InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Houten treinbaan: Brio, Eichhorn en andere merken

Houten treinbaan: Brio, Eichhorn en andere merken

Een houten treinbaan is topspeelgoed voor jongens en meisjes vanaf een jaar of twee. Zo'n treinspoor laat zich makkelijk uitbreiden met rails, treintjes, spoorbruggen en andere accessoires. Ideaal voor verjaardagen, kerst en sinterklaas. Er zijn verschillende merken te koop. Wat maakt een houten treinbaan zo leuk? Wat zijn de verschillen in prijs en kwaliteit? Zijn de merken onderling te combineren? Een aantal zaken waar je op moet letten bij de aanschaf van een houten treinspoor.

Houten treinbaan: leuk voor jong en oud

Een houten treinbaan is altijd een hit. Niet voor niets behoort het tot de basisuitrusting van kinderdagverblijven en peuterpseelzalen. Zowel jongens als meisjes kunnen er jarenlang mee spelen zonder dat het ooit gaat vervelen. Door de treinrails anders te leggen, ontstaat elke keer een ander traject. Uitbreiding met nieuwe wagonnetjes, rails, tunnels, bruggen, boompjes en poppetjes houdt het spel afwisselend en attractief.

Vaak wordt de vraag gesteld vanaf welke leeftijd een houten treinbaan leuk is en tot welke leeftijd kinderen er mee spelen. Globaal genomen vinden kinderen vanaf een jaar of twee het al heel leuk om met treintjes te spelen (al rijden jonge peuters net zo lief naast de rails als erop). Vanaf een jaar of drie worden ook de rails steeds meer gebruikt en lukt het kinderen om zelfstandig eenvoudige spoorbanen te leggen.

De vraag tot welke leeftijd kinderen met een houten spoorbaan spelen laat zich moeilijker beantwoorden. In elk geval tot een jaar of zeven wordt er vaak en veel mee gespeeld. Heb je de treinset uitgebreid met treinen op batterijen of op afstand bedienbare treinen en overgangen, dan gaat de baan beslist nog een paar jaar langer mee. Verder hangt het af van het type kind en van zijn of haar plek in het gezin: is het de oudste, dan zal het nog graag meespelen met de jongere kinderen en de rol van 'mooie-banen-bouwer' op zich nemen. Zo blijft een houten treinbaan jarenlang uitdagend speelgoed.

Waarom een houten spoorbaan altijd een hit is

Onder pedagogen is het gangbaar om speelgoed onder te verdelen in vijf groepen, die elk appeleren aan een bepaald soort vaardigheid. Die onderverdeling is:
  • constructiespeelgoed (iets bouwen)
  • cognitief speelgoed (iets leren)
  • creatief speelgoed (iets maken)
  • sociaal speelgoed (samenspelen)
  • motorisch uitdagend speelgoed (lichaamsbeheersing)
De houten treinbaan past in alle categoriën!

Daarnaast is er een veel gehanteerde onderverdeling in speeltypen. Volgens speelgoeddeskundige Marianne de Valck zijn kinderen onder te verdelen in vier speeltypen:
  • rauwers (houden van actie en dingen doen)
  • douwers (uitvinders en puzzelaars)
  • schouwers (houden van dromen en fantasiespel)
  • bouwers (ondernemers en regelaars)
Ook bij de deze onderverdeling valt op dat de houtenspoorbaan past bij de vier verschillende speeltypen. Iedereen komt aan zijn trekken; de één met bouwen (treinspoor maken van rails), de ander met puzzelen (hoe zorg je dat de baan passend wordt), de derde met rollenspel en fantasie (rijden met treintjes, laden en lossen, stoppen bij station en spoorwegovergang).

Wat is een goede startset?

Een goedestartset voor een houten treinbaan bestaat uit minimaal voldoende railsstukken om een ronde spoorbaan te maken plus één treintje (locomotief en wagonnetje). Leuker is het echter om gelijk iets meer te kopen. Met twee of meer treintjes kan je zelf of een vriendje/vriendinnetje ook meespelen (kinderen vinden het geweldig als hun ouders meedoen in het spel!), met iets meer rails (ook rechte stukken en wissels) kan je meer variatie aanbregen in de spoorbaan, wat zeker kinderen vanaf ongeveer drie sterk zal aanspreken. Ook een tunnel erbij is altijd leuk.

Jongere kinderen hebben vaak genoeg aan simpelweg rondjesrijden. Bedenk ook dat jongeren kinderen motorisch vaak nog niet in staat zijn om moeilijke parcoursen (bijvoorbeeld met bruggen en veel kleine bochtjes) goed te volgen. Voor wat oudere kinderen (vijf, zes jaar) is het leuk om de treinbaan uit te breiden met stations, poppetjes, hijskranen, spoorwegovergangen, etc. Zelfs uitbreiden met een houten autobaansysteem behoort tot de mogelijkheden.

Voor- en nadelen van een treintafel

Een treintafel is een lage tafel met een opstaande rand eromheen waarop een houten spoorbaan ligt, vaak verlijmd. Voor heel jonge kinderen speelt dit heel fijn omdat ze om de baan heen kunnen lopen en de stukken niet los kunnen gaan. Ligt een baan los op de vloer, dan kruipen ze er vaak overheen om aan de andere kant te komen met als gevolg dat de rails uit elkaar gaan. Zo'n treintafel heeft beperkte afmetingen (anders kan het kind het midden niet bereiken) en dat is meteen een van de nadelen: alleen een eenvoudige, kleine baan past erop en uitbreiden is lastig. Is de baan verlijmd met de tafel, dan is dit zelfs onmogelijk. Wel heel leuk dat de tafel kan worden ingericht als een echte modelspoorbaan, met boompjes, dieren, kleuren, zand. Bovendien staat het treinspoor altijd klaar om mee te spelen.

Of je een treintafel moet kopen hangt een beetje af van welk type kind je hebt en wat je zelf als ouder belangrijk vindt. Gaat je kind helemaal op in rollenspel en fantasie, dan zal een mooi ingerichte treintafel beslist tot de verbeelding sprreken; is hij of zij gek op dingen bouwen en creativiteit, dan loopt je kind als snel tegen de beperkingen op. Heb je zelf een hekel aan rondslingerend speelgoed of wil je dat het speelgoed elke avond wordt opgeruimd, dan is een treintafel een goed idee.

Verschillende merken houten treinbanen

Houten treinbanen zijn te koop in verschillende merken. De bekendste zijn Brio en Eichhorn, die ook verreweg het grootste assortiment aan banen, treintjes en accessoires hebben (Brio nog wat meer dan Eichhorn). Het Zweedse merk Brio introduceerde de houten treinbaan in 1958 in Europa als speelgoed. Eichhorn (Duitsland) volgde vier jaar later.
Maar ook Ikea, Hema, Mentari (Indonesië), Heros, Plan Toys (Thailand), Wibra, Aldi en Lidl verkopen houten treinbanen.

Alle merken passen onderling op elkaar. Rails van Brio laten zich dus probleemloos combineren met rails van Ikea en treintjes van Eichhorn. Het is oppassen met de treintjes en rails van Thomas de Trein, omdat Thomas ook producten heeft voor plastic of stalen treinbanen. De houten Thomas-spullen passen echter prima op de andere merken.

Groot verschil in prijs en kwaliteit

De prijsverschillen tussen de diverse merken zijn enorm. Zo koop je bij de Hema een complete starterset voor een bedrag waarmee je van Brio amper vier railsstukken kunt kopen. Brio is verreweg het duurste merk, op de voet gevolgd door Eichhorn. Ikea en Hema en zijn goede middenmoters, spotgoedkoop zijn speciale aanbiedingen bij bouwmarkten, supermarkten als Aldi en Lidl, Wibra en Zeeman.

Eichhorn is het gemakkelijkst verkrijgbaar: het behoort tot het standaardassortiment van alle grote speelgoedketens. Voor Brio moet je vaak naar kleinere, zelfstandige speelgoedwinkels, speelgoedwinkels gespecialiseerd in houten speelgoed of speciale treinenwinkels. Maar ook De Bijenkorf verkoopt een groot assortiment Brio speelgoed. Niet alleen de prijs en de verkrijbaarheid verschilt, ook de kwaliteit van de merken loopt enorm uiteen.

Kwaliteit en prijs gaan bij houten treinsystemen echt hand in hand: hoe duurder, hoe beter de kwaliteit. Brio en Eichhorn steken kwalitatief met kop en schouders boven de andere systemen uit. Ze zijn daardoor ook behoorlijk waardevast: tweedehands op bijvoorbeeld Marktplaats worden er nog steeds aardige bedragen voor gevraagd. Tegelijkertijd zijn Brio en Eichhorn ook de enige merken die je tweedehands aantreft; de andere zijn na een tijdje spelen gewoon 'op', terwijl deze twee uit het topsegment nagenoeg onverslijtbaar zijn. Wie de hoogste kwaliteit wil maar niet het volle pond wil betalen, doet er goed aan om tweedehands houten treinspullen van Brio of Eichhorn te kopen. Na een aantal jaar en urenlang speelplezier kan je ze vaak voor dezelfde prijs weer doorverkopen als waarvoor je zelf hebt gekocht.

Moet je dan per se die dure merken hebbben? Nee hoor. Ook met een goedkope baan kan een kind goed uit de voeten. Zeker als je wilt proberen of zo'n treinbaan in de smaak valt, is het geen slecht idee om met een startset van een goedkoop merk te beginnen: je hebt dan meteen al aardig wat rails en treintjes waardoor je kind gelijk goed uit de voeten kan. Blijkt het een succes, dan kan je dat altijd nog uitbreiden met spullen van betere kwaliteit. Daar zal je dan ook beslist voor willen kiezen, want je merkt bij goede houten treinsystemen al snel dat ze kwalitatief weinig duurzaam zijn, waardoor ze soms zelfs voor onveilige situaties zorgen.

Kwaliteit en veiligheid

Zoals gezegd zijn er grote kwaliteitsverschillen tussen de houten treinsystemen van de verschillende merken. Maar waarin zitten die verschillen nou eigenlijk? Allereerst in het soort hout dat wordt gebruikt voor de rails. Brio en Ikea maken hun rails van slijtvast massief beukenhout. Eichhorn kiest voor het eveneens onverwoestbare esdoornhout. Andere merken houten rails zijn meestal gemaakt van grenenhout, dan snel spllintert, barst en afbreekt. De railsstukken krijgen heel wat te verduren. Bij het opruimen worden ze in een bak of kist gegooid, bij het leggen van de baan komt er (te) veel spanning op te staan als het kind moeite heeft de baan goed aan elkaar te passen, bij het opbreken van de baan worden de railstukken opgetild en vallen ze op de grond. Heel jongeren kinderen (of jongere broertjes/zusjes) willen bovendien nog wel eens met de rails door de kamer gooien. Bij goedkope railssoorten breken dan al snel stukjes af, waardoor ze minder goed passen of er gevaarlijke spinters aankomen.

Daarnaast in het verbindingtype van de rails. Bij Brio en Eichhorn maken de verbindingen deel uit van de rails. Bij andere merken gaat het vaak om losse pinnetjes die vastgelijmd zitten in de rails. Deze losse pinnetjes laten snel los, raken kwijt en zijn gevaarlijk voor jonge kinderen vanwege inslikkingsgevaar.

Als derde is het materiaal van de treintjes bepalend. Bij de duurdere merken houten treinsystemen, zijn de treintjes zelf paradoxaal genoeg vaak van plastic. Daardoor kunnen ze tegen een stootje. Goedkope Aziatische merken leveren vaak houten treintjes mee, gemaakt van goedkoop, snelsplinterend hout. Vaak zijn de magneetjes waarmee de treintjes aan elkaar gekoppeld worden bij deze goedkope merken vastgelijmd met lijm die snel loslaat.
© 2010 - 2017 Kennishelp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips bij het kopen van een kinderstoelAls ouder heb je veel keuze uit verschillende soorten, maten en kleuren kinderstoelen. Maar waar moet je op letten bij d…
IKEA webshop: informatie en beoordelingDe IKEA webshop is een van de grootste online aanbieders van interieur artikelen. Wat heeft de IKEA webshop u te bieden?…
Huis goedkoop inrichtenJe wilt je huis leuk inrichten, maar je budget is helaas niet toereikend om dure meubels aan te schaffen. Dit artikel ge…
Woonwarenhuis IKEAWoonwarenhuis IKEAIKEA is een van de grootste woonwarenhuisketens in de wereld. Kom hier meer te weten over het ontstaan van de keten, de…
Ikea Eindhoven (Son): adres, openingstijden en routeIkea Eindhoven (Son): adres, openingstijden en routeEén van de grootste Ikea filialen in Nederland is de Ikea in Eindhoven (ook wel Ikea Son genoemd). De Ikea vestiging in…

Reageer op het artikel "Houten treinbaan: Brio, Eichhorn en andere merken"

Reacties

Marieke, 16-08-2017 13:07 #5
Heeft rubberhout, gebruikt door o.a. Janod en BigJigs dezelfde kwaliteit en gebruiksduur als beuken en esdoornhout?

Tessa, 04-09-2015 13:55 #4
Helaas past een onlangs gekregen brio treinonderdeel niet probleemloos op een ikea treinbaan. Je moet flink doorduwen. Voor een volwassene te doen, maar voor een zelfspelende peuter erg lastig. Als je ze andersom verbindt is er juist teveel speling. Jammer!

Martine, 30-11-2014 20:28 #3
Wij hebben voornamelijk rails van Ikea, met een aantal stukken van Brio en treinen van Ikea, Brio en Thomas de trein. Nu viel ons al op dat de Brio en Thomas treinen niet onder de bruggen van Ikea door kunnen. Maar een onlangs gekregen Thomas trein op batterijen rijdt niet op de rails van Ikea, wel op die van Brio. Blijkbaar zit er toch net een millimeter of iets verschil tussen de breedte van de rails. Welke merken behalve Brio kunnen wel samen met de elektrische treinen van Thomas?

Peter, 01-02-2014 14:25 #2
De elektrische brio trein is te hoog om onder ikea brug door te rijden. Verder werkt het idd prima.

Hilde, 22-11-2010 20:25 #1
Een correctie: de IKEA treinset past NIET aan de Heros treinbaan. De pinnetjes zijn van een andere lengte, waardoor het echt niet mogelijk is, die te combineren.

Infoteur: Kennishelp
Gepubliceerd: 13-10-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Reacties: 5
Schrijf mee!