InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > De nieuwe Furby versie 2013-2016

De nieuwe Furby versie 2013-2016

De nieuwe Furby versie 2013-2016 Furby is een elektronisch speelgoed-huisdier, een soort kruising tussen een marmot en een uil. Het is een interactieve knuffel voor kinderen, hoewel ook volwassenen er soms graag mee spelen. Furby heeft een zacht pluizig uiterlijk met hardplastic ogen en snavel, rubberachtige oren en is verkrijgbaar in allerlei hippe kleuren. Door alle sensors reageert hij op hoe je er mee speelt en de smartphone-app geeft zelfs nog meer interactieve mogelijkheden

Wat is er nieuw?

In 1989 was de Furby al een groot succes, maar nu is er de verbeterde versie met LED-ogen en veel meer bewegingen. Er zitten sensors op zijn hoofd, in zijn buik en op zijn rug en hij heeft ook een accelerometer (versnellingsmeter). Als je hem bijvoorbeeld op zijn kop houdt, dan herkent hij dat. Bovendien is er een app voor Android en Iphone om de Furby eten en drinken te geven en om met hem te kunnen communiceren.

Wat doet de Furby?

Praten, vooral heel veel praten. De Furby praat Furbies. Maar hoe langer je met hem speelt, hoe beter zijn Nederlands wordt. Furbies klinkt als iemand die dronken is en probeert Hawaiiaans te spreken. Net als "Ah-kan Koh-koh!" En "Kah oo type nah-bah!" Alles afgewisseld met hoge tonen, giechelen en kreunen. Zijn LED-ogen zijn zeer expressief. Furby opent en sluit ze zelf en ze geven zijn gemoedstoestand erg goed weer. Ze reageren op geluid. En de Furby heeft een schattige kleine gele mond die ook opent en sluit. De mond detecteert ook of de Furby ‘gevoed’ wordt. Steek je vinger in zijn mond en hij begint te knabbelen. Als Furby muziek hoort begint hij te zingen en dansen op het ritme van de muziek. Soms sluit de Furby zijn ogen en begint te roepen: "Wijzigen, veranderen, veranderen". Dan opent Furby plotseling zijn ogen en komt weer tot leven als ... dat blijft een verrassing. Een verwende tiener, een manische Gremlin? Je weet het niet!

Wat doet Furby niet?

Uitgaan. In het beste geval gaat de Furby slapen, maar je kunt hem nooit helemaal uitzetten. Ook zal Furby nooit voorspelbaar reageren, zeker in het begin niet.

Furby opvoeden

Hoe je de Furby behandelt, zal de persoonlijkheid van de Furby vormen. Aai hem en hij praat tegen je. Kietel hem op zijn buik en hij zal giechelen en in zijn ogen verschijnen hartjes. Praat tegen hem en langzaam maar zeker leert hij Nederlands. En als je met hem bezig bent maakt hij oogcontact (lijkt het). Voed Furby te veel en hij verandert in een "stoere vent." Wees overbezorgd en hij zal misschien zelfs veranderen in een zeurderige "Valley Girl”. Gooi Furby te veel rond en hij zal veranderen in een gemene kerel met vlammende ogen die boos knort als je hem aanraakt.

Twee Furbys bij elkaar

Er wordt wel gezegd dat twee Furbies die bij elkaar in de buurt staan elkaar als het ware wakker houden en ook met elkaar praten. In de praktijk blijkt dit echter niet zo te zijn. Wanneer de Furbies tegenover elkaar staan en staan te kletsen, dan nemen ze geen woorden van elkaar over. Ook gaan ze na enige tijd gewoon slapen. Er is geen waarneembare interactie.

Furby smartphone-app

Met de smartphone-app kun je Furby eten geven. Bij zoetigheid roept hij ‘jummie!”. Bij een hete saus verschijnen de vlammen in zijn ogen. Bij een sok (jawel!) maakt Furby afkeurende geluiden en stuurt een beeld van braaksel naar je telefoon.
De smartphone app kan ook gebruikt worden om het Furbies te vertalen naar het Nederlands.

Een laatste tip

Als je Furby niet meer lijkt te reageren, gebruik dan de refresh-knop. Deze zit aan de onderkant vlak naast het batterij-compartiment en wordt aangegeven door een klein plastic ringetje. Druk het knopje met een klein voorwerp enkele seconden in en in de meeste gevallen zal je Furby weer goed werken. De persoonlijkheid die Furby ontwikkeld heeft wordt door deze actie niet aangetast.

2016

Ook in 2016 is Furby onverminderd populair. De Furby zoals deze in 2013 verscheen wordt ook in 2016 nog verkocht. Inmiddels is de Furby familie uitgebreid met knuffels in de vorm van een Furby die echter geen interactie vertonen. Deze knuffels zijn wel helemaal echte knuffels, dit in tegenstelling tot de originele Furby die harde oren, ogen en een harde snavel heeft.
© 2013 - 2017 Serve, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Help! Mijn furby is boos en hoe krijg ik furby weer vrolijk?Help! Mijn furby is boos en hoe krijg ik furby weer vrolijk?Er zijn maar weinig mensen die Furby niet kennen. De eerste Furby stamt uit 1998 en werd een kaskraker. De meeste kinder…
Een knuffelbeest: een vriendje voor elk kindEen knuffelbeest: een vriendje voor elk kindKun je je jouw knuffel nog herinneren? Sommigen zijn trouw aan maar een knuffel, anderen hebben een heel bed vol. In dit…
VertaalmachinesVertaalmachinesHet vertalen van een tekst of website is tegenwoordig erg eenvoudig en snel via het internet voor elkaar te krijgen. Hie…
Joodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderenJoodse opvoeding: opvoeden moeilijk opvoedbare kinderenSommige kinderen zijn heel makkelijk op te voeden. Ze werken mee, zijn gelukkig, flexibel en genieten. Ouders worden gep…
Opvoeding en levensbeschouwingOpvoeden is voor de meeste mensen een vanzelfsprekende zaak. Ze hoeven er niet of nauwelijks bij na te denken. Ze doen h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Richard Elzey, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://alphamom.com/family-fun/furby-review/
  • http://www.squidoo.com/the-new-furby-2012-review

Reageer op het artikel "De nieuwe Furby versie 2013-2016"

Infoteur: Serve
Laatste update: 15-11-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!