InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Kinderspeelgoed voor de fijne motoriek

Kinderspeelgoed voor de fijne motoriek

Onder fijne motoriek bij kinderen wordt onder andere verstaan: knippen, schrijven en tekenen. Met fijne motoriek worden dus bewegingen bedoeld waarbij veel aandacht en concentratie nodig is. Bij het zelfstandig worden is ook fijne motoriek nodig zoals: veters strikken, knopen van kleding open- en dichtmaken en kleding met een rits open- en dichtdoen. Voor het stimuleren van de fijne motoriek is er voldoende speelgoed in speelgoedwinkels of online winkels te koop. Enkele voorbeelden zijn: rijgkaarten, puzzels, bouwdozen, kralen, hamertje tik en bellenblaas.

Fijne motoriek

De fijne motoriek bestaat uit de kleine bewegingen die wij met onze handen en vingers maken. Bij het gebruik van de fijne motoriek is vaak veel concentratie nodig. Bijvoorbeeld bij knippen, schrijven en tekenen. Ook bij het veters strikken en bij de knoopjes van kleding open en dicht maken wordt de fijne motoriek gebruikt. Het zijn de vaardigheden waarbij kinderen leren zelfstandig te worden. Voor kinderen is de fijne motoriek nodig voor de ontwikkeling van het schrijven en tekenen. Wanneer een kind twee jaar is begint het met het krassen op papier. De volgende fase is het lijntjes trekken en rondjes tekenen en mensen tekenen met een groot hoofd met benen. Vanaf de leeftijd van vier jaar gaat het kind dingen tekenen zoals huizen en bomen. Uw kind gaat nu nadenken wat het wil tekenen. Rond het vierde jaar kunnen kinderen knippen met behulp van een kinderschaartje.

Speelgoed dat de fijne motoriek stimuleert

Mega rijgkralen en kleine kralen

Het rijgen van kralen is goed voor de fijne motoriek. Het moet met twee handen worden gedaan en is goed voor de oog-hand coördinatie.

Rijgkaarten

Bij de rijgkaarten is er concentratievermogen nodig. Beide handen moeten worden gebruikt.

Ik leer plakken

Op de kaarten staan afbeeldingen. Het kind moet de stukjes papier op maat knippen en daarna opplakken. Dit is een prima oefening voor de fijne motoriek.

Strijkkralen

Door het spelen met strijkkralen oefent het kind de fijne motoriek. Wanneer de grondplaat klaar is kunt u dit met een speciaal papier of bakpapier strijken. Zo houd het kind na alle inspanning een mooi schilderijtje over.

Motoriek Labyrint

De bedoeling van een motoriek labyrint is: dat het kind houten kralen op ijzeren boogjes van de ene naar de andere kant duwt.

Puzzels

Kinderen kunnen door het puzzelen leuke dingen creëren en het is goed voor de fijne motoriek.

Insteek mozaïek

Het kind kan zijn fantasie gebruiken of werken via de voorbeelden. Door het gebruik van kleine pinnetjes wordt de fijne motoriek gestimuleerd.

Bellenblaas

Goedkoop speelgoed waar het kind veel plezier van kan hebben. Is goed voor de fijne motoriek. De duim en de wijsvinger worden veelvuldig gebruikt.

Hamertje tik

Het kind kan kleine gekleurde houten vormen bevestigen op een zacht plaatje hout. De vormen worden met een hamertje en kleine spijkers vast“getimmerd”.

Creatief speelgoed

Creatief speelgoed voor het ontwikkelen van de fijne motoriek is er in allerlei vormen en maten te vinden voorbeelden zijn:

Waskrijtjes
Bij het krassen of tekenen hoeft het kind geen kracht te zetten op het papier. Het is dan ook heel geschikt voor jonge kinderen.

Kleurpotloden
Met kleurpotloden kunnen kinderen leren hard en zacht te kleuren.

Stiften
Zonder teveel druk op het papier te moeten zetten kunnen kinderen met heldere kleuren een tekening maken. Voor kleinere kinderen is het praktisch om uitwasbare stiften te kopen.

Waterverfdoos met penseel
Met waterverf kunnen kinderen goed hun creativiteit kwijt. Penselen zijn in verschillende maten verkrijgbaar.

Schoolbord
Sommige schoolborden zijn aan de ene kant als schoolbord te gebruiken en aan de andere kant als magneet bord. Kinderen kunnen hier eindeloos op schrijven of tekenen met zachte krijtjes, Het magneetbord kan aangevuld worden met magneetjes naar keuze.

Bouwdozen
Voor de wat oudere kinderen die wat moeite hebben met de fijne motoriek is een bouwdoos een leuke manier om dit te oefenen.

Lees verder

© 2015 - 2019 Judyb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het observeren van kinderen op een peuterspeelzaalHet observeren van kinderen op een peuterspeelzaalLees hier aller over het observeren van kinderen op een peuterspeelzaal of op een kinderdagverblijf. Waar je op dient te…
Handschriftontwikkeling op de basisschoolHandschriftontwikkeling op de basisschoolHet handschrift van veel kinderen wordt steeds slechter. Vroeger werd nog veel aandacht besteed aan het schrijfonderwijs…
Motoriek in maag en darm (spijsverteringskanaal)Motoriek in maag en darm (spijsverteringskanaal)In het spijsverteringskanaal zijn verschillende contractiepatronen te onderscheiden. Het begint al in de slokdarm met pe…
Verschil tussen grove en fijne motoriekVerschil tussen grove en fijne motoriekDe motoriek ontwikkelt zich al op jonge leeftijd in snel tempo. Hierbij maken we onderscheid tussen de grove en de fijne…
Wat is fijne motoriek en oefeningen om deze te verbeterenWat is fijne motoriek en oefeningen om deze te verbeterenFijne motoriek zijn de vaardigheden die we met onze handen uitvoeren om voorwerpen of objecten vast te nemen en deze te…
Bronnen en referenties
  • http://www.opvoeden.nl/peuter/groei-en-ontwikkeling/motoriek/fijne-motoriek/
  • http://www.toys42hands.nl/webshop/toys42hands/grove-motoriek/ws-ca/ca24
  • http://www.speelotheken.nl/uploads/250-Speelgoedschijf%20voor%20de%20inrichting%20van%20de%20speelotheek.pd
  • http://www.bol.com/nl/p/schoolbord-hout/1004004011203187/
  • https://www.degrotespeelgoedwinkel.nl/zoeken/?leeftijd=0-2
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Motoriek

Reageer op het artikel "Kinderspeelgoed voor de fijne motoriek"

Infoteur: Judyb
Gepubliceerd: 02-02-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!