InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > Lego op je computer!

Lego op je computer!

Lego op je computer! Wie heeft er niet als kind met Lego gespeeld? Lego, gekleurde blokjes die je op alle mogelijke manieren kon combineren tot de meest fantastische ontwerpen. Veel volwassenen kijken vol spijt terug naar het moment dat de blokjes de deur uitgingen. Maar er is hoop! Met Lego Digital Designer bouw je de mooiste Lego-ontwerpen op je computer!

Lego

Het Deense bedrijf LEGO produceert al sinds 1916 speelgoed. Aanvankelijk van hout, maar na de Tweede Wereldoorlog werden de bekende kunststof blokjes geproduceerd. De naam Lego is afgeleid van het Deense 'LEg GOdt', dat letterlijk 'speel goed' betekent. Grappig dat het woord Lego ook als een Latijns woord is te interpreteren, en kan dan zoiets betekenen als ik verzamel, ik lees of ik kies. Na de ontwikkeling van blokjes in verschillende groottes en kleuren, zijn er allerlei elementen aan Lego toegevoegd. Denk maar aan afgeschuinde steentjes om daken te maken, wielen voor auto's, molens, poppetjes en allerlei andere speelelementen. Naast de Lego-lijn is later een grovere variant op de markt gekomen, die geschikter was voor peuters: duplo. Wie heeft geïnvesteerd in duplo hoeft zijn verzameling niet weg te doen, zodra het verfijndere Lego in beeld komt. Lego en duplo zijn prima met elkaar te combineren.

Kinderen

Veel kinderen kunnen hun fantasie helemaal kwijt met Lego. Hoewel er doosjes worden verkocht voor specifieke bouwsels of auto's, proberen kinderen in de praktijk de ontwerpen op eigen wijze te veranderen en te verbeteren. En dat is geweldig voor de ontwikkeling van de fantasie, de creativiteit en het ruimtelijk inzicht. Veel vaders en moeders vinden het geweldig dat hun kind zo met Lego aan de gang gaat, want dan kunnen zo nog eens lekker meespelen!

Design ByMe

Om ook de wat grotere kinderen met Lego te laten spelen heeft Lego het Design ByMe in het leven geroepen, helaas maar tot 2012. Binnen Design ByMe kon je met een computerprogramma zelf ontwerpen maken. Vervolgens was het mogelijk om alle gebruikte steentjes te bestellen, compleet met een door jezelf ontworpen doosje. Een bouwpakketje geheel op je eigen wensen afgestemd. Helaas bestaat de Design ByMe-service niet meer, maar het goede nieuws is: het ontwerpprogramma is er nog wel en is gratis te downloaden!

Lego Digital Designer

Het ontwerpprogramma uit Design ByMe is bekend onder de naam Lego Digital Designer. Hoewel Design ByMe niet meer bestaat, wordt Lego Digital Designer nog steeds doorontwikkeld. Het programma is freeware en dus gratis te downloaden op http://ldd.lego.com/nl-nl/download. Lego Digital Designer is er voor de Windows-computer en ook voor de Mac.

Het ontwerpscherm van Lego Digital DesignerHet ontwerpscherm van Lego Digital Designer

Zelf ontwerpen

Na installatie kun je aan de gang. Er is een enorme keuze uit steentjes en elementen, die je op het virtuele speelbord plaatst. Met kleine knopjes kun je een steentje in de gewenste positie draaien. Je kunt steentjes kiezen in allerlei kleuren, maar als je achteraf kleuren wil veranderen, dan is daar gereedschap voor aanwezig. Het programma is overzichtelijk en eenvoudig in gebruik.

Handleiding en bestellen

Ben je klaar met je ontwerp, dan kun je dit eventueel delen met anderen door het te uploaden naar de Lego-site. Maar er is meer mogelijk. Door een exportbestand te maken in het Excel-formaat, krijg je een overzicht van alle gebruikte steentjes. Heb je thuis Lego, dan kun je meteen controleren of je de juiste materialen in huis hebt om je ontwerp 'in het echt' na te maken. En als je niet genoeg hebt, je kunt alle steentje eenvoudig nabestellen.

Spelen maar!

Heb je de steentjes in huis, dan kun je heerlijk met Lego aan de gang. Maar ook als je alleen op de computer met het ontwerpprogramma Lego Digital Designer aan de slag gaat, kun je uren bezig bouwen. Lekker ouderwets met Lego spelen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: lego.com
  • Wikipedia: lego
  • ComputerTotaal, sept 2013: Lego digital designer 4.3

Reageer op het artikel "Lego op je computer!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 08-09-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Special: Goedkope Software
Schrijf mee!