InfoNu.nl > Hobby en Overige > Kansspelen > Bidster.com veiling of loterij?

Bidster.com veiling of loterij?

Bidster is een website die al sinds eind 2007 actief is. Mensen kunnen op de website bieden op gadgets en andere luxe artikelen. De bieder met het laagste uniek bod wint de veiling en mag het artikel kopen voor de geboden prijs. De een gewone veiling kan een artikel alleen voor het hoogste bod gekocht worden.

De oorsprong van bidster

Bidster.com is op de markt gezet door een bedrijf uit Engeland. Na Scandinavië werd eind 2007 de site ook geïntroduceerd voor de Nederlandse markt.

Het veilingsysteem

De veiling werkt in eerste instantie net als een gewone veiling. Het verschil is echter dat niet de hoogste bieder, maar degene die het laagste unieke bod heeft uitgebracht, aan het eind de winnaar van de veiling is. Er wordt daarom ook wel gesproken van een 'omgekeerde veiling'. Stel op een artikel wordt 2 x 1 Euro geboden en 1 x 1 Euro. De bieder van 1 euro heeft in dat geval, de veiling gewonnen en mag het artikel kopen.

Betalen

Voor elk bod op de veiling moet de bieder betalen, Voor de meeste veilingen is dat ongeveer 1,5 Euro. Bieder moeten om te kunnen bieden eerst een speciale rekening op de website openen. Op deze rekening kan via een internetrekening, betaalrekening of creditkaart geld gestort worden.

Kansspel

Als direct na de Nederlandse introductie liet het ministerie van Justitie weten dat Bidster een kansspel is. Zonder kansspelvergunning zou website daarom illegaal zijn. Volgens Justitie wordt de vraag of iets wel of niet een kansspel is, bepaalt door de mate waarin de deelnemers zelf hun lot kunnen beïnvloeden. Bij Bidster is daar dit niet of nauwelijks het geval volgens Justitie. Bidster is echter van mening dat bij een laagste bod-veiling kan de deelnemer de loop van de gebeurtenissen beïnvloeden en daarmee ook het uiteindelijke resultaat. Deze discussie lijkt sterk op de discussie, die over poker en het online spelen van poker gevoerd wordt.

Intervalbiedingen

Naast simpele biedingen kun je op Bidster ook intervalbiedingen doen. Bij een intervalbod wordt bijvoorbeeld geboden op alle bedragen tussen de 1 Eurocent en 3 Euro. Het voordeel van een intervalbieding is dat je alle lagere unieke biedingen niet meer uniek maakt en jouw hoogste bod het unieke laagste bod maakt. Intervalbiedingen worden vaak vlak voor het sluiten van de veiling gedaan. Dit lijkt interessant, maar het kost een hoop geld, om alle biedingen te betalen. Wanneer iemand anders dezelfde strategie volgt, kan het totaalbedrag van het intervalbod verloren worden. De kans om te verliezen wordt kleiner als het hoogste bod van het interval, dicht bij de werkelijke waarde van het artikel ligt. De 'winst' is dan ook kleiner.

Belspelletjes

De inmiddels niet meer toegestane belspelletjes op de televisie werkte ongeveer volgens het zelfde principe als een laagste bod-veiling. De kijker wordt een relatief makkelijke vraag voorgehouden. Doordat de vraag makkelijk is en de presentator / presentatrice de kijker voorhoudt dat de kans om te winnen erg groot is, zullen veel mensen bellen. Al die mensen betalen een relatief klein bedrag om een kans te maken.
© 2009 - 2017 Basjobsen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt de VriendenLoterij?Sinds 1 januari 2011 is Nederland weer een nieuwe loterij rijker, namelijk de Vriendenloterij. Zoals de naam al doet ver…
mijn kijk opDe beste besparing: loterijen opzeggenDe meeste Nederlandse gezinnen kunnen grote besparingen doorvoeren, zonder dat ze er iets van merken. Ze doen namelijk m…
Kleine kans om miljoenen te winnenKleine kans om miljoenen te winnenVele mensen dromen ervan om van de ene op de andere dag miljonair te worden. De kans hierop is echter zeer klein. De wen…
Nederlandse loterijenHeel veel Nederlanders wagen graag een gokje in een van de Nederlandse loterijen. Er zijn een aantal grote en bekende Ne…

Reageer op het artikel "Bidster.com veiling of loterij?"

Reacties

Jan Pieter, 15-09-2011 09:49 #2
Ik ben net in www.bidfun.nl getrapt. Ik had niet goed gekeken en een bedrag gestort. Ik dacht nog, dit lijkt wel een kansspel. Je biedt en het bedrag gaat 1 cent omhoog en de tijd dat de bieding openstaat gaat 20 seconden omhoog. Om 1 cent meer te bieden kost echter ruim 65 cent. Het is idioot, maar als je gaat uitrekenen wat er uiteindelijk totaal voor een artikel betaald wordt is dat 5 keer de waarde en meer. Het is echt zielig, de tijd raakt gewoon nooit op 0, men blijft elkaar overbieden. Het is gewoon volksverlakkerij. Mag dit dan gewoon?

Jaap, 11-03-2009 02:42 #1
En zoiets als www.prijskanjers.nl is dat wel legaal? Reactie infoteur, 12-03-2009
Hoi Jaap,

Er staat geen site op prijskanjers.nl. Dus wat bedoel je precies?

groetjes,

Bas

Infoteur: Basjobsen
Gepubliceerd: 30-01-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Kansspelen
Reacties: 2
Schrijf mee!