InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Gezelschapsspel Abalone

Gezelschapsspel Abalone

Gezelschapsspel  Abalone Voor de spelletjesliefhebbers onder ons is er uit een keur aan leuke spellen te kiezen. Abalone is een mooi uitgevoerd knikkerspel dat je met zn tweeën speelt. Het lijkt op verschillende andere spellen waarbij je maar één tegenstander hebt, zoals dammen, schaken en go. Wie er eenmaal aan begint, is er binnen de kortste keren aan verslingerd. Abalone is ook online te spelen.

Gezelschapsspel - bordspel en denkspel

Abalone is een bordspel en een denkspel. Het bord is niet van karton of hout, maar een plastic rasterwerk waar knikkers stevig in blijven liggen. Ze rollen pas uit het raster als je tegen de knikkers duwt. De knikkers of kogels zijn zwart en wit zoals bij het dammen. Het spel heeft ook iets weg van dat spel. Abalone heeft elementen van:
  • dammen;
  • schaken;
  • go.

Knikkers

De knikkers zijn mooi, groot en glanzend; de kwaliteit van het materiaal, ook van het spelbord, is hoog. Je moet de knikkers tactisch verplaatsen over het bord, zodat je die van je tegenstander van het bord kunt duwen. Ze rollen dan in een knikkergootje aan de rand van het spelbord. Je kunt de knikkers van je tegenstander natuurlijk niet zomaar in het gootje duwen: dat mag alleen wanneer je meer knikkers op een rijtje hebt dan je opponent.

Bron: AbaloneBron: Abalone

Regels van Abalone

De spelregels:
  • Je mag een rechte of een dwarse zet uitvoeren:
    • recht: je schuift een rijtje van 1, 2 of 3 eigen knikkers door naar een volgend (leeg) vakje.
    • dwars: je schuift 2 of 3 eigen knikkers naar de lege rij ernaast.
    Bij een rechte zet mag de speler 1 of 2 knikkers van zijn medespeler wegduwen als:
    • je sterker bent; wie de meerderheid aan knikkers op rij heeft is sterker, 2 is sterker dan 1;
    • er geen leeg veld tussen de kogels ligt;
    • er een leeg veld achter de knikkers ligt;
    Wie als eerste 6 knikkers van de tegenstander van het bord weet te duwen is de winnaar.

Uitvoeringen

Abalone is er in verschillende uitvoeringen: van luxe-editie tot reisuitvoering en inmiddels ook in een te downloaden versie.
In 2005 kwam Abalone Quattro op de markt. Daarmee kunnen vier spelers het tegen elkaar opnemen.
Abalone werd in 1989 voor het eerst uitgegeven en Laurent Lévi en Michel Lalet zijn de bedenkers van het spel. Ze wonnen er in 1988 een spellenontwerp wedstrijd mee.
Abalone wordt uitgegeven door Fox Mind Games, Jumbo, Parker.
Het spel is geschikt voor spelers vanaf 8 jaar.
De knikkers moeten uiteraard buiten bereik van kleine kinderen worden gehouden.

Bron: AbaloneBron: Abalone

Ab alone - nooit alleen

Abalone, uit te spreken als abaloon, betekent nooit alleen. Ab is Latijn voor nooit en alone is alleen. Met abalone ben je nooit alleen. De naam is gelijk aan de schelp met de mooie parelmoerglans, maar heeft daar niets mee te maken.
Abalone heeft een bijzonder logo. Als je dat 90 graden draait staat er 3, 2. One. Dat staat voor:
  • 3 duwt 2;
  • 3 duwt 1;
  • 2 duwt 1.

Prijzen

Abalone won verschillende prijzen:
  • Toy Innovation Award 2005;
  • Speelgoed van het Jaar 1991;
  • As d'Or 1989

Verslingerd

Het spel is snel onder de knie te krijgen en ook voor kinderen makkelijk te leren. Het is heerlijk dat je het knikkerspel uitpakt en er vrijwel meteen mee aan de slag kunt. Je hoeft je niet eerst een uur door alle regels en wetten te worstelen. Strategie ontwikkel je gaandeweg en ook zonder diep doordachte strategische zetten is het een leuk spel. Aangenaam is de mooi uitgevoerde bolletjes en het stevige raster dat het knikkerbord vormt. Abalone: wij zijn er aan verslingerd geraakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
GezelschapsspellenGezelschapsspellenGezelschapsspellen zijn al eeuwenoud. De geschiedenis gaat tot 3500 jaar voor Christus. Bekende spellen als mens erger j…
Leuke apps op iPhone en iPad: bordspelletjesLeuke apps op iPhone en iPad: bordspelletjesBordspelletjes 2.0, oftewel bekende spelletjes van vroeger als app op je iPhone of iPad. Wordfeud is momenteel het meest…
Dammen, hoe werkt het spelDammen, hoe werkt het spelDammen is net als schaken een denksport. Het wordt alleen wel minder gespeeld dan schaken. Meestal als je een denksport…
Het verleden en heden van de knikkerIedereen kent ze wel; de knikkers. Grote knikkers, kleine knikkers, felgekleurde knikkers of doorzichtige knikkers. Somm…
Hypergeometrische verdeling: trekkingen zonder terugleggingHypergeometrische verdeling: trekkingen zonder terugleggingDe hypergeometrische verdeling is een discrete kansverdeling, waarbij men bij aselecte trekkingen uit de populatie N, me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stefan Kühn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • www.goedkopegezelschapsspellen.nl
  • Abalone
  • Afbeelding bron 1: Abalone
  • Afbeelding bron 2: Abalone

Reageer op het artikel "Gezelschapsspel Abalone"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 16-08-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Gezelschapsspellen
Schrijf mee!