InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Speelgoed: spelen met Duplo

Speelgoed: spelen met Duplo

Speelgoed: spelen met Duplo Duplo is een speelgoed en een wordt uitgegeven door het wel bekende Deense Lego-maatschappij. De Duplo-stukken zijn twee maal groter dan de traditionele Lego-stukken en richt zich op kleine kinderen. Door de grote van de stukken zijn ze beter bruikbaar voor die doelgroep dan de kleine steentjes. Bovendien is er geen gevaar dat de blokken op deze manier door de kinderen worden ingeslikt. Vanaf 1977 zijn er ook Duplo-varianten in de vorm van figuurtjes, wagens en huizen. De uitgavelijn van Duplo veranderd per jaar. Het naam van het speelgoed is zelfs twee maal veranderd. De meest voorkomende sets zijn een dierentuin, een boerderij, een politiestation, een brandweerstation, een vliegveld, en een treinset. Verder heeft Duplo verschillende series uitgebracht met bekende kinderthema's. Zo zijn er thema's over bijvoorbeeld Bow de Bouwer, Thomas de stoomlocomotief en Winnie de Poeh.

Duplo

De eerste Duplo-set verscheen in 1969. De stenen waren beschikbaar in de kleuren rood, geel, blauw en wit. In het Latijns betekent Duplo tweemaal. Dat is een verwijzing naar het feit dat de Duploblokken tweemaal groter zijn dan legoblokjes. Voor die afmeting is gekozen om de voorkomen dat de blokken door baby's en kleine kinderen worden ingeslikt. De knoppen bovenop waren minder groot dan vandaag de dag en de stenen hadden vier knoppen om het verschil met de andere stenen aan te geven. Dit was om beter het verschil met de Lego-stenen aan te geven. Het jaar daarop kwamen er meer stenen op de markt, waarbij ook grotere stenen zaten.

Lego

In 1971 werden de stenen nog steeds op dezelfde manier verkocht, maar gezamenlijk in een pakket met lego-steentjes. In 1975 werd Duplo een geheel zelfstandig product. Nieuwe dingen werden toegevoegd, zoals een wagon met spoor, waarmee kinderen rond konden rijden. Toen werd ook definitief vastgesteld dat Duplo zich richt om kinderen van anderhalf tot drie jaar.

Speelgoed

In 1977 kwam de naam Lego te vervallen voor die van Lego Preschool. Dat was om beter om de naam tussen beide producten aan te geven. Ook kwamen er nieuwe stenen op de markt, maar het product bleek geen succes te zijn, zodat in 1979 er weer werd teruggekeerd naar de oude naam. In 1983 kwamen er nieuwe Duplo-figuurtjes op de markt, met draaibare armen en al. Het verschil met Lego-figuurtjes is dat Duplo-figuurtjes niet uit elkaar genomen kunnen worden. In 1983 werd er ook een model met een stoomwals en twee nieuwe treinwagens onthuld.

Explore

In 2002 werd de naam Duplo nogmaals veranderd, dit maal in Explore. Maar ook dit keer hield de naamsverandering niet lang stand. In 2004 was de nieuwe naam weer terug, samen met een vernieuwd Lego. In 2005 zijn er twee aan Duplo-gerelateerde producten. Ten eerste Lego Quatro die zich ook richt op kinderen van één tot drie en Lego Baby die zich richt op kinderen van rond de zes maanden. Met Duplo Baby werd echter in 2006 al weer gestopt omdat het commercieel gezien niet echt een succes was. Eerder stond de Duplo Baby bekend onder de naam Baby Primo.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Speelgoed: spelen met Duplo"

Reactie

Mart Boussen, 10-06-2008 18:03 #1
Ik zoek een bocht spoor van Duplo ik mis er een, het is wel gekocht ± 25 jaar geleden.
Onder aan het spoor staat een nummer 4563 zou ik daar nog aan kunnen komen?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Special: Speelgoed
Reacties: 1
Schrijf mee!