InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Bordspellen (speelgoed)

Bordspellen (speelgoed)

Bordspellen (speelgoed) Zin in een bordspel, maar moeilijk om te kiezen? Dan ben je niet de enige. De markt wordt overstroomd met gezelschapsspellen. Er is zeer veel keuze. Sommige lijken veel op elkaar, anderen weer totaal niet. In dit artikel worden de bekendste bordspellen op een rijtje gezet met een korte uitleg erbij.

Axis & Allies

Axis & Allies is een bordspel waarin je speelt in de Tweede Wereldoorlog. Dit gebeurd via de miniaturen en een wereldkaart. Spelers moeten elkaar aanvallen en de sterkste blijft over. Eigenlijk is het uitgebreide versie van dat andere beroemde strategiespel Risk.

Cluedo

Kolonisten van Katan

Kolonisten van Katan is een spel dat vooral de laatste jaren heel erg aan bekendheid heeft gewonnen. Het is een spel dat is overgewaaid vanuit Duitsland. Het is een bordspel voor 3 tot 6 spelers. Spelers moeten zoveel mogelijk dorpjes bouwen en die verbinden met wegen. Op die te bouwen zijn weer grondstoffen nodig, die kunnen worden gewonnen of geruild met andere spelers. Bij alles is het de bedoeling de tegenstanders zo slim mogelijk af te zijn en zelf zoveel mogelijk huisjes en wegen te bouwen.

Levensweg

Levensweg is een bordspel waarin je een bepaald leven leidt. Je neemt de route van het leven door. Het is de bedoeling daarbij om zo rijk als mogelijk is te worden. Dan kan door het krijgen van kinderen, het kiezen van een beroep en opleiding, het beleggen in staatsobligaties en op andere manieren. Ook heeft de speler een zekere dosis gelukkig nodig om op het juiste vakje te komen. Het spel is geschikt voor 2 tot 6 spelers.

Mens-erger-je-niet

Mens-erger-je-niet is één van de oudste bordspellen uit de moderne tijd. Het is overgewaaid uit India, en via Groot-Brittannië terecht gekomen in Nederland, al reeds in 1896. Aan het begin van dit spel krijgt iedere speler vier pionnen die een rondje rondom het speelbord moeten maken en dan weer veilig op de thuisplaats terecht zien te komen. Als dat met alle pionnen is gelukt, heeft men het spel gewonnen.

Risk

Risk is het bekende bordspel waarbij spelers om de hele wereld strijden. Het spel word gespeeld op een grote continentale kaart en elke speler krijgt een aantal regio's en legers toebedeeld bij aanvang van het spel. Ook krijgt de speler een opdracht. Dat kan zijn om een andere speler te vernietigen, een bepaald aantal landen te veroveren, of een bepaald aantal continenten te veroveren. Tijdens het spel mogen spelers elkaar aanvallen en kunnen op verschillende manieren weer hun leger uitbreiden. Het spel is geschikt voor 2 tot 6 spelers.

Schaken

Schaken is waarschijnlijk één van de oudste bordspellen ter wereld. Twee spelers staan tegenover elkaar en hebben verschillende soorten stukken, die allemaal op een verschillende manier kunnen bewegen. Het uiteindelijke doel is om de koning van de tegenstander klem te zetten, zodat hij geen enkele kant meer op kan. En dan mag het triomfantelijke 'schaakmat' klinken.

Stratego

Stratego is een spel waarbij twee legers tegen over elkaar staan. Elk van de speler heeft 40 soldaten, die verschillen in rang. Wanneer een rang hoger is, dan kan hij een andere soldaat uitschakelen. Maar pas op, er zijn ook bommen en spionnen in het spel. Het uiteindelijke doel is om de vlag van de tegenstander te pakken. Daarbij moet er echter goed worden nagedacht hoe dit te bereiken, maar ook hoe die te verdedigen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bordspellen (speelgoed)"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Speelgoed
Schrijf mee!