InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > De Trooper drone 150: een goedkope stuntdrone met camera

De Trooper drone 150: een goedkope stuntdrone met camera

De Trooper drone 150: een goedkope stuntdrone met camera De Trooper drone 150 is een voordelige drone om mee te stunten, HD films mee te maken op 720p en om foto’s van 2 megapixels vanuit de lucht te maken. De Trooper 150 hangt dankzij de aandrijving van vier propellers (quadcopter) stabiel in de lucht. Voor mensen die nog nooit met een drone hebben gevlogen is dit model ook zeer geschikt, omdat je deze via de controller op een beginnersstand kunt zetten. Van 16 tot 22 februari 2015 is de Trooper drone 150 ook in de aanbieding (50% korting) bij de winkelketen Kruidvat. Veel mensen hebben besloten om deze drone te kopen, met als resultaat dat er in Nederland steeds meer mensen zijn die een drone bezitten. Wat kun je allemaal met de Trooper drone 150? Kun je er mee buiten vliegen? Hoe lang kun je op een opgeladen accu vliegen? Is deze quadcopter geschikt voor kinderen of is ouderlijk toezicht gewenst?

Trooper drone 150

De Trooper drone met het typenummer 150 is een drone met camera van redelijke tot goede kwaliteit voor onder de 100 euro. Als je de prijs/kwaliteitsverhouding gaat bekijken is de camera, anno 2015, echter prima in orde. Het is een camera die filmt op 720p en beelden maakt van 2 megapixels. De totale vliegtijd van de drone ligt tussen de 7 en 9 minuten. Dit is sterk afhankelijk van de omstandigheden waar je de Trooper drone 150 in vliegt. Ga je bijvoorbeeld veel buiten vliegen met een licht briesje? Dan is de Trooper 150 een stuk sneller op. Ga je veel stunts uithalen en daarbij filmen met de camera? Dan haal je ook niet de maximale vliegtijd uit je drone. Binnen vliegen zonder camera of stunts is de beste manier om een lange vliegduur te behalen. Het is mogelijk om met de Trooper 150 buiten te vliegen als er niet teveel regen of wind is. Met het bereik van maar liefst 100 meter moet je echter wel goed oppassen dat je de controle niet verliest. Ben je een beginner? Zet dan de quadcopter in de beginnersstand. Vlieg tevens niet je eerste vlucht direct buiten, maar oefen zeker meer dan vijf keer binnen. Het is niet eenvoudig om een dronepiloot te worden en het is al helemaal niet eenvoudig om tijdens het vliegen ook filmpjes en foto’s vanuit de lucht te maken.

In de aanbieding bij Kruidvat in 2015

In de week van 16 tot en met 22 februari is de Trooper drone 150 in de aanbieding bij de winkelketen Kruidvat in Nederland. De drone met een adviesprijs in 2015 van €99,99 is voor de helft afgeprijsd en kan in de actieweek worden gekocht voor €49,99. Bij het pakket krijg je de stootbumpers en landingsgestel los geleverd. Je krijgt er ook 4 extra reserve propellers bij. Onderaan de advertentie staat netjes vermeldt dat je van te voren de handleiding goed door moet nemen voor vlieginstructies en dat je jezelf goed moet informeren over wet en regelgevingen m.b.t. het vliegen met drones. Je mag namelijk niet zomaar overal filmen en fotograferen met jouw goede Trooper drone 150.

Is de Kruidvat cameradrone uitverkocht?

De Dromida Kodo drone is een vergelijkbaar model.

De onboard camera van de drone

Dat de Trooper camera drone 150 stunts kan uithalen is voor de meeste vliegers een leuk extraatje. Het belangrijkste is dat je een stabiele vlucht kan maken en luchtfoto’s, luchtvideo’s en dronies kan gaan maken. De camera filmt op 720p HD en maakt foto’s op 2 megapixels. Om een goed beeld te krijgen van de drone voordat je deze gaat kopen, is het raadzaam om een aantal filmpjes te bekijken waar je de Trooper drone 150 ziet vliegen en waar je ziet wat voor beelden de drone maakt. De termen 720p, HD en 2MP zeggen namelijk voor de meeste mensen niet zoveel.

Specificaties van de Trooper 150

De specificaties van de Trooper 150 drone/quadcopter zijn, volgens de officiële website en meerdere aanbieders van het voertuig, als volgt:
  • Officiële naam: Trooper drone 150
  • Slogan: High Performance Quad-Rotor Helicopter
  • Soort: Quadcopter of Quadrocopter
  • Frequentie: 2.4 GHz
  • Afmetingen: 31.5 x 31.5 x 7.5 cm (lxbxh)
  • Oplaadtijd: 60 minuten
  • Vliegtijd: 7 tot 9 minuten
  • Bereik: 100 meter tussen controller en drone
  • Batterij: 600mAh
  • Batterij controller: 6x AA
  • Camera: 2.0MP
  • Functies: stijgen, landen, draaien, hellen naar voren, achter, links en rechts, loopings
  • Extra’s: Inclusief 4GB Micro SD kaart

De drone in gebruik nemen

Een vijftal tips voordat je voor het eerst gaat vliegen met de Trooper 150:
  1. Plaats de Micro SD-kaart voor het inschakelen van de drone achterin de camera
  2. Indoen nodig, plaats de accu en verbind de pin connector met de stroomingang van de drone. De plug past uitsluitend in één richting.
  3. Schakel de drone aan middels de aan/uit switch. De LED’s van de drone zullen nu oplichten en de drone is klaar om te worden verbonden met de controller. Doe dit zo snel mogelijk na het aanzetten van de drone. De drone blijft namelijk maximaal zes seconden in verbindingsmodus. Hierna moet je beide apparaten weer aan en uit zetten om de koppeling opnieuw te proberen.
  4. Zet de afstandsbediening aan en beweeg de linker stick omhoog en omlaag totdat de controller twee keer piept. De verbinding is nu voltooid.
  5. Kalibreer de G-sensor (balanssensor) door de controller en de drone aan te zetten en beide sticks rechts naar beneden te houden. Een rood lichtje in de body van de drone zal snel knipperen. Wanneer deze rood blijft, is de kalibratie voltooid.

Zeven tips voor de beginner met de POV Trooper drone

Het onder de knie krijgen van de besturing van de quadcopter is op het begin erg lastig. Een aantal tips om je op weg te helpen:
  1. Bij binnenshuis gebruik altijd de stootbumpers monteren om ongelukken te vermijden. Gebruik hiervoor de bijgeleverde schroeven.
  2. Begin altijd met het langzaam verticaal opstijgen van de drone
  3. Voer eventueel een kalibratie uit of gebruik de trimfunctie om de motoren te balanceren
  4. Oefen een aantal keren om de drone te laten opstijgen tot 2-3 meter hoogte en weer rustig te laten landen
  5. Probeer de drone in een vierkant patroon te laten bewegen
  6. Houdt goed in de gaten wat de voorkant van de drone is. De balans stick werkt namelijk altijd vanuit het perspectief van de drone!
  7. Vlieg niet direct te hoog! Een sterke wind kan de drone gemakkelijk meenemen of roteren waardoor het lastig is de voorzijde te zien.

Hoe maak je foto’s en video’s met de Trooper 150?

De camera zit onder de quadcopter gemonteerd en bevat een module waar een Micro SD-kaart in gezet kan worden. Door middel van het lampje geeft het apparaat aan of de camera aan of uit staat. Om een foto te maken druk je op de rechter stuurknuppel. Het lampje wordt dan even rood en springt vervolgens weer op groen. Om een video op te nemen houd je de rechter stuurknuppel ongeveer drie seconden ingedrukt om te starten en nogmaals om de video-opname te beëindigen. Het lampje zal in dit geval langzaam rood knipperen.

Wat voor garanties krijg je?

Garantie

Deze quadcopter drone heeft één jaar fabrieksgarantie op het apparaat en de controller (afstandsbediening). De batterij heeft zes maanden fabrieksgarantie. Vanwege de delicate bouw van het apparaat wordt er geen garantie gegeven op de buitenbehuizing van het apparaat en de roterende onderdelen zoals de propellers en motoren. Het is echter mogelijk deze als reserveonderdelen aan te schaffen.

Uitzonderingen

Fysieke beschadigingen en beschadigingen welke te herleiden zijn naar impact-schade vallen automatisch buiten de garantie. Andere uitzonderingen op de garantie zijn beschadigingen veroorzaakt door het uit elkaar halen van het apparaat, aanpassingen en modificaties alsmede beschadigingen veroorzaakt door het gebruik van onderdelen en accessoires welke niet geleverd zijn door de fabrikant.

Onderdelen bestellen

Het is mogelijk om via de webshop van de maker POV (Point of Vieuw) enkele onderdelen van de Trooper 150 bij te bestellen. Zo is het handig om voor 18 euro 2 nieuwe accu’s te bestellen. Op deze manier kun je maximaal 24 minuten vliegen, in plaats van de standaard 8 minuten. De volgende onderdelen kunnen worden besteld:
  • Drone 150 spare propellers (4 pack) – 5 euro
  • Drone 150 bumper shields (4x) – 6 euro
  • Drone 150 spare battery (1x) – 10 euro
  • Drone 150 spare battery (2-pack) – 18 euro

Kopen en toezicht van ouders als kinderen vliegen

Kinderen willen maar al te graag een dronepiloot zijn. Als ze de drone op televisie, YouTube of in de schappen van een winkel zien, willen ze maar al te graag de Trooper 150 bezitten. Een drone is dan ook een zeer populair cadeau voor kinderen geworden. Veel aanbieders bieden de drone aan met een adviesleeftijd vanaf 6 jaar en ouder. Toch moet er opgepast worden met drones. Deze vliegtuigen met vier propellers kunnen vaak een hoge snelheid bereiken en een ongeluk zit dan ook in een klein hoekje. Ouderlijk toezicht is zeer gewenst als kinderen met een drone gaan vliegen. De meeste drones, zo ook de Trooper 150, wordt verkocht met een adviesleeftijd vanaf 14 jaar. Maar ook zelfs dan is ouderlijk toezicht zeer gewenst. Dit om ongelukken met letsel als gevolg te voorkomen en om er voor te zorgen dat de drone niet na één keer vliegen stuk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Imaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesImaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesDe drone van het merk Imaginarium is een goedkope (onder de honderd euro) drone waar een HD camera in verwerkt is. Met d…
Parrot AR.Drone 2.0 Elite, een drone met twee camera’sDe Parrot AR.Drone 2.0 is een quadricopter, een drone die wordt aangedreven door een totaal van vier propellers. Deze go…
Drone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDrone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDe LRP H4 Gravit 2.0 drone valt onder de categorie quadcopters. Dit kleine, op afstand bestuurbare, voertuig wordt aange…
Parrot AR 2.0 Power Edition, een drone met lange vliegtijdParrot AR 2.0 Power Edition, een drone met lange vliegtijdDe drone van de bekende dronemaker Parrot genaamd Parrot AR.Drone 2.0 Power Edition blinkt uit in zijn vliegtijd. Je kun…
Bronnen en referenties
  • http://www.pointofview-online.com/showroom.php?shop_mode=product_detail&product_id=456
  • https://www.kruidvat.nl/trooper-150-drone-met-camera/p/3332484

Reageer op het artikel "De Trooper drone 150: een goedkope stuntdrone met camera"

Reacties

Shana, 17-05-2016 18:05 #12
Hallo
Moet ik deze drone kopen of niet? Graag advies + reden.
Bedankt Reactie infoteur, 20-05-2016
Hallo,

Als je de drone voor een leuke prijs kan kopen, zou ik het doen als je nog redelijk nieuw bent met drones. Anders zou ik voor een nieuwer model kiezen.

Vriendelijke groet,
Edwin

Edwin, 21-08-2015 16:31 #11
Ik heb de trooper 150 drone net binnen. Stijgt prima op zo vanuit de doos.

Alleen het gekke is? Dat als de accu is opgeladen de USB rood brand. Maar mijn USB oplader brand rood vanaf moment opladen. Dus is mijn accu nu vol of is de accu leeg? Gaat mijn USB stick lampje nu juist uit na opladen?

iemand?

Groeten Edwin

Ricofrico, 30-04-2015 10:47 #10
Goed om te zien dat er wat informatie over de "drone" wordt geschreven. Mis alleen een stuk over de regelgeving waar je aan moet voldoen als je buiten gaat spelen hiermee, daar je niet overal zomaar mag vliegen hiermee. Helaas wordt dit nooit bekend gemaakt en komen er vervelende voorvallen en krijgt deze hobby een slechte naam. Check een wetgeving hierover en maak de mensen er ook attent op

Per 2 juli 2013 is de regelgeving voor het recreatief gebruik van drones aangescherpt.

Zo mag je niet:
vliegen boven bebouwing;
vliegen boven mensenmenigten;
vliegen boven auto(snel)weg en spoorlijnen;
vliegen binnen een straal van 3 km van civiele- en militaire luchthavens;
hoger dan 300 meter boven de grond of een object vliegen;
‘s nachts vliegen. Reactie infoteur, 30-04-2015
Beste,

Bedankt voor de aanvulling op dit artikel. Onder het kopje "in de aanbieding." staat reeds een link naar de regelgeving. Dit heb ik erin verwerkt omdat ik het volledig met u eens ben.

Vriendelijke groet,
Edwin

Rens, 21-03-2015 02:21 #9
Hallo ik heb deze drone een paar weken geleden bij de Kruidvat gekocht en het is een prima drone mooi stabiel en vliegt makkelijk. Een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Maar weet 1 van jullie wat de 3D stand in houd? Deze stand kun je instellen door een paar keer op de "speed" knop te drukken.

Rick, 10-03-2015 10:29 #8
Erg slechte drone!

Wieken vliegen eraf + andere onderdelen. Mocht je deze niet terug vinden ben je al snel uitgevlogen. Flip werkt niet. USB converter en SD kaartje zijn van erg slechte kwaliteit.
Al met al is die €49,99 teveel geld voor dit prul.

Mensen geef aub iets meer geld uit voor een cameradrone… Ik adviseer de hubsanH107D €174 is wat meer geld maar geeft je enorm meer plezier in het vliegen met een drone. Reactie infoteur, 10-03-2015
Rick,

Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf iets betere ervaring met de drone. Alleen het onderstel schiet af en toe los, als ik er hard mee land. Bij mij werkt de flip in de lucht wel. Misschien moet je eens contact opnemen met de fabrikant?

Ik ben het wel met je eens dat de H107D een betere drone is (http://electronica.infonu.nl/diversen/150128-drone-hubsan-micro-x4-h107d-met-first-person-view-fpv.html), maar daar betaal je inderdaad ook voor.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Franco, 22-02-2015 17:12 #7
De camera van deze drone filmt redelijk op 720 x 1280 resolutie, wel heb je last van veel beweging doordat er geen stablisatie gimbal aanwezig is zoals bij dure drones. De foto's zijn nog geen 1MP en worden via interpolatie vergroot naar 2MP. Verwacht dus geen "echte" 2MP kwaliteit.

De quadcopter kan binnen gevlogen worden maar dan heb je wel een ruimte nodig waar je weinig kan beschadigen, zoals een grote zolder. Voor binnen gebruik is een kleinere (nano) quadcopter gemakkelijker in gebruik.

Buiten vliegen vereist veel ruimte en de nodige voorzichtigheid. De quadcopter kan snel een behoorlijke hoogte bereiken, en wordt dan gemakkelijk een speelbal van de wind (die op hoogte sterker is). Het bereik van 100 meter lijkt heel wat, maar is buiten al snel te beperkt. Mijn quadcopter verloor na één dag de verbinding en verdween boven de huizen en is spoorloos.

Wellie, 22-02-2015 12:55 #6
Beste Edwin,

Ik heb moeite de drone de lucht in te krijgen, ook na calibreren en ongeacht wat ik doe met de trimknoppen; de drone helt continu over naar rechtsvoor, net alsof deze propeller te zwak is om tegengas te bieden (of de propellor linksachter te sterk). Heb jij (of iemand anders) nog een tip om hiermee om te gaan?

San, 21-02-2015 18:58 #5
Maar voor beginnersstand moet hij dan op flip staan of juist niet…
ook hier niet goed de lucht in te krijgen…

dus iemand die me uit kan leggen hoe het makkelijkste te starten voor beginners? Reactie infoteur, 22-02-2015
Beste,

Om te vliegen als beginner moet de flip-stand juist uit zijn. In principe moet de drone, na kalibreren, rustig recht opstijgen. Bij mij stijgt hij ook scheef op. Dit lijkt een hardware probleem te zijn.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Tho, 20-02-2015 15:47 #4
Hoe kan ik 24 minuten vliegen met deze drone? Reactie infoteur, 20-02-2015
Beste,

je vliegt 8 minuten per accu. Voor 18 euro kun je 2 reserve kopen via de POV shop.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Marco, 19-02-2015 17:45 #3
Ik heb er net 1 gekocht, maar ben uren bezig om de dromen in balans te krijgen.
Het lukt echt niet volg alle stappen maar de dromen gaat niet gecontroleerd de lucht in. Kan ik het op een standaard modus zetten of iets voor beginners? Reactie infoteur, 20-02-2015
Marco,

Dit lijkt een probleem te zijn dat vaker voorkomt. Ik heb er zelf ook last van namelijk. Probeer nog even het volgende:

1. Zet de drone uit en kijk of alle tandwieltjes onder de propellers er nog juist opzitten (als er één niet juist zit of is verdwenen, raakt het geheel uit balans).
2. Zet de drone en de controller aan. Maak verbinding met de Trooper door de linker stuurknuppel naar boven en beneden te bewegen totdat je 2 piepjes hoort. Houdt de beide stuurknuppels rechts naar beneden. Op de Trooper zie je een rood lichtje (in het midden van de body) knipperen. Als deze stopt met knipperen en blijft branden
3. Druk de rechter schouderbutton een paar seconde in totdat je een piep hoort (flip-stand). Druk eventueel nog een keer om de drone uit de fllip-stand te halen.
4. Probeer nu de drone rustig recht in de lucht te laten vliegen

Lukt dit niet? Dan lijkt het een hardware fout, net als bij mijn drone.

Heel veel succes,
Edwin

Kenny, 18-02-2015 17:52 #2
Grappig ding, alleen het pairen van de afstandsbediening en de drone is wat vreemd uitgelegd. Reactie infoteur, 18-02-2015
Beste Kenny,

Inderdaad een grappig ding. Ik heb hem ook gekocht en er een flink aantal vluchten mee gemaakt. Het pairen is best simpel, dit staat in de gebruiksaanwijzing en in dit artikel uitgelegd. De drone en controller aanzetten en de linker stick omhoog en omlaag bewegen totdat de controller twee keer piept. Of bedoelde u dat niet?

Vriendelijke groet,
Edwin

Bas, 18-02-2015 08:00 #1
Weet iemand of het mogelijk is ergens extra oplaadbare batterijen voor deze drone te kopen? Reactie infoteur, 18-02-2015
Beste,

Ja, dit is mogelijk. Vervangende onderdelen zoals extra batterijen en propellers kunt u aanschaffen via de POV webshop. Deze is te vinden op www.pointofview-online.com/shop.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 20-02-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Special: Drone
Reacties: 12
Schrijf mee!