmeting tussen legers van de spelers. Ervaren spe…
Travian voor beginners: hoe speel je dit gratis online spel?Travian voor beginners: hoe speel je dit gratis online spel?Travian is een gratis online Massive Multiplayer Online Game (MMOG) waarin je dorpen kunt bouwen, legers kunt trainen en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tutankamon23, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • https://ts19.travian.nl/
  • https://wbb.forum.travian.com/
  • https://www.gettertools.com/ts19.travian.nl.4/10-Travian-server

Reageer op het artikel "Travian: afkortingen en begrippen"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 09-01-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Travian
Schrijf mee!