Dr. Denker 2019: De kerstpuzzel van Dagblad van het Noorden

Dr. Denker 2019: De kerstpuzzel van Dagblad van het Noorden De Dr. Denker puzzel, die jaarlijks vlak voor de kerst in het Dagblad van het Noorden verschijnt, is een begrip geworden onder enthousiaste puzzelfanaten en lezers van de krant. De puzzel, die sinds 1980 in het Dagblad van het Noorden verschijnt, bestaat uit veertig kleine rebussen die ieder afzonderlijk een oplossing hebben die goed aansluit bij het thema van het jaar. De Dr. Denker Puzzel van 2019 verschijnt in het Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant op zaterdag 21 december 2019. Nieuw sinds 2018 is dat er naast de grote Dr. Denker puzzel ook warming up en afkick puzzels zijn. Deze staan in 2019 op zaterdag 7, 14 december en 28 december in de krant.

Dr. Denker

Dr. Denker Kerstpuzzel

In 1980 verscheen rond de kerstdagen de eerste Dr. Denker Kerstpuzzel in Dagblad van het Noorden. Dr. Denker liet in een interview in de krant van 19 december 2014 weten, dat de redactie van het Dagblad van het Noorden destijds best wel terughoudend was geweest. In voorgaande edities hadden er ook weleens kerstpuzzels in de krant gestaan, maar tot de editie van 1980 was dit geen groot succes geweest. Het aantal oplossingen wat de redactie van de krant mocht ontvangen, was dan ook nooit hoger geweest dan een kleine duizend. Overigens verscheen het eerste puzzeltje van Dr. Denker al in de krant van 1931.

Ontstaan van de kersttraditie

Dr. Denker kreeg de kans om zijn puzzel te publiceren in de krant van 1980, maar alleen als hij kon zorgen voor een record aantal inzendingen van de oplossing. In dat geval, zou hij vaker een puzzel mogen maken voor het Dagblad van het Noorden. Wat niemand op voorhand had kunnen bedenken gebeurde. De kerstpuzzel werd een groot succes en Dagblad van het Noorden ontving maar liefst 11.000 inzendingen. Vanaf dat moment was er een kersttraditie geboren. In 2010 is er zelfs een (eenmalige) paaseditie van de Dr. Denker puzzel verschenen.

Rebus

Deze kerstpuzzel, in het Dagblad van het Noorden, bestaat uit 40 kleine puzzeltjes. Deze woordspelletjes, beeldcrypto's of ook wel gewoon rebussen genoemd, hebben allen afzonderlijk een oplossing. De puzzeltjes bestaan uit een soort cryptogram en in de vorm van een tekening. Een tekening waarop letters en soms ook andere tekens staan. Bij deze puzzeltjes is de positie van de letters/woorden, de vorm en afwijkende kleur van groot belang. Deze geven vaak belangrijke informatie voor de oplossing. Wanneer de oplossingen in de oplossingskolom worden gezet, dan zal er een oplossingszin ontstaan. De Dr. Denker puzzels hebben ieder jaar een ander thema. De eerste Dr. Denker kerstpuzzel die in kleur verscheen was in de kersteditie van het Dagblad van het Noorden in 1994.

Het maken van de Dr. Denker puzzel

Dr. Denker is al in januari 2019 begonnen met het maken van de Dr. Denker kerstpuzzel 2019. Dr. Denker streeft er jaarlijks naar om het idee van de kleine puzzeltjes in de maand oktober zover rond te hebben dat hij voorzichtig enkele voorbeeldschetsjes kan (laten) maken. Schetsjes die later door illustrator Janneke de Jonge worden uitgewerkt. Wanneer de Dr. Denker puzzel dan in de loop van de maand december door Dr. Denker en illustrator Janneke de Jonge als af beschouwd worden, wordt het exemplaar aan een testpanel onderworpen. Dit testpanel krijgt twee uur de tijd om de puzzeltjes op te lossen. Aangezien dit testpanel niet bestaat uit experts, krijgen deze panelleden enkele aanwijzingen. Zonder deze aanwijzingen is het bijna niet te doen om de puzzel binnen het tijdslimiet van twee uur op te lossen.

Testpanel

Het testpanel van de Dr. Denker puzzel bestaat uit Roelof Hoekman, oud-chef van de bijlagenredactie van het Dagblad van het Noorden en de huidige chef van de bijlagenredactie van het Dagblad van het Noorden.

Janneke de Jonge

Janneke de Jonge is één van de vaste illustratoren en infografieken maker van Dagblad van het Noorden. Sinds jaar en dag is zij ook de vaste illustrator van de Dr. Denker puzzel die jaarlijks in de kersteditie van het Dagblad van het Noorden verschijnt.
Jaarlijks rond eind november krijgt Janneke de Jonge van Dr. Denker enkele voorbeeldschetsjes en gaat zij aan het werk om het definitieve ontwerp van de kerstpuzzel te maken.

Tips voor het oplossen van de Dr. Denker puzzel

De kerstpuzzel van Dagblad van het Noorden is een leuke puzzel, maar het oplossen van deze puzzel vraagt wel wat inzicht en tactiek. Het leuke van deze puzzel is dan ook, dat er gezellig met het hele gezin dagenlang kan worden gezocht naar de juiste antwoorden. Door de grote opmars van internet blijken veel uitslagen ieder jaar weer gemakkelijk te vinden te zijn op het internet, maar dit is voor de echte puzzelaars erg jammer en bederft de charme van het samen puzzelen. Uitslagen en oplossingen zul je hier dan ook niet vinden. Alleen wat algemene en nuttige tips kunnen je immers net wat meer inzicht en puzzelplezier geven.

Dr. Denker 2019

Behalve veel puzzelplezier kun je met de grote Kerstpuzzel die op 21 december in de krant staat 450 euro winnen. Nieuw sinds 2018 is dat er in de krant van zaterdag 7 en 14 december een Dr. Denker Puzzelopwarmertje staat en dat er op zaterdag 28 december een afkickpuzzel is. Wie alle drie puzzels goed oplost, maakt kans op de extra grote prijs van 450 euro. Het inzenden van de oplossing kan in 2019 ook weer via internet.

Thema

Ieder jaar hebben alle oplossingen van de Dr Denker puzzel te maken met een bepaald thema. In 2019 laat Dr Denker de puzzelaar opzoek gaan naar veertig begrippen die te maken hebben met huisraad en de roerende zaken die je in je directe woonomgeving aantreft.

Facebook en Instagram

Dr. denker gaat ook met zijn tijd mee en daarom kan er op Facebook en Instagram iedere vrijdag, maandag en woensdag worden geoefend met bewegende beeldraadsels. Dit kan echter niet op kerst woensdag.

Extra kranten

De kerstpuzzel van Dr. Denker is niet op internet te vinden. De krant van zaterdag 21 december zal daarom in een speciale oplage gedrukt worden, zodat er meer exemplaren van deze bijzondere zaterdagkrant bij de verkooppunten verspreid kunnen worden. Bij veel verkooppunten kan de krant zelfs worden gereserveerd. Voor mensen buiten het verspreidingsgebied kan Dagblad van het Noorden met de Kerstpuzzel ook per post worden verstuurd. Wanneer dit gewenst is wordt dit meteen na de kerstdagen gedaan. De kosten bedragen in dit geval 6,95 euro.

Leeuwarder Courant

Vanaf het moment dat de Leeuwarder Courant deel uitging maken van de NDC Mediagroep, wordt de bekende kerstpuzzel in Dagblad van het Noorden ook in de Leeuwarder Courant opgenomen. Daardoor kunnen ruim 550.000 abonnees in het noorden van Nederland de Dr. Denker puzzel maken.

Uitslag Dr. Denker puzzel

Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Ook krijgen inzenders van de oplossing van de kerstpuzzel, behalve als zij tot de gelukkige prijswinnaars behoren, geen bericht.

Oplossingen en antwoorden kerstpuzzel Dagblad van het Noorden

De antwoorden moeten uiterlijk 2 januari 2020 binnen zijn. De uitslag en de antwoorden worden gepubliceerd in de krant van 11 januari 2020.

Hints en tips

Tijdens de kerstdagen van 2011 is er een website verschenen die onder de naam van Dr. Denker opereert, maar niets met Dr. Denker of het Dagblad van het Noorden heeft uit te staan. Deze website heeft alle antwoorden van de puzzel op de site vermeld. Het Dagblad van het Noorden hoopt dat er in 2019 niet opnieuw een soortgelijke website met uitslagen wordt gepubliceerd. Samen puzzelen en elkaar hints en tips geven mag, maar antwoorden mogen niet worden gedeeld op forums en social media.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gekke foto's makenGekke foto’s kunnen jarenlang plezier opleveren. Elke keer als je die gekke foto’s weer tevoorschijn haalt verschijnt er…
Wat zijn lifehacks?Wat zijn lifehacks?Lifehacks is de term die wordt gebruikt voor handige tips die je leven makkelijker maken. Ze zijn populairder geworden d…
Logisch denken - Jumbo (Club 2%)Logisch denken - Jumbo (Club 2%)Logisch denken is voorheen uitgegeven als Club 2%. Een spel wat in principe gespeeld wordt door een speler alleen, maar…
Boek "De Val" van Albert Camus: recensie & besprekingrecensieBoek "De Val" van Albert Camus: recensie & besprekingAlbert Camus was een van de meest unieke en originele schrijvers van de twintigste eeuw. De in Algerije geboren Fransman…

Haken een goedkope hobby met gratis haakpatronenHaken een goedkope hobby met gratis haakpatronenHaken is weer hip en trendy. Door de komst van de leuke Amigurumi haakpatroontjes vanuit Japan is haken weer een leuke h…
Vilten; een leuke hobby voor iedereenVilten is een leuke hobby en niet erg prijzig. Het enige wat je nodig hebt is een aantal stukken vilt, naald, splijtgare…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • Dagblad van het Noorden 7 december 2019

Reageer op het artikel "Dr. Denker 2019: De kerstpuzzel van Dagblad van het Noorden"

Reacties

Meijer, 28-12-2019 16:48 #10
Kan ik de puzzel nog insturen krijg steeds een fout bericht Reactie infoteur, 31-12-2019
Per internet kan het nog tot 2 januari 2020

www.lc.nl/drdenker

je zou een andere browser kunnen proberen.

succes en een fijne jaarwisseling

TeksTschrijverT

Ali de Jong, 25-12-2019 12:55 #9
Zo jammer dat de puzzel niet meer online is. Is het inderdaad mogelijk om de puzzel online te kopen? Ik woon bij Eindhoven, zo gezellig om dit uit te puzzelen. Reactie infoteur, 29-12-2019
Wat er te vinden is op internet staat op:

https://yoo.rs/5d4541bf7b78638a6cf302089709f0fc/blog/dr-dr-denker-2019-hints-en-tips-1576910537.html?Ysid=90568

Als de link niet werkt, dan even in de zoekbalk plakken.

Succes

TeksTschrijverT

Truus Gruis, 21-12-2019 11:29 #8
Goedendag, is het ook mogelijk de dr. Denkerpuzzel online te kopen? Ik kan al jaren de krant niet meer lezen. Op mijn tablet zijn de letters te vergroten! Ik mis de puzzel rond de Kerstdagen. Het was altijd zo gezellig! Reactie infoteur, 25-12-2019
Beste Truus,

Wat ik voor je gevonden heb is:

veel puzzel plezier.

TekstSchrijverT

PS

als je niet kunt klikken op de link, dan even kopiëren en in je zoekbalk plakken

Roelf Groeneveld, 27-12-2017 20:08 #7
Ben lang bezig geweest met de 40 plaatjes. prachtig hoor. Maar ik probeer al meer dan een uur de slagzin te mailen. Ik kan maar niet het goede mailadres vinden. Reactie infoteur, 29-12-2017
Beste Roelf,

Probeer www.dvhn.nl/drdenker eens, dan zou het moeten lukken. Per mail kunnen er geen antwoorden worden ingezonden.

Lukt het dan nog steeds niet, bel dan naar de krant of stuur de oplossing per post.

Fijne jaarwisseling,

TekstSchrijverT

Henk, 01-01-2017 15:00 #6
Het moeilijkste gedeelte is nog het vinden van het internetadres waar ik de oplossing in kan sturen. Ook zijn er wel enkele moeilijke rebusjes bij. Maar goed, dat hoort. Reactie infoteur, 02-01-2017
Beste Henk,

Dat er enkele moeilijke opgaven zijn, dat maakt het puzzelen weer leuk en motiverend.

Volgens de site http://service.dvhn.nl/drdenkerinzending/ kunnen hier de antwoorden worden opgegeven.

Succes,

TekstSchrijverT

G. Bouman, 30-12-2016 10:59 #5
Waar kan ik mijn oplossing nu doorgeven? ik kom er niet uit, waar het heen moet. Reactie infoteur, 30-12-2016

Succes,

TekstSchrijverT

J. Aardema, 26-12-2016 10:54 #4
Deze ronde is voor mij ook best wel moeilijk hoor b.v : Nr's 10, 27, 29, en 33. Reactie infoteur, 28-12-2016
Beste puzzelaar,

Als je naar de opgave van 10, 27, 29 en 33 kijkt en opschrijft wat in je gedachten opkomt, dan moet het mogelijk zijn om de antwoorden te vinden zoals je dat ook bij de andere opdrachten is gelukt.

Succes,

TekstSchrijverT

Sineke, 03-01-2016 13:14 #3
Al jaren proberen we de puzzel op te lossen. Zonder aanwijzingen of antwoorden te zoeken.
Misschien ben ik in de loop der jaren dommer geworden, of Dr Denker slimmer. Maar de laatste jaren vind ik de antwoorden zo ver gezocht. Als de oplossing in de krant staat, kan ik veel echt niet meer herleiden naar de beeldcryptogrammen.
De lol gaat er voor mij wel af zo. Ik wil niet zoeken naar antwoorden namelijk. Reactie infoteur, 03-01-2016
Hallo Sineke,

De puzzelaars worden met behulp van internet steeds slimmer. Het gevolg is dat DR Denker ook slimmer moet worden.

TekstSchrijverT

Nieqie, 05-01-2012 13:26 #2
Deze puzzel was te moeilijk en te ver gezocht. Vorige jaren hadden we vaak maar een paar niet kunnen oplossen, maar nu veel meer niet. Jammer, op deze manier leg je de krant weg en kijkt dan later op internet wat de antwoorden zijn. Ook met de antwoorden erbij is het veel te ver gezocht. Reactie infoteur, 30-12-2016
Hallo Nieqie,

Lukt het dit jaar beter met puzzelen?

Succes,

TekstSchrijverT

Minry, 01-01-2012 22:26 #1
De puzzel was dit jaar een beetje lastig. Zodanig dat ik veel mensen heb horen zeggen; "Ik heb er geen zin", in terwijl er andere jaren hevige discussies losbarsten als de krant met de puzzel kwam. Jammer het is zijn doel een beetje voorbij geschoten. Reactie infoteur, 03-01-2012
Heb je al gekeken op: http://www.dr-denker.nl/ om wat steun te vinden bij het puzzelen?

veel succes.

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: December 2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 10
Schrijf mee!