InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Poppen- en berenbeurzen

Poppen- en berenbeurzen

Poppen- en berenbeurzen Liefhebbers van poppen en beren kunnen hun hart ophalen op de vele poppen- en berenbeurzen die jaarlijks gehouden worden. Je kunt er terecht om die ene exclusieve pop of beer te kopen. Ook om de materialen te kopen die je nodig hebt om zelf aan de slag te gaan met het maken van je eigen beer, kun je op een beurs goed terecht. De beurzen worden op verschillende locaties in Nederland en België georganiseerd, dus is er vast ook wel een bij jou in de buurt.

Wat vind je op een poppenbeurs of een berenbeurs

Poppen en beren

Het spreekt voor zich dat je op een poppen- en berenbeurs poppen en beren kunt kopen. Het bijzondere is echter dat het niet de gebruikelijke figuren uit de speelgoedwinkel zijn. Veel mensen die de kunst van het maken van poppen of beren goed onder de knie hebben, verkopen hier hun creaties. Je vindt er dus veel unieke exemplaren.

Materialen voor de doe-het-zelver

Als je graag zelf poppen of beren maakt, dan heb je daar de juiste materialen voor nodig. Die vind je vaak niet in de hobbywinkel om de hoek. Op internet is wel een groot aanbod te vinden. Het nadeel daarvan is echter dat je de materialen niet kunt voelen en dat foto's niet altijd een goed beeld geven van de werkelijke kleur en grootte. Voor bijvoorbeeld stoffen is dit wel van belang: de stof bepaalt immers voor een groot deel hoe je beer eruit gaat zien.

Op de beurs kun je allerlei materialen vinden bij verschillende aanbieders. Je kunt alles bekijken, vergelijken en vasthouden voor je een keuze maakt. Zo weet je dat je de juiste keuze maakt als je iets aanschaft. Misschien brengt het je zelfs op nieuwe ideeën!

Antieke poppen

Niet alles wat verkocht wordt, is nieuw. Verzamelaars van oude poppen en beren kunnen ook aan hun trekken komen op een poppen- en berenbeurs. Als je op zoek bent naar een speciaal exemplaar, kun je altijd eens op een beurs gaan kijken.

Poppendokter

Heb je een oude pop of beer die een opknapbeurt nodig heeft? Op beurzen vind je vaak een poppendokter die je beschadigde poppen en beren kan repareren. Zo gun je je favoriete pop of dier een tweede leven, zonder die ontsierende loshangende ledematen of ontbrekende ogen.

Diversen

Poppen en soms ook beren hebben kleding nodig. Ook dat vind je op de poppenbeurs. Verder is er van alles te krijgen zoals boeken, benodigdheden voor in poppenhuizen, patronen voor beren en complete pakketten voor het zelf maken van beren.

Waar vind je poppen- en berenbeurzen

Beurzen georganiseerd door Niesje Wolters van Bemmel

De organisatie van Niesje Wolters van Bemmel organiseert grote internationale poppen- en berenbeurzen op verschillende plaatsen. Voor 2015 staan twee beurzen op het programma: in Brugge en in 's-Hertogenbosch. De exacte data, openingstijden en adressen vind je op hun website: www.niesjewolters.nl.

Brugge (BE) Hallen/Belfort
Deze internationale poppen- en berenbeurs wordt in 2016 al weer voor de 30e keer georganiseerd. Het is een tweedaagse beurs die jaarlijks in een weekend eind augustus/begin september wordt gehouden.

's-Hertogenbosch (NL) Brabanthallen
In Den Bosch wordt jaarlijks in oktober een grote internationale poppen- en berenbeurs gehouden. Deze tweedaagse beurs is een van de grotere wereldwijd. Met ingang van 2015 zijn hier ook poppenhuizen te vinden. Ook dit is een beurs van Niesje Wolters van Bemmel.

Beurzen van Heins & Hobby's

Heins & Hobby's organiseerde hobbyfestivals door heel Nederland en ook in België. Er zijn echter allerlei organisatorische wijzigingen aan de gang bij deze organisatie, waardoor in 2016 veel van de beurzen zijn geannuleerd.

De deelnemers verschillen per beurs, er zijn niet altijd beren en berenmaterialen te krijgen. Voor je naar zo'n beurs gaat, kun je even kijken op de deelnemerslijst of er iets bij zit waar je interesse in hebt.

Een van de grotere beurzen van deze organisatie, waar de beren zeker wel goed vertegenwoordigd zijn, is de beurs in Ahoy, Rotterdam. Deze beurs werd steeds gehouden in oktober. Dit Mega Hobbyfestival is een combinatie van verschillende creatieve activiteiten: er zijn stands voor modelbouw en poppen-, miniaturen- en berenstands.

Hobbybeurzen in 2016

Hier volgt een overzicht van de grootste beurzen die in 2016 gehouden worden. Deze lijst bevat niet alle beurzen, dus kijk ook vooral even op de verschillende websites voor een beurs bij jou in de buurt.

Brugge Hallen/Belfort

  • Zaterdag 3 en zondag 4 september 2016
  • Markt 7, 8000 Brugge (BE)
  • Zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur
  • Zondag van 11:00 uur tot 17:00 uur
  • Entree: 8 euro, 3 euro korting voor nieuwsbriefabonnees van Niesje Wolters van Bemmel

's-Hertogenbosch Brabanthallen

  • Zaterdag 22 en zondag 23 oktober 2016
  • Diezekade 2, 5222 AK 's-Hertogenbosch
  • Zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur
  • Zondag van 11:00 uur tot 16:00 uur

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kokeshi poppen uit JapanKokeshi zijn traditionele Japanse houten poppen. Vroeger werden deze poppen als souvenirs verkocht aan touristen of als…
Speelgoed, vroeger en nuSpeelgoed is niet alleen leuk om mee te spleen, maar vaak is het nog leerzaam ook. Zo leert een kind dat met blokken tor…
Speelgoed: spelen met BarbieSpeelgoed: spelen met BarbieBarbie is één van de bekende poppen ter wereld. Zij kwam in 1959 op de markt dankzij Mattel, Inc. De Amerikaanse zakenvr…
Kinderspeelgoed in de OudheidKinderspeelgoed in de OudheidIn de Oudheid was de baby- en kindersterfte hoog. De vele gevonden kindergraven, grafmonumenten en grafgiften geven arch…
In de ban van WildebraspoppenWildebras is een van de weinige poppenmerken die Nederland rijk was. De fabriek bestaat al lang niet meer. Maar verzamel…
Bronnen en referenties
  • http://www.niesjewolters.nl/Agenda.html geraadpleegd op 14-05-2016
  • http://berenateliertierlantijntje.com/beurzen.php geraadpleegd op 14-05-2016

Reageer op het artikel "Poppen- en berenbeurzen"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 14-05-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Special: Beren maken
Schrijf mee!