InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > DIY: maak en ontwerp je eigen Monopolyspel

DIY: maak en ontwerp je eigen Monopolyspel

DIY: maak en ontwerp je eigen Monopolyspel Op zoek naar een uniek en zelfgemaakt cadeau, of ben je dol op spelletjes? Maak dan je eigen versie van het Monopolyspel! Monopoly staat al jaren garant voor veel speelplezier. Het merk Hasbro komt nog steeds met nieuwe varianten en je kunt het spel in verschillende thema's terugvinden in de winkel. Een eigen versie is in elk geval leuk om te maken en erg leuk om te geven. Je kunt het bovendien zo uitgebreid maken als jíj het wilt. Wat heb je nodig om een eigen versie van dit spel te maken? Aan de hand van een persoonlijk voorbeeld wordt het stap voor stap uitgelegd.

Inhoud

Monopoly benodigdhedenMonopoly benodigdheden

Wat heb je nodig voor het spel Monopoly?*

Wat je nodig hebt, hangt af van de hoeveelheid tijd die je eraan wilt besteden. Aan dit spel hebben twee mensen een maand gewerkt. Met name het ontwerpen van het bord is tijdrovend, juist omdat de mogelijkheden eindeloos zijn. In principe kan je alles zelf maken, maar dat hoeft niet. Als je er voor kiest om de straatnamen aan te passen, wees je er dan bewust van dat ook alle straateigendommen moeten matchen met het bord. Wanneer je niet alles zelf wilt maken, kun je een tweedehands Monopolyspel op bijvoorbeeld marktplaats kopen. De onderdelen die je niet zelf maakt, zijn dan te vervangen met originele spelonderdelen.

Het maken van het spel vereist voornamelijk werk in een foto bewerkingsprogramma, zoals Adobe Photoshop. Het is daarom een plus als je handig bent met dit programma. Heb je geen Adobe Photoshop? Geen probleem. Download de proefversie en maak een maand lang gratis gebruik van het programma. Deze is legaal te downloaden via: creative.adobe.com/products/download/photoshop
*De aantallen die je nodig hebt, zijn gebaseerd op een deluxe editie spelbord.

Het spelbord

  • Adobe Photoshop
  • Printadres. Je kunt het bord op forex-materiaal laten afdrukken, dit kost ongeveer twintig euro. Liever goedkoper? Je kunt het spelontwerp ook op papier of stickervel afdrukken en het plakken op een tweedehands- of blanco spelbord.

Spelonderdelen van FIMO-kleiSpelonderdelen van FIMO-klei
7 spelpionnen, 20 hotels en ongeveer 62 huisjes
  • 2 à 3 pakken FIMO-klei. Je kunt de huisjes en hotels en pionnetjes natuurlijk ook van ander materiaal maken
  • Een oven voor het afbakken van de FIMO-klei

  • Optioneel: acrylverf om de klei te beschilderen. Met de kleuren zwart, wit, rood, blauw en geel kun je alle kleuren maken
  • Optioneel: fijne kwasten
  • Optioneel: aluminiumfolie als ondergrond voor het verven

Speelgeld en eigendomsbewijzenSpeelgeld en eigendomsbewijzen
Speelgeld en 45 eigendomsbewijzen
  • Photoshop (of eventueel Word)
  • Schaar. Dit onderdeel vereist véél knipwerk
  • Printpapier. Het is aan te raden om normaal papier voor het geld en een wat dikker papier voor de eigendomsbewijzen te gebruiken

Spelhandleiding, Algemeen Fonds-kaart, Kans-kaart en dobbelstenen

  • Photoshop (of eventueel Word)
  • Papier
  • 2 of 3 dobbelstenen

Ontwerp spelbordOntwerp spelbord

Het spelbord ontwerpen

Allereerst begin je met het spelbord dat gebaseerd is op het originele Monopolyspel van Hasbro. Uiteraard kan je deze helemaal zelf maken, maar het scheelt tijd om een bestaande afbeelding van een spelbord als basis te gebruiken. In het photoshopprogramma kun je dit bord vervolgens naar eigen smaak aanpassen. Gebruik voor een mooi printresultaat een grote afbeelding (veel pixels). Bij het kiezen van het basisbord is het slim om te bedenken hoe uitgebreid je het bord wilt hebben. Hoe breder het bord, hoe meer bewerkingen het met photoshop kost. Voorbeelden van basisborden zijn onder andere te vinden op www.identityfiles.nl/site/rotterda.php en op Deviantart. Onderstaande basisborden komen van Deviantart en hebben genoeg pixels:

Indruk van het spelbordIndruk van het spelbord
Een thema kiezen
Eenmaal een basisbord gekozen, begint het creatieve gedeelte. Wat wil je met je bord? Je kunt er allerlei thema's op loslaten zoals Sjakie en de chocoladefabriek, Game of Thrones, sociale media, barbieland en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt het spel ook specifiek richten op de persoon of groep voor wie het bestemd is.

Thema housewarming

Het bord uit het voorbeeld was een cadeau en heeft het thema housewarming. Het thema gaat over alle steden waar de ontvanger van het cadeau heeft gewoond. De straatnamen zijn daarom gebaseerd op plekken die leuke herinneringen oproepen of waar deze persoon veel is geweest. Zo is er de geboortestad met straatnamen van het huisadres, de middelbare school en het plaatselijke winkelcentrum. In de stad van de studententijd staan de universiteit, de grote markt, de uitgaansstraat en de sportvereniging centraal. Als je in een bepaalde stad meer inspiratie hebt voor straatnamen, is het mogelijk hier meer straatkleuren aan te wijden. In dit voorbeeld is er gebruik gemaakt van een deluxe spelbord als basis. In deze versie zit een extra ronde, die in het voorbeeld over de buitenlandse reizen van de ontvanger gaat. Rechts of hieronder zie je een verkleind voorbeeld van het resultaat.
Bijzondere bordoptiesBijzondere bordopties
Afbeeldingen bewerken
Je kunt ervoor kiezen om de originele afbeeldingen van het bord te gebruiken, maar je kunt ook andere zoeken. In het voorbeeld zijn andere afbeeldingen gekozen voor de stations, algemeen fonds, kans, gevangenis en het betalen van belasting en dergelijke. Je kunt allerlei leuke afbeeldingen vinden op het internet. Zolang je geen commercieel doel hebt met het spel, zijn ze in veel gevallen te gebruiken. Wat betreft het invoegen van de verschillende afbeeldingen scheelt het tijd als je al wat handigheid hebt met photoshop. Juist in deze fase kun je creatieve spelregels bedenken die van toepassing zijn op de persoon. Als de ontvanger een student is, kun je bijvoorbeeld ‘Aflossing studieschuld - Betaal €100’ invoegen. Hiernaast vind je ter inspiratie verschillende spelbordopties bij elkaar geplaatst.
Het formaat 30x30Het formaat 30x30
Het spelbord printen
Als je spelbord klaar is, kun je deze ergens laten printen. Printzaken vragen vaak om een PDF versie van het bestand. In Adobe Photoshop kun je het bestand opslaan als PDF: klik op 'bestand' gevolgd door 'opslaan als' en selecteer in de lijst 'Adobe PDF'. Een voorbeeld waar je het spelbord kan laten drukken is: Viamartine.com. Ze hebben hier geen hardboard waarvan puzzels en bordspellen vaak zijn gemaakt, maar forex is een goede vervanger. Forex is een zwarte kunststof met een dikte van 5 mm. Viamartine heeft verschillende formaten, je kunt ook gerust mailen voor een ander formaat. Uiteraard kun je het bord ook op andere materialen laten drukken.

In het voorbeeld is gekozen voor een forex formaat van 30x30 (dit was destijds €19,50). Dit formaat is geschikt om op te kunnen spelen, maar er is niet veel ruimte. Dit betekent dat je kleine huisjes moet maken, of dat je het niet erg moet vinden als de huisjes niet netjes naast elkaar passen op een straat.

Spelattributen maken van FIMO-klei

De spelattributen kun je met FIMO-klei maken. Deze klei is makkelijker te vormen als het wat zachter is. Je kunt het opwarmen door het te kneden met je handen of door het in een plastic zakje in een kom met warm water te leggen. Ook hier kun je iets anders verzinnen dan de traditionele pionnen, huizen en hotels.
Beschilderen van de huisjesBeschilderen van de huisjes
Huizen
Het is nog best lastig om de huisjes te maken, houd ze daarom zo simpel mogelijk. Aangezien er weinig bordruimte is op een straat, moeten het kleine huizen worden. Met FIMO kun je op de volgende manier veel huisjes in één keer maken: kneed de klei tot een lange rol en maak deze tot een lange, vierkante rol. Uit deze rol snijd je vierkante blokjes van ongeveer een halve centimeter. Snijd op dezelfde manier de daken uit een driehoekige rol. Plaats deze vervolgens op de vierkante blokjes en bak ze af in de oven. Als je met een draad snijdt, kun je de twee rollen ook eerst op elkaar plaatsen en dan pas snijden. In het voorbeeld zijn de vierkante delen goud geverfd en de daken oranje. Voor het aanbrengen van details als ramen en deuren kun je een fineliner gebruiken of met een zeer fijne kwast verven.
FruithotelsFruithotels
Hotels
Geïnspireerd door het programma Spongebob, waar Spongebob in een ananas woont, is er in het voorbeeld gekozen voor fruithotels. Voor ieder fruitsoort zijn er met FIMO twee stuks gemaakt: ananas, aardbei, tomaat, citroen, appel, peer en een blauwe bes. Als de fruitvormen klaar zijn, kunnen ze in de oven. Eenmaal afgekoeld, kun je de fruithotels tot leven laten komen met een likje verf. Je kunt ook FIMO-kleuren kiezen die overeenkomen met de fruitkleur, in dat geval hoef je niet meer te verven. Als finishing touch zijn ook hier ramen en deuren toegevoegd. Optioneel: aflakken met een glanslak. Het ziet er mooi uit en de verf op de spelattributen raakt minder snel beschadigd. Je kunt de glanslak bij verschillende hobbywinkels kopen.
Spelpionnen van FIMO-kleiSpelpionnen van FIMO-klei
Spelpionnen
De spelpionnen zijn geheel naar wens te maken. Heeft degene voor wie je het maakt (of jijzelf) een bepaald lievelingsdier? Dan kan je deze in verschillende kleuren maken. Kies je voor een hele beestenboel dan is het slim de relatief makkelijke dieren te maken. Op de afbeelding rechts is gekozen voor verklede poppetjes in dierenkleding. Waarom? Dieren kunnen vrij tijdrovend zijn om te maken en een simpel figuur bestaand uit een romp met een hoofd is dat niet. Door het toevoegen van uiterlijke kenmerken van het dier, zoals een staart en spitse oren, is het dierenpionnetje vrij snel herkenbaar.

Tip: druk de spelpionnen licht tegen de ondergrond aan, zodat deze na het afbakken goed kunnen blijven staan.

Overige spelattributen

De monopoly reiseditie heeft nog extra spelattributen, namelijk vijf sleutels. Deze worden gebruikt voor Kans- en Algemeen Fonds-regels. In de reiseditie pak je een sleuteltje wanneer je 'verlaat de gevangenis zonder betalen' gooit. Je kunt dit sleuteltje gebruiken om weer uit de gevangenis te komen. In het voorbeeld wordt gebruik gemaakt van deze regel.

Printen van speelgeld en eigendomsbewijzen

Dit is het technische gedeelte van het maken van een eigen spel. Zowel de eigendomsbewijzen als het geld moeten allemaal op een slimme manier geprint worden.

Voorbeeld eigendomsbewijsVoorbeeld eigendomsbewijs
Eigendomsbewijzen
Het aantal eigendomsbewijzen is gelijk aan het aantal straten, stations en nutsbedrijven op het bord. Het maken van de eigendomsbewijzen is vrij technisch en kost veel tijd. Waarom? Dit klusje bestaat voornamelijk uit het digitaal kopiëren en naast elkaar plakken van alle straten en stations van het bord op een printbaar formaat (bijvoorbeeld A4). Daarnaast moet je zorgen dat de juiste informatie op het eigendomsbewijs staat en dat je een zelfde afbeelding maakt met de achterkanten van deze eigendomsbewijzen. Het kan een aantal mislukte prints kosten om uit te vinden hoe de eigendomsbewijzen op de juiste wijze dubbelzijdig worden geprint. Het is aan te raden om hier een dikker soort papier voor te gebruiken. Eenmaal uitgeprint, mag je de eigendomsbewijzen uitknippen en sorteren.

Eigen speelgeldEigen speelgeld
Speelgeld
Het speelgeld maak je op dezelfde manier als de eigendomsbewijzen, behalve dat deze op normaal printpapier kunnen worden afgedrukt. In het voorbeeld is gekozen voor verschillende soorten valuta, maar zonder dat deze daadwerkelijk andere waarde hebben dan het bedrag in euro's. Anders zou het spel onnodig ingewikkeld worden. De valuta's zijn gekozen op basis van de verschillende reisbestemmingen die de ontvanger van dit spel heeft gehad. Er is gekozen voor € 500 (Europese euro), $ 100 (Amerikaanse dollar), ₫ 50 (Vietnamese dong), ฿ 20 (Thaise Baht), ƒ 10 (Oud-Nederlandse Gulden), £ 5 (Britse Pond) en ៛ 1 (Cambodjaanse Riel).

Originele Algemeen Fonds- en Kans-kaarten, persoonlijke handleiding met handige speldoos

Naast het ontwerpen van het spelbord, komt ook veel creativiteit kijken bij het maken van regels voor de Algemeen Fonds- en Kans-kaarten. Daarnaast is het leuk om een handleiding te beginnen met een persoonlijk voorwoord en dit alles te verpakken in een eigen versierde speldoos.

Speldoos met handleidingSpeldoos met handleiding
Handleiding
Je bent nog vooral bezig geweest met het vormgeven, nu komt het aan op opzoeken en schrijven. Daarnaast kan je in de handleiding iets vertellen over de aanleiding van deze bijzondere editie en waarom je voor bepaalde vormgeving hebt gekozen. De handleiding in het voorbeeld begint met de geschiedenis en leuke weetjes van het originele Hasbro-Monopolyspel, gevolgd door een zelfgeschreven voorwoord over de aanleiding van het spel. De inhoud van het spel en de spelregels worden daarna uitgelegd. Moeite met het schrijven van de handleiding? Op Info.nu staan artikelen over de geschiedenis en weetjes van het spel. De spelregels zijn eenvoudig te googelen, maar vereisen, afhankelijk van je spelbord, wellicht een aanpassing.
Voorbeeld Algemeen Fonds- en Kans-kaartVoorbeeld Algemeen Fonds- en Kans-kaart
Algemeen fonds- en Kans- kaarten
Wees creatief en maak het spel een stuk leuker met originele Algemeen Fonds- en Kans- kaarten. Bijvoorbeeld "Je bent dronken en ziet alles dubbel. Tel de ogen van de dobbelstenen bij elkaar op en vermenigvuldig deze" of "Treinstaking. De volgende keer dat je op een station komt hoef je niets te betalen aan de eigenaar". Verzin hier gekke regels die van toepassing zijn op de persoon of de stad waarin degene woont. Je kunt ook actuele zaken van het nieuws erin verwerken: de economische crisis, de loslopende wolf, ontdekt worden op foutieve/belachelijke declaraties, et cetera.

Voor de verwerking van de regels op de kaarten, kun je kiezen voor uitgebreid of simpel: één regel per kaartje of alle regels op één kaart. De eerste manier is gebruikelijk voor het klassieke Monopolyspel, de tweede is gebaseerd op de Monopoly reiseditie. In het voorbeeld is gekozen voor alle regels op één kaart en werkt als volgt: Wanneer je op een Kans of Algemeen Fonds vakje eindigt, gooi je drie dobbelstenen. Doe de Kans of Algemeen Fonds opdracht voor het aantal ogen wat je gooide. Bijvoorbeeld: je eindigt op Kans en gooit 9. Je opdracht is dan nummer 9 op de Kans-lijst. Voor het maken van de kaarten zijn in totaal tweeëndertig regels nodig. Elke kaart krijgt zestien opdrachten, genummerd van 3 tot 18. (Je start bij nummer 3, omdat je driemaal een 1 kan gooien.)
De speldoos geopendDe speldoos geopend
De speldoos
Een doos voor je eigengemaakte spel is niet noodzakelijk, maar wel leuk. Je kunt vaak bij de kringloop wel een spel kopen voor 1 à 2 euro met hetzelfde formaat. Indien je al van plan was een tweedehands monopolyspel te kopen, is deze doos ook uitermate geschikt. De doos kun je vervolgens beschilderen naar eigen wens. Op deze manier heb je alle spelonderdelen persoonlijk verpakt èn op één plek.

Ben je van plan zelf een versie te maken? Veel succes gewenst!
© 2015 - 2018 Broodjeei, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
GezelschapsspellenGezelschapsspellenGezelschapsspellen zijn al eeuwenoud. De geschiedenis gaat tot 3500 jaar voor Christus. Bekende spellen als mens erger j…
Monopoly Deal, een leuk monopoly-kaartspelMonopoly Deal is een variant op het bekende monopoly spel. Een leuke variant. Het is een kaartspel waarbij het doel, het…
Een vet leuk spel; OnvoorSPELbaar van Paul de LeeuwEen vet leuk spel; OnvoorSPELbaar van Paul de LeeuwVerkozen tot Speelgoed van het jaar 2009; het spel OnvoorSPELbaar van Paul de Leeuw. In dit maffe en hilarische spel moe…
Monopoly: gezelschapspel van Hasbro, 80 jaar speelplezierMonopoly: gezelschapspel van Hasbro, 80 jaar speelplezierHeb je een ideetje nodig voor Sinterklaas, een verjaardag, een lentefeest, een communie of zomaar een cadeautje? Waarom…
Je eigen kleding ontwerpenJe eigen kleding ontwerpenWil jij ook je eigen kleding ontwerpen en dragen? Of misschien zelfs wel verkopen en een succesvol een eigen kledingmerk…

Reageer op het artikel "DIY: maak en ontwerp je eigen Monopolyspel"

Infoteur: Broodjeei
Laatste update: 09-05-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!