InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Hubelino: In Duplo stijl de mooiste knikkerbaan bouwen!

Hubelino: In Duplo stijl de mooiste knikkerbaan bouwen!

We kennen allemaal Duplo, het Lego voor kleine kinderen. Ook knikkeren hebben wel allemaal weleens gedaan. Hubelino brengt beide bij elkaar en laat je met Duplo-achtige blokken de grootste en vreemdste knikkerbanen bouwen. Hoe goed is dit idee uitgevoerd, wat zijn de mogelijkheden, wat kosten de verschillende sets en is dit speelgoed ook iets voor jouw kind? De patenten die eerder op de Duplo blokken rustten zijn verlopen. Dus nu mogen andere bedrijven ook blokjes op de markt brengen die precies dezelfde dimensies als de Duplo hebben. Je kunt dus dan de verschillende blokken dus ook samen combineren. De prijs van dit imitatie-Duplo is vaak veel lager dan het echte Duplo. Helaas geldt dat meestal echter ook voor de kwaliteit van deze veelal uit China afkomstige imitatieproducten.

Bron: HubelinoBron: Hubelino

Hubelino: kwaliteit en origineel

Hubelino is echter een positieve uitzondering. Het merk komt uit Duitsland en past perfect bij het echte Duplo. Zowel qua gebruikte kleuren als de degelijkheid van de blokken. De blokjes zijn zonder probleem te combineren met de blokjes van Duplo. En vooral interessant zijn de sets met onderdelen voor een knikkerbaan die Hubelino in het assortiment heeft.

De Hubelino knikkerbaan

De Hubelino knikkerbaan bestaat uit allemaal baan onderdelen, waarmee je je eigen knikkerbaan kunt bouwen.
Er zijn verschillende baan onderdelen. De belangrijkste zijn:
  • Een kort recht stuk baan
  • Een lang recht stuk baan
  • Een 90 graden bocht
  • Een 180 graden bocht
  • Een halflang recht stuk met hoogte verschil
  • Een kort stukje eindbaan

Met al deze baandelen, kun je van alles bouwen. Doordat je de baandelen weer op Duploblokken kunt plaatsen, kun je veel doen met hoogteverschil. Je kunt knikkers daardoor bijvoorbeeld een stuk vrije val laten maken. De snelheid van de knikkers kun je daarmee behoorlijk opvoeren. Het is een ware kunst om de grenzen op te zoeken en bijvoorbeeld een zo hoog mogelijke snelheid proberen te bereiken.

Bron: HubelinoBron: Hubelino
Bron: HubelinoBron: Hubelino
Bron: HubelinoBron: Hubelino
Bron: HubelinoBron: Hubelino
Een viertal voorbeeldbouwwerken van Hubelino. De bouwtekeningen kun je op de site vinden.

De eenvoud van het concept

Wanneer je de foto's of video's van Hubelino ziet, vraag je je misschien af, waarom dit nog niet veel langer bestaat. Het idee is namelijk erg eenvoudig en past ontzettend goed in het concept van Duplo. Met een Hubelino starterset kun je helemaal uit de voeten, zonder dat je daar eigen duplo voor nodig bent. Maar juist wanneer je het combineert met eigen duplo kan je de leukste knikkerbanen bouwen. Dankzij de eenvoudige manier van bouwen met Duplo is ook een knikkerbaan bouwen heerlijk eenvoudig. Maar toch biedt het systeem veel mogelijkheden om allerlei soorten bouwwerken en knikkerbanen te bouwen en lekker creatief bezig te zijn.

Welke Hubelino sets zijn er?

Er zijn een aantal verschillende sets. Je kunt de sets eigenlijk in twee soorten verdelen: sets met alleen baanelementen en sets waar je ook gewone rechthoekige blokken bij krijgt. Heb je al voldoende Duplo, dan is een set met alleen baanelementen waarschijnlijk aantrekkelijker. Overigens hebben de baanelementen allemaal een basiskleur rood, geel, groen of blauw. De gewone rechthoekige blokken in de basissets zijn allemaal wit. Op zich is dat wel aardig, omdat in gewoon Duplo de kleur wit niet zoveel voorkomt. En bouw je een grote knikkerbaan, dan zal het bouwsel zelf wit zijn en de banen gekleurd. Dit zie je ook op de officiële foto's van Hubelino zelf.

De volgende Hubelino sets zijn te verkrijgen:
  • 85-delige starter set - €59,99: 43 witte bouwblokken, 34 baandelen, 7 knikkers en 1 grondplaat (2e generatie)
  • 106-delige basis set - €79,99: 65 witte bouwblokken, 34 baandelen, 5 knikkers en 2 grondplaten (1e generatie)
  • 30-delige banen set - €24,99: 27 baandelen en 3 knikkers (1e generatie)
  • 33-delige uitbreiding - €29,99: 30 baandelen en 3 knikkers (2e generatie)
  • 105-delige blokken set - €29,99: 100 witte blokken en 5 knikkers

De 50-delige banen set / Bron: HubelinoDe 50-delige banen set / Bron: Hubelino
De 106-delige basis set / Bron: HubelinoDe 106-delige basis set / Bron: Hubelino
Inhoud van 33-delige uitbreiding / Bron: HubelinoInhoud van 33-delige uitbreiding / Bron: Hubelino
Inhoud van 120-delige banen set / Bron: HubelinoInhoud van 120-delige banen set / Bron: Hubelino

De bouwblokken en baandelen zijn van verschillende groottes en vorm. De verschillende soorten baandelen die je kunt krijgen zijn niet in iedere set hetzelfde. Er zit verschil tussen de 1e en de 2e generatie sets. In de 1e generatie sets zitten zes verschillende soorten baandelen. In de 2e generatie sets vind je echter ook nog een aantal anders gevormde baandelen. De 33-delige uitbreiding bestaat juist uit alleen uit die nieuwe soorten baandelen. Die uitbreiding set is dus vooral handig voor mensen die al een 1e generatie set hebben. Voor exacte informatie over welke delen je in een set aantreft kun je de Hubelino website raadplegen.

Bron: HubelinoBron: Hubelino

Bouwtekeningen van Hubelino

In de doos vind je een klein boekje, met daarin plaatjes van knikkerbanen die je zou kunnen bouwen. Er staat ook aangegeven welke delen je nodig zal hebben voor iedere knikkerbaan. Heb je daar niet genoeg aan, dan kun je op de site van Hubelino gedetailleerde bouwtekeningen vinden. Op de site tref je een hierin staat het bouwen van iedere knikkerbaan in kleine stappen uitgelegd. Net zoals dat ook met Lego het geval is. Op iedere pagina staat duidelijk aangegeven op welke plaatsen nieuwe baandelen en blokken geplaatst moeten. De eerder geplaatste delen zijn licht gekleurd om het verschil aan te geven met de nieuwe delen.

Wat zijn de nadelen?

Het grootste nadeel van Hubelino is zonder meer de prijs. Net als Duplo is de prijs van een set stevig. En vooral wanneer je je echt uit wilt kunnen leven, heb je aan een enkele goedkope set waarschijnlijk niet genoeg. Koop je meerdere sets, dan loopt de prijs al behoorlijk op.

Een volgend belangrijk nadeel is het gebruik van knikkers. Daardoor is deze Duplo-variant niet geschikt voor erg jonge kinderen. Kinderen voor wie de knikkers een gevaar vormen, kunnen zelf waarschijnlijk toch al niet een knikkerbaan bouwen. Maar een vierjarig kind zonder toezicht laten spelen met de knikkers, waarbij er een jong broertje of zusje over de vloer kruipt, is niet erg verstandig. De fabrikant zelf geeft een minimumleeftijd op van drie jaar. Dat is misschien wat ruim, maar de knikkers zijn zeker niet geschikt voor baby's en erg jonge kinderen.

Een ander nadeel is de taal. Alles is in het Duits, maar gelukkig heb je daar in de praktijk eigenlijk geen last van. Wil je op de site een en ander uitzoeken, dan kost dat mogelijk een beetje meer moeite. Tot slot is er de beschikbaarheid van de sets. Online zijn ze wel te vinden, maar in de gemiddelde speelgoedwinkel liggen ze niet. Dit kan na verloop van tijd natuurlijk veranderen.

Conclusie

Bron: HubelinoBron: Hubelino
Hubelino heeft met deze modulaire knikkerbaan een ontzettend leuk product in handen. De kwaliteit en uiterlijk van de onderdelen zijn uitstekend. De bouwtekeningen helpen je om snel mooie banen te bouwen en zijn erg duidelijk vormgegeven. Met deze knikkerbaan, zullen ook oudere kinderen nog veel plezier beleven aan het bouwen met duplo. De prijs is helaas niet mals, maar wel in lijn met wat we van echte duplo gewend zijn. Net als Duplo, kan ook dit speelgoed lang mee en zal het zelfs na enige jaren nog wel verkoopbaar zijn. Kortom: een leuk innovatief product dat zeker de moeite waard is om eens naar te kijken.

Lees verder

© 2014 - 2018 Manniel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Speelgoed: spelen met DuploSpeelgoed: spelen met DuploDuplo is een speelgoed en een wordt uitgegeven door het wel bekende Deense Lego-maatschappij. De Duplo-stukken zijn twee…
Autisme en andere stoornissenSoms komen stoornissen naast autisme ook een rol spelen, die lijken op de kenmerken van autisme (differentiaaldiagnose)…
Statistiek: Chi-kwadraat VerdelingMet de chi-kwadraat toets (spreekt uit als ‘gie-kwadraat’) voor verdeling kan uitgerekend worden of er een bepaalde voor…
Hypergeometrische verdeling: trekkingen zonder terugleggingHypergeometrische verdeling: trekkingen zonder terugleggingDe hypergeometrische verdeling is een discrete kansverdeling, waarbij men bij aselecte trekkingen uit de populatie N, me…
Bronnen en referenties
  • http://www.hubelino.de
  • https://www.robbiestoys.nl/hubelino/50-delig-run-element-hubelino-set.html
  • Afbeelding bron 1: Hubelino
  • Afbeelding bron 2: Hubelino
  • Afbeelding bron 3: Hubelino
  • Afbeelding bron 4: Hubelino
  • Afbeelding bron 5: Hubelino
  • Afbeelding bron 6: Hubelino
  • Afbeelding bron 7: Hubelino
  • Afbeelding bron 8: Hubelino
  • Afbeelding bron 9: Hubelino
  • Afbeelding bron 10: Hubelino
  • Afbeelding bron 11: Hubelino

Reageer op het artikel "Hubelino: In Duplo stijl de mooiste knikkerbaan bouwen!"

Infoteur: Manniel
Gepubliceerd: 11-12-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!