InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Gezelschapsspelen: Stratego

Gezelschapsspelen: Stratego

Stratego is een klassiek bordspel waarin zoals de naam reeds doet vermoeden strategie centraal in staat.

Algemene gegevens

  • Titel: Stratego
  • Uitgever: Milton Bradley Company (MB) / Jumbo
  • Type van spel: Strategisch Bordspel
  • Aantal spelers: 2 spelers
  • Speelduur: 30 minuten tot 1 uur
  • Moeilijkheidsgraad: Eenvoudig
  • Jaar van uitgifte: 1961

Ontstaan van het spel

Het spel Stratego is afkomstig van het traditionele Chinese bordspel Jungle dat ook bekend staat onder de naam 'Game of the Fighting Animals (Dou Shou Qi) of dierenschaak. U kan het al raden. Het verschil was dat dit spel met stukken gespeeld werd waar verschillende dieren opstonden in plaats van militaire rangen. Later werd het spel omgevormd tot 'Land Battle Chess' (Te Zhi Lu Zhan Qi) en dat spel is eigenlijk de rechtstreekse neef van het Stratego spel zoals wij het kennen vandaag de dag. In Europa werd het reeds voor het eerst opgemerkt voor de 1ste wereldoorlog maar toen had het nog de naam 'L'attaque'. Op 26 November 1908 was het de franse Mademoiselle Hermance Edan die een patent aanvroeg voor 'een oorlogsspel met verplaatsbare stukken op een bord'. Het patent werd aanvaard door het Franse Octrooibureau in 1909 en staat officieel bekend als patentnummer 396.795. Hermance Edan had echter geen naam aan het spel gegeven en een Franse fabrikant noemde het 'Au Jeu Retrouvé' maar vanaf 1910 werd het verkocht onder de naam L'Attaque. Pas in 1961 werd het spel omgevormd tot het populaire bordspel zoals wij het vandaag kennen. De stukken kregen uniformen uit de tijd van Napoleon en dat is het werk van het Nederlandse spelbedrijf Jumbo die het samen met De Milton Bradley Company (MB) uitbrachten en er een licentie op namen. MB deed de verdeling voor de USA vanaf 1961 en Jumbo nam de Europese markt voor z'n rekening. In 1990 was er tijdelijk een versie beschikbaar in de USA die je met 4 spelers kon spelen maar dat was geen groot succes en die versies zijn zeer zeldzame collectors items vandaag de dag.

Doel en spelregels

Bij Stratego staan er twee legers tegenover elkaar met de volgende militaire rangen (van sterk naar zwak):
  • Vlag (1 stuk per speler)
  • Maarschalk (1 stuk per speler)
  • Generaal (1 stuk per speler)
  • Kolonel (2 stukken per speler)
  • Majoor (3 stukken per speler)
  • Kapitein (4 stukken per speler)
  • Luitenant (4 stukken per speler)
  • Sergeant (4 stukken per speler)
  • Mineur (5 stukken per speler)
  • Verkenner (8 stukken per speler)
  • Spion (1 stuk per speler)
  • Bom (6 stukken per speler)

Alle stukken mogen 1 veld per keer horizontaal of verticaal op het spelbord (dat uit 10 vakjes op 10 bestaat) bewegen, behalve de verkenner. Dit stuk mag zo ver bewegen als mogelijk zolang er geen ander stuk in de weg staat want de stukken op het bord kunnen niet over elkaar heen springen. Er zijn ook twee kleine meren op het bord van 4 vakjes groot. Daar mogen de stukken niet door of instaan. Bij aanvang zetten beide spelers hun stukken op het bord volgens een eigen te kiezen strategie zonder dat de ene speler van de andere kan zien hoe de stukken staan. Als een stuk geslagen wordt dan tonen beide spelers het stuk aan elkaar. Het stuk dat het hoogste in rang is wint waardoor dat van de verliezende partij van het bord verdwijnt. Er is op deze regel slechts één uitzondering en dat is het stuk van de spion. Als de spion (Sinds de versie van 2006 is het een spionne geworden !!!) de maarschalk kan slaan dan wint steeds de spion. Aangezien de spion het laagste stuk in het spel is telt het omgekeerde niet want ieder ander stuk dat de spion zelf slaat wint op zijn beurt. Naast de stukken met de verschillende rangen zijn er nog twee speciale stukken in het spel Stratego. Dat zijn de bommen en de vlag. Een bom mag nooit bewegen en wint van elk stuk dat het probeert te slaan met uitzondering van de mineur. De mineur is immers het enige stuk dat bommen onschadelijk kan maken. De vlag die staat altijd op een vaste plaats en mag niet bewogen worden tijdens het spel. De winnaar is diegene die het eerst de vlag van de tegenstander kan slaan.

Strategie

Er zijn verschillende strategieën in het spel Stratego. De hogere stukken zoals de maarschalk, de generaal, de kolonel en de majoor vormen dikwijls de ruggengraat van de strijdmacht. Vermits de meeste andere stukken door hen geslagen kunnen worden zijn die hogere stukken ideaal voor een sterke aanval. Ze kunnen echter ook gebruikt worden om als verdediging te dienen tegen een aanval. Nadeel is echter dat het aantal hogere stukken beperkt is waardoor een speler die ze kwijt is dadelijk in een zwakkere positie staat. De kapitein, de luitenant en de sergeant vormen de middenrangen. Deze stukken worden vooral gebruikt om verkenners en mineurs op te ruimen zonder daarbij de hogere stukken te moeten onthullen aan de vijand. De mineur kan dus als enige bommen opruimen maar is zelf een lage rang wat het stuk zeer kwetsbaar maakt. Het is dus een goede strategie om de mineurs te beschermen door stukken uit de middenrangen. De verkenners waarvan iedere speler het meeste aantal heeft zijn de laagste rang maar zij kunnen wel meer dan 1 veld lopen. Ze dienen eigenlijk slechts om de rang van vijandelijke stukken te onthullen. Wie z'n verkenners allemaal kwijt is speelt dus eigenlijk als een blinde. Voor de spion(ne) telt hetzelfde als voor de mineur. De spion kan als enige de maarschalk slaan maar is als laagste in rang erg kwetsbaar en moet dus absoluut beschermd worden. De bom dient enkel ter verdediging. Een veelgebruikte techniek is het omringen van de vlag met bommen doch dat is een vrij doorzichtige strategie aangezien ze zoveel gebruikt wordt.

Online versie

Er bestaan verschillende online versies van Stratego die dikwijls een andere naam hebben omdat de naam beschermd is. Dat gaat van eenvoudige java-versies tot de webstratego-versie van Metaforge die wij persoonlijk de beste vinden. De huidige versie is zelfs in het Nederlands beschikbaar (en nog verschillende andere talen) en heeft zelfs heel leuke geluidseffecten. Verder is het een zeer compleet online spel met ontelbare mogelijkheden en opties. Een absolute aanrader voor wie graag Stratego speelt dus. Het spel is volledig gratis voor de eerste 250 partijtjes Stratego die je wil spelen al zijn de opties dan wel beperkter. Zo staat als niet geregistreerde speler je naam niet in de rankings, kan je niet posten op het forum,niet kiezen met welk type van stukken je speelt (ze hebben zelfs een set met bekende gezichten wat best grappig is) of de verschillende spelopties en/of varianten gebruiken. Jaarlijkse kostprijs om te registreren is 29,95$ en dan zijn alle extra opties en mogelijkheden inbegrepen. Dat is nog geen 3$ per maand,dus dat mag voor de echte stratego-fan geen probleem zijn,maar zoals gezegd kan je gerust eerst 250 partijtjes gratis spelen als je dat zou willen.

Klik hier om Stratego online te spelen

Cd/dvd-rom versie

Er bestaat ook een versie op CD-Rom van Hasbro. Deze is heel indrukwekkend ondanks dat ze toch al een paar jaar oud is. Volledig in 3D met prachtige geluids- en beeldeffecten. Zo zie je de stukken in animatie tegen elkaar vechten als ze geslagen worden (een optie die je ook kan uitschakelen) zo'n beetje als in het spel Battle Chess dat uit diezelfde periode komt. Je kan tegen de computer spelen maar ook online via internet al moet je dan wel de Gamespy Arcade software installeren om andere spelers te vinden die het spel ook hebben.

Weetjes over stratego

  • Zoals bij vele bordspelen bestaan er alternatieve versies (die vandaag de dag moeilijk te vinden zijn) zoals een Star Wars versie,een Lord Of The Rings variant en zelfs een Legend versie waarbij de stukken geïnspireerd zijn op karakters uit Magic: The Gathering.
  • De originele stukken waren eerst in bordkarton. Pas na de 2de wereldoorlog in de voorloper van het spel werden het houten stukken. Sinds 1961 zijn de stukken in plastic. In Europa waren de cylindervormige stukken heel populair terwijl men in de USA vooral met de rechthoekige stukken speelde waar de graden met stickers op de stukken gekleefd werden na aankoop en waar ze dus niet op het stuk zelf gedrukt stonden.
  • Het spel is zeer populair in Duitsland, België maar ook in Nederland. Op internationaal gebied zijn het vooral Nederlanders die domineren op kampioenschappen. Het wereldkampioenschap Startego is ook al verschillende keren in Nederland georganiseerd geweest. Dat van 2006 vond echter plaats in Antwerpen maar werd gewonnen door een Nederlander met name Erik van den Berg. Meer info over komende tornooien en kampioenschappen kan je vinden op de website van The International Stratego Federation: http://www.isfstratego.com
  • In 1982 werd er door MB een elektronische versie op de markt gebracht. Die had tal van geluidseffecten en muziekjes waaronder muziek van de bekende 1812 Overture als de vlag gepakt werd.
© 2006 - 2018 Ghostwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Origin; EA's nieuwe paradepaardjeOrigin; EA's nieuwe paradepaardjeEr komen steeds meer online gamedistributieprogramma's. Steam overheersde sterk totdat EA met Origin kwam aanzetten, dit…
Steam: Gratis downloaden Steam en Steam gamesSteam: Gratis downloaden Steam en Steam gamesWat is Steam? Steam is een applicatie en digitaal distributie platform, waarmee je online games kunt downloaden en spele…
Videogames - Een verslaving onder jongerenVideogames - Een verslaving onder jongerenIn de laatste 30 jaar is er veel veranderd in de game-industrie. Aangezien het spelen van videogames populairder is dan…
Levend StrategoMooi weer, tijd om naar buiten te gaan en heb je een grote groep (kinderen) te vermaken? Een leuke activiteit om te doen…
Informatie: Playstation portableDeze handheld staat bekend als de allereerste draagbare spelcomputer van Sony. Er zijn al vele versies van de PSP op de…

Reageer op het artikel "Gezelschapsspelen: Stratego"

Infoteur: Ghostwriter
Gepubliceerd: 22-12-2006
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!