InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Waarom Call of Duty oude fans verliest
mijn kijk op

Waarom Call of Duty oude fans verliest

Waarom Call of Duty oude fans verliest Nu de release van Call of Duty: Black Ops 2 wel heel snel nadert, is het opmerkelijk dat veel oude fans hun interesse in de game verloren zijn. Het laat hen koud of deze game nu een echte topper wordt of zal falen. Dit is echter niet altijd zo geweest. Toen Call of Duty: Modern Warfare verscheen, kochten vele van die fans de game meteen na de launch om het te kunnen spelen. Het was voor hen een geweldige ervaring en wekenlang, zo niet maandenlang, speelden ze online. Het is daarom een goed idee om eens te bekijken waarom die mensen zich nu niet meer aangesproken voelen door de Call of Duty. Verschillende argumenten kunnen aangehaald worden. Let wel: dit geldt zeker niet voor alle oude fans.

Verandering

Hoewel fanatieke spelers het zullen ontkennen, kan je er niet om heen dat de Call of Duty-reeks sinds enkele jaren niet bijster hard meer is veranderd. Sinds Modern Warfare volgt de serie steeds hetzelfde stramien: een korte singleplayer, aangevuld met een populaire en explosieve multiplayer. Het valt te begrijpen dat de ontwikkelaars geen drastische veranderingen doorvoeren, want het is zo dat de games altijd enorm goed verkopen. Als Treyarch en Infinity Ward het roer nu volledig zouden omslaan, zouden vele gamers afhaken.

Singleplayer

Zoals eerder aangehaald, is de singleplayer zeer kort. Dit zorgt er wel voor dat de explosieve momenten elkaar zeer snel kunnen opvolgen. Grote shoot-outs en zinderende voertuigmissies wisselen elkaar in strak tempo af en gunnen de speler geen enkel moment van rust. Gamers die niet veel aandacht hechten aan een ingenieus verhaal en gewoon even hersenloos willen knallen, kunnen dit smaken. Maar na enkele keren deze rit te hebben doorploegd, willen de gamers die een meerwaarde zoeken bij het spelen zich er niet weer doorheen sleuren. Soms willen ze gewoon meer in een game. Een meeslepend verhaal en vernieuwende gameplay bijvoorbeeld.

Multiplayer

Call of Duty is dé shootergame van deze generatie. Het valt niet te ontkennen dat dit de populairste game is onder gamende jongeren. Iedereen heeft het erover, van echte gamers tot casualspelers. Dit heeft de reeks vooral te danken aan zijn multiplayer, die de laatste jaren ongelooflijk is gegroeid. Waarom vinden veel oude fans dit dan niet meer leuk? Het belangrijkste argument is waarschijnlijk juist de groei van de reeks. Steeds meer onervaren spelers voegen zich bij het onlinegebeuren en maken het echte hardcore gamers niet leuker. Ze kunnen het spelplezier van anderen verpesten door te spelen zoals een n00b. Dit wil zeggen dat ze niet goed zijn en zich niet aan de ‘regels’ houden. Deze regels staan natuurlijk niet op papier, maar worden bepaald door ervaren spelers. Een speler die bijvoorbeeld zijn medespelers lastigvalt, wordt zeker niet met open armen ontvangen.

Beeld

De graphics van deze shooterserie vormen een vierde struikelblok. Het valt meer en meer op dat de Call of Duty-games achterstaan. Textures lijken soms enkele jaren oud en sommige effecten zien er helemaal niet uit zoals ze eruit zouden moeten zien. Veel games hebben bijvoorbeeld al aangetoond dat lichteffecten veel beter kunnen. Ook hier is volgens mij de belangrijkste reden dat de makers beseffen dat de meeste gamers hier geen probleem uit maken. Deze gamers merken het niet wanneer zulke kleine details worden verbeterd en dit stimuleert de ontwikkelaar totaal niet om verbeteringen aan te brengen. Het is een vicieuze cirkel. En zoals iedereen weet, zijn die zeer moeilijk te doorbreken.

Geluid

In tegenstelling tot Battlefield, die andere bekende shooter, is het geluid in Call of Duty niet van een bijzonder hoog niveau. Geweren klinken niet zo bombastisch als in de werkelijkheid en geluiden zijn niet altijd even goed aangepast aan de omgeving. Een schot van veraf kan bijvoorbeeld hetzelfde klinken als een schot dat van dichtbij wordt afgevoerd. De Battlefield-games worden onder andere geprezen voor hun geluid en daarom valt het des te meer op dat Call of Duty niet voldoet aan die standaard.

Conclusie

Om de oude fans terug aan te kunnen trekken, zou de serie minder verkocht moeten worden. Dit zou ervoor zorgen dat de makers beseffen dat ze meer veranderingen moeten doorvoeren. Het probleem is echter dat Call of Duty steeds meer verkoopt. De fans die afhaken, worden verplaatst door nieuwe spelers en zo kan de serie blijven groeien.
© 2012 - 2017 Woutd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom Call of Duty oude fans verliest"

Infoteur: Woutd
Gepubliceerd: 12-11-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Mijn kijk op…
Schrijf mee!