InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Het spel Tribalwars

Het spel Tribalwars

Het spel Tribalwars Tribalwars is een online spel dat is ontwikkeld in Duitsland door Innogames in 2003. Het spel groeide heel snel en heeft ondertussen 34 verschillende taalversies. Het spel is in het begin lastig om te spelen met heel veel informatie, maar hieronder wordt uitgelegd hoe het spel in elkaar zit en hoe je het moet spelen.

Hoe het begon

Het spel is in 2003 ontwikkeld door een groep Duitse jongens die een spel wilden bedenken om met elkaar te spelen. Het spel bleek echter een succes voor hen en ook voor andere mensen, want twee jaar later hadden ze al 50.000 leden. Ze bleven het als hobby houden maar na enkele jaren was het spel zo groot dat het een fulltime baan werd. Ze zijn het spel blijven updaten en uitbreiden en in 2011 had het spel al 34 versies in verschillende landen. Landen waar het spel het meest wordt gespeeld zijn: Duitsland, Oostenrijk, Groot-Brittannië, Polen, Brazilië, Nederland en België.

Gebouwen

In het spel heb je te maken met verschillende gebouwen met elk een andere eigenschap. Tribal wars heeft zeventien gebouwen:
  1. Het Hoofdgebouw is het belangrijkste gebouw in je dorp. Vanaf hier kan je al je gebouwen upgraden zodat ze beter worden. Ook versnelt het de duur van het upgraden van andere gebouwen.
  2. In de Kazerne kan je eenheden maken (Hier later meer over). Je kan hier alle infanterie maken en hoe hoger het level van je kazerne, hoe sneller eenheden gemaakt kunnen worden.
  3. In de Stal kan je cavalerie maken. Ook hier geldt hoe hoger het level van je stal, des te sneller de cavalerie klaar zijn.
  4. De Kerk maakt je troepen gelovig. Gelovige troepen zijn sterker dan ongelovige troepen waardoor ze dus beter vechten.
  5. In de Werkplaats kan je Rammen en Katapulten maken. Deze eenheden worden gebruikt om gebouwen te vernietigen van andere spelers.
  6. In de Adelhoeve kan je edelmannen maken. Edelmannen gebruik je om andere dorpen te veroveren.
  7. De Smederij wordt gebruikt om troepen vrij te spelen zodat je die in de desbetreffende gebouw kan maken.
  8. Bij de Verzamelplaats kun je troepen sturen om te vechten, zonder verzamelplaats kan je je troepen niet wegsturen.
  9. Het Standbeeld wordt gebruikt voor ridders. Hier kan je wapens zoeken voor je ridder die speciale krachten geven.
  10. De Marktplaats is een plek waar je grondstoffen kunt ruilen met andere spelers.
  11. Met de Houthakkers krijg je hout. De hoeveelheid hangt echter wel af van je level.
  12. Bij de Leemgroeve krijg je leem. Net als bij de houthakkers hangt de hoeveelheid leem af van je level.
  13. Bij de IJzermijn kan je ijzer krijgen.
  14. De Boerderij wordt gebruikt om eenheden te houden. Om meer troepen te krijgen heb je een hoger hoererij level nodig.
  15. Bij de Opslagplaats sla je je grondstoffen op. Als de opslagplaats vol zit komen er geen grondstoffen meer bij.
  16. De Schuilplaats wordt gebruikt om een kleine hoeveelheid grondstoffen op te slaan die niet gestolen kunnen worden.
  17. De Muur is ter bescherming van het dorp, hoe hoger het level hoe beter de muur wordt beschermd.

Eenheden

Infanterie

  • De Speervechters worden voornamelijk in het begin gebruikt. Je kan deze vechters meteen maken zonder die vrij te spelen met de smederij. Speervechters worden gebruikt in de verdediging, voornamelijk tegen cavalerie. Speervechters zijn goedkoop en kunnen redelijk wat buit dragen.
  • De Zwaardvechters zijn goed ter verdediging tegen infanterie en boogschutters. Ze zijn goedkoop om te maken maar kunnen niet veel buit dragen en zijn traag met lopen.
  • De Bijlstrijders zijn aanvalstroepen. In de verdediging zijn ze bijna niets waard, dus gebruik deze nooit daarvoor. Ook zij kunnen niet veel buit dragen.
  • De Boogschutters zijn ook ter verdediging en worden gebruikt tegen cavalerie en infanterie. Zij zijn iets duurder om te maken en kunnen ook weinig buit dragen.
  • De Katapulten zijn er om gebouwen te vernietigen. Hoe meer katapulten je gebruikt voor een aanval, hoe sneller een gebouw wordt vernietigd. Katapulten kunnen geen buit dragen, zijn duur en zijn ook traag met lopen.
  • De Rammen worden gebruikt om de muur van de tegenstander te vernietigen. Net als bij de Katapulten: hoe meer je meestuurt in de aanval hoe sneller de muur van de tegenstander wordt vernietigd. Ook Rammen kunnen geen buit dragen, zijn duur en traag met lopen.
  • De Edelmannen zijn vooral later in het spel belangrijk. Met hen verover je namelijk dorpen en je moet vaker met een edelman aanvallen wil je het dorp veroveren. Als het dorp eenmaal verovert is, is je edelman weg. Edelmannen zijn de duurste eenheden om te maken en worden elke keer als je een extra edelman maakt duurder.
  • De Burgerwacht is heel goed ter verdediging. Het kost je geen grondstoffen, alleen wordt de hoeveelheid die je verdient gehalveerd. De Burgerwacht wordt gebruikt als je denkt dat je de aanval niet met je troepen kan winnen.
  • De Ridder is een eenheid waar je er maar één van kan hebben. Hij is snel en goedkoop.

Cavalerie

  • De Verkenners worden gebruikt om dorpen van de tegenstander te verkennen. Je kan de troepen, grondstoffen en gebouwen van de tegenstander zien.
  • Lichte Cavalerie zijn aanvalstroepen. Ze zijn erg sterk maar ook redelijk ter verdediging. Ze zijn snel en in verhouding ook nog goedkoop en zij kunnen veel buit dragen.
  • De Bereden Boogschutters zijn sterke aanvalstroepen en redelijk ter verdediging. Je kan ze eigenlijk vergelijken met lichte cavalerie.
  • Zware Cavalerie zijn sterke troepen ter verdediging en in de aanval. Helaas zijn ze dan ook duur om te maken.

Extra functies

Om Tribalwars beter te spelen kan je extra functies gebruiken. Deze functies kosten wel premium punten. Premium punten kun je verkrijgen door te ruilen of door ze te kopen. Met deze punten kun je extra's krijgen zoals gebouw upgrades en kun je troepen versnellen. Ook kan je een premium account kopen, hiermee kan je onder andere een langere wachtlijst, een duidelijk dorpsoverzicht en een goede kaart indeling krijgen. Als je 500 punten hebt behaald kan je het premium account gratis uitproberen voor een week. De laatste extra die je kan hebben met premium punten is een Farm Assistent. Hiermee maak je buttons aan met een zelf gekozen aantal troepen. Je kan dan in twee klikken iemand aanvallen en dat gaat veel sneller dan normaal.

Hoe begin je

Zodra je bent ingelogd in een nieuwe wereld zie je dat je begint met een klein dorp. Het belangrijkste is om je grondstoffen zo snel mogelijk uit te breiden naar een level van iets onder de 20. Daarna moet je aan je verdediging werken, maak hiervoor genoeg speervechters, zwaardvechters en een hoge muur. Verkenners zijn ook handig aangezien je de omliggende dorpen daarmee kan verkennen. Als je verder in het spel komt blijven grondstoffen belangrijk, verhoog deze dus altijd. Ook moet je, als je een goede verdediging hebt, werken aan je aanvalstroepen. Val dorpen aan om zo extra grondstoffen binnen te krijgen en werk langzaam uit naar een Adelshoeve, zodat je vanuit daar een Edelman kan maken. En daarop volgt natuurlijk dat je je eerste dorp verovert.

Tips

  • Als je begint met het spel moet je proberen om zo snel mogelijk punten te behalen. Zo heb je een voorsprong op andere spelers en heb je zo dus een grotere kans op overleven.
  • Maak veel verkenners. Als je veel verkenners hebt kunnen andere spelers jou niet verkennen waardoor ze niet weten wat er in je dorp staat en zijn zij minder geneigd jou aan te vallen.
  • Maak vrienden. Als je vrienden hebt bouw je contacten op en sta je voor een tijd veilig in het spel.
  • "Troepen vechten maar punten niet". Dit ga je vaker horen en het klopt ook, want met veel troepen kom je verder dan met veel punten.
  • Een goede verdediging is een must. Zorg dat je altijd voldoende verdedigingstroepen hebt, want je kan er beter teveel van hebben dan te weinig.
  • Leer van je fouten. Als dit je eerste keer is houdt je het waarschijnlijk niet lang vol. Kijk terug op wat er fout ging en probeer het opnieuw.
© 2014 - 2019 Fayeerik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis spel: Tribal WarsGratis spel: Tribal WarsEr zijn veel gratis spellen te spelen op het internet, waarvan de meeste gekunsteld overkomen of erg simpel zijn. Het br…
Wat zijn online browserspelletjes?Wat zijn online browserspelletjes?Online browserspelletjes leken het hoogtepunt te hebben in 2013 en 2014, maar deze spelletjes blijven door de jaren heen…
Online browserspellenOnline browserspellenOnline browserspellen zijn spellen die je op je browser (internet explorer, firefox) speelt. Ze vereisen geen extra cons…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tribal_Wars
  • http://help.tribalwars.nl/wiki

Reageer op het artikel "Het spel Tribalwars"

Infoteur: Fayeerik
Gepubliceerd: 15-10-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!