Wat is een AFOL?

Wat is een AFOL? In dit artikel wordt ingegaan op de betekenis van AFOL. Ook zijn er andere afkortingen hiervan afgeleid. In ieder geval heeft het allemaal te maken met LEGO steentjes. In dit artikel zal ik verder ingaan op leuke en nuttige sites voor de AFOL, sites waar de verzamelaar, bouwer en ontwerper iets aan hebben.

AFOL

AFOL betekent in het Engels: Adult Fan Of LEGO, een volwassen fan van LEGO, volwassenen die na hun kinder- en jeugdjaren van LEGO hun hobby hebben gemaakt. LEGO is dus niet alleen voor kinderen, maar ook volwassen beleven er nog steeds plezier aan. Bij AFOL's staat vooral het serieus verzamelen, ontwerpen en bouwen centraal, in tegenstelling tot de jongere fans die er meestal ook mee spelen.

Verzamelen en bouwen

AFOL's verzamelen LEGO, de een vooral treinen, de ander Star Wars en weer een andere maakt zijn eigen ontwerpen. Er worden gebouwen nagebouwd, men past bestaande sets aan of men houd het bij het bestaande LEGO ontwerp. Iedere AFOL beleeft plezier aan zijn LEGO en de meesten delen dat graag met anderen. Een bekende site hiervoor is: Brickshelf, waar je foto`s kunt plaatsen. Mijn stad kun je zien door op de link te klikken. Zelf probeer ik een stad te bouwen met zoveel mogelijk LEGO uit de jaren 80 en 90. Via websites en forums worden speciale dagen georganiseerd waarop bijvoorbeeld aan grootschalige projecten wordt gewerkt.

Sets

Hoe houd je bij welke sets je nog wilt hebben ? Of welke je al hebt. Ben je de handleiding kwijt of ontbreekt de helft. Welke onderdelen horen bij een set. Als verzamelaar heb je vaak een van deze vragen. Om hierop antwoord te krijgen zijn er drie sites:
  • http://www.brickset.com/mySets/ Brickset kent alle LEGO sets, je kunt hier aangeven welke sets je hebt en welke je graag zou willen.
  • http://brickfactory.xs4all.nl/ Brickfactory bevat scans van alle handleidingen en catalogussen.
  • http://www.peeron.com/ Bij Peeron kun je vinden welke LEGO stukjes in een bepaalde set horen.

Ontwerpen

Met het programma LDraw en MLCAD, kun je zelf ontwerpen maken en ook handleidingen, anderen kunnen dan ook jouw ontwerp makkelijk nabouwen. http://www.binarybricks.nl/index.html

Plattegrond

Er zijn twee programma`s die zich richten op het maken van een plattegrond, zo kunt u van te voren berekenen hoe groot u LEGO tafel moet zijn of hoeveel ruimte u nodig heeft op de vloer. Een programma heet trackdesigner, maar doet niet alleen, zoals de naam doet vermoeden het ontwerp van de treinbaan. Een ander programma is BlueBrick, dit bied ook de mogelijkheid om de gebouwen op de plattegrond te plaatsen.
© 2009 - 2020 Bazeman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een AFOL?"

Infoteur: Bazeman
Gepubliceerd: 14-12-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!