InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Speelgoed: spelen met Barbie

Speelgoed: spelen met Barbie

Speelgoed: spelen met Barbie Barbie is één van de bekende poppen ter wereld. Zij kwam in 1959 op de markt dankzij Mattel, Inc. De Amerikaanse zakenvrouw Ruth Handler (1916-2002) wordt gezien als se moeder van Barbie. Zij had haar inspiratie grotendeels van een Duitse pop die Bild Lili heet. Er is ook een grote groep volwassen verzamelaars van de pop. Voor oude Barbie-poppen in een goede staat betalen liefhebbers duizenden euro's. Het liefst moet de originele verpakking er dan nog wel bij zitten. Handler zag haar dochter vaak met een papieren pop spelen, en het viel haar op dat zij vaak een volwassen rol kreeg. Aangezien de meeste poppen waarmee kinderen speelden vooral baby's waren besefte zij dat er een gat in de markt was. Zij stelde aan haar man Elliot een volwassen soort pop voor. Hij was een van de leidinggevenden van Mattel. Aanvankelijk was hij weinig enthousiast over het idee, maar nadat hij met zijn kinderen Barbara en Kenneth een rondreis door Europa had gemaakt was hij wel enthousiast. Zijn oog was namelijk gevallen op een Duitse pop Bild Lili. Handler vond deze pop zo geweldig dat hij er meteen drie van kocht. Eén gaf hij aan zijn dochter en de andere drie nam hij mee naar zijn bedrijf. De pop was gebaseerd op een strop van Reinhard Beuthin in de de krant Die Bild-Zeitung.

Barbie

In Amerika aangekomen paste Handler de pop aan en gaf haar de nieuwe naam Barbie, naar zijn dochter Barbara. De pop maakte haar 'debuut' op de American International Toy Fair in New York op 9 maart 1959. De eerste barbiepop had een zwart met wit gestreept zwempak en een paardenstaart, zowel beschikbaar in blond als bruin. Voor de pop werd geadverteerd als 'Teen-Age Fashion Model'. De eerste poppen werden in Japan gemaakt, en de kleren werden handgemaakt door Japanse thuiswerkers. De pop was direct een succes. In het eerste jaar werden er direct al 350.000 van verkocht.

Speelgoed

Barbie was één van de eerste speelgoedmerken waarbij de reclamecampagne zich vooral richtte op televisie. Vandaag de dag zijn er in meer dan 150 landen meer dan een miljard barbiepoppen verkocht. De poppen zijn gemaakt op een schaal van ongeveer één op zes. Barbie maakt niet alleen de poppen en kleren, maar ook zijn er boeken, mode, items en videogames die gebaseerd zijn op Barbie. Zo speelde ze ook een korte gastrol in Toy Story 2 (1999). De pop is een cultureel icoon geworden. Sinds 2001 is er ook een digitale animatieserie met Barbie in de hoofdrol. Haar stem wordt ingesproken door Kelly Sheridan.

Verzamelaars

Naast kinderen is er ook een grote groep volwassen verzamelaars van Barbie. Zij richten zich op verschillende terreinen. Zo wordt er voor oudere poppen duizenden euro's betaald, vooral wanneer de pop nog in de oorspronkelijke verpakking zit. Andere verzamelaars richten zich er bijvoorbeeld weer op Barbie-poppen uit verschillende landen bij elkaar te krijgen. Een groot deel van de handel in tweedehands Barbie-poppen vindt op het internet plaatst. Zo organiseert de veilingsite Catawiki wekelijks veilingen. Ook kan men op Ebay terecht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Speelgoed: spelen met Barbie"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-12-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Special: Speelgoed
Schrijf mee!