InfoNu.nl > Hobby en Overige > Kansspelen > Wat kost een Staatslot?

Wat kost een Staatslot?

Maandelijks verkoopt de Staatsloterij miljoenen loten. Bij een reguliere trekking kunt u kiezen tussen twee verschillende loten, namelijk een heel lot of een 1/5e lot.
De prijs van een staatslot is afhankelijk van een aantal keuzes die u moet maken bij het kopen van een lot. U kunt er namelijk voor kiezen om wel of niet mee te spelen voor de jackpot. Vrijwel alle loten worden verkocht met Jackpot, en bij het verkopen van de loten stellen de winkeliers meestal ook niet de optie voor om een lot te nemen zonder jackpot. Naast een volledige lot kunt u ook kiezen voor een 1/5e lot. Deze kost 20 procent van een volledige lot. Van een eventuele prijs wordt ook maar 20 procent uitgekeerd. Door de hoge kosten van één staatslot zijn de 1/5e populairder dan de volledige loten.

Wat kost een staatslot?

Een staatslot gaat u 15 euro kosten. Bij het aankopen van de loten kunt u er ook voor kiezen om niet voor de jackpot (maximaal 27,5 miljoen euro) mee te spelen. In dat geval gaat het lot 13 euro kosten.

Wat kost een 1/5e staatslot?

Met een 1/5e staatslot speelt u ook met een lotnummer mee, maar voor een lager bedrag. De loten kosten u slechts 3 euro inclusief jackpot en 2,60 euro zonder jackpot. Met deze loten dingt u mee naar dezelfde prijzen, echter u krijgt de prijs slechts gedeeltelijk uitgekeerd. Ook van de jackpot zal 20 procent uitgekeerd worden. Van een prijs van 27,5 miljoen blijft dus toch nog 5,5 miljoen euro over.

Oudejaarsloterij: wat kost een oudjaarslot?

Naast de twaalf maandelijkse trekkingen, heeft de Staatsloterij twee extra loterijen, namelijk de Koninginnedagloterij en de Oudejaarsloterij. In de Koninginnedagloterij deelt de loterij jaarlijks veel extra prijzen uit van honderdduizend euro of meer. In de Oudejaarsloterij deelt de loterij traditioneel een zeer groot bedrag uit rond de 27,5 miljoen euro. Deze loten zijn ook duurder, deze kosten namelijk voor een volledige 30 euro (of 26 euro zonder jackpot). Ook kunt u een halve lot kopen voor 15 euro (of 13 euro zonder jackpot)

Waarom meespelen met een vijfde loten?

Voor een veel lager bedrag kunt u toch meedingen naar de grote prijzen in de loterij. Op deze manier kunt u uw inleg verlagen, maar wel meedoen. Om de hoge kosten te beperken kopen deelnemers vaak loten gezamenlijk. U kunt er echter ook voor kiezen om een vijfde loten te kopen in plaats van gehele loten. Steeds meer mensen kiezen er voor om de kansen te spreiden. Ze kopen liever vijf goedkopere loten, zodat ze een grotere kans hebben op een grote prijs.

Voordelen van een straatje staatsloten

Een staatje zijn tien loten met opeenvolgende eindcijfers. Door een straatje te kopen bent u verzekerd van de prijzen die vallen op de eindcijfers. Een straatje loten inclusief jackpot kost u 150 euro. U kunt er ook voor kiezen om wel deel te nemen met een straatje, maar met een vijfde loten. Hierdoor kost het u (inclusief jackpot) 30 euro. Doordat het een straatje is vallen er in ieder geval prijzen op de eindcijfers. Bij de volledige loten ontvangt u altijd minimaal 45,50 euro retour en bij de een vijfde loten minimaal 9,10 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Staatsloterij.nl

Reageer op het artikel "Wat kost een Staatslot?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-01-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Kansspelen
Schrijf mee!