InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Dr. Denker 2018: De kerstpuzzel van Dagblad van het Noorden

Dr. Denker 2018: De kerstpuzzel van Dagblad van het Noorden

Dr. Denker 2018: De kerstpuzzel van Dagblad van het Noorden De Dr. Denker puzzel, die jaarlijks vlak voor de kerst in het Dagblad van het Noorden verschijnt, is een begrip geworden onder enthousiaste puzzelfanaten en lezers van de krant. De puzzel, die sinds 1980 in het Dagblad van het Noorden verschijnt, bestaat uit veertig kleine rebussen die ieder afzonderlijk een oplossing hebben die goed aansluit bij het thema van het jaar. De Dr. Denker Puzzel van 2018 verschijnt in het Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant op zaterdag 22 december 2018. Nieuw in 2018 is dat er naast de grote Dr. Denker puzzel op zaterdag 22 december ook een opwarmer is op zaterdag 15 december en een afkicker op zaterdag 29 december.

Dr. Denker

Dr. Denker Kerstpuzzel

In 1980 verscheen rond de kerstdagen de eerste Dr. Denker Kerstpuzzel in Dagblad van het Noorden. Dr. Denker liet in een interview in de krant van 19 december 2014 weten, dat de redactie van het Dagblad van het Noorden destijds best wel terughoudend was geweest. In voorgaande edities hadden er ook weleens kerstpuzzels in de krant gestaan, maar tot de editie van 1980 was dit geen groot succes geweest. Het aantal oplossingen wat de redactie van de krant mocht ontvangen, was dan ook nooit hoger geweest dan een kleine duizend. De prijswinnaars van 2016 hebben persoonlijk bericht ontvangen en zullen alle vragen van de kerstpuzzel wel goed hebben opgelost.

Ontstaan van de kersttraditie

Dr. Denker kreeg de kans om zijn puzzel te publiceren in de krant van 1980, maar alleen als hij kon zorgen voor een record aantal inzendingen van de oplossing. In dat geval, zou hij vaker een puzzel mogen maken voor het Dagblad van het Noorden. Wat niemand op voorhand had kunnen bedenken gebeurde. De kerstpuzzel werd een groot succes en Dagblad van het Noorden ontving maar liefst 11.000 inzending. Vanaf dat moment was er een kersttraditie geboren. In 2010 is er zelfs een paaseditie van de Dr. Denker puzzel verschenen.

Rebus

Deze kerstpuzzel, in het Dagblad van het Noorden, bestaat uit 40 kleine puzzeltjes. Deze woordspelletjes, beeldcrypto's of ook wel gewoon rebussen genoemd, hebben allen afzonderlijk een oplossing. De puzzeltjes bestaan uit een soort cryptogram en in de vorm van een tekening. Een tekening waarop letters en soms ook andere tekens staan. Bij deze puzzeltjes is de positie van de letters/woorden, de vorm en afwijkende kleur van groot belang. Deze geven vaak belangrijke informatie voor de oplossing. Wanneer de oplossingen in de oplossingskolom worden gezet, dan zal er een oplossingszin ontstaan. De Dr. Denker puzzels hebben ieder jaar een ander thema. De eerste Dr. Denker kerstpuzzel die in kleur verscheen was in de kersteditie van het Dagblad van het Noorden in 1994.

Het maken van de Dr. Denker puzzel

Dr. Denker is al in januari 2018 begonnen met het maken van de Dr. Denker kerstpuzzel 2018. Dr. Denker streeft er jaarlijks naar om het idee van de kleine puzzeltjes in de maand oktober zover rond te hebben dat hij voorzichtig enkele voorbeeldschetsjes kan (laten) maken. Schetsjes die later door illustrator Janneke de Jonge worden uitgewerkt. Wanneer de Dr. Denker puzzel dan in de loop van de maand december door Dr. Denker en illustrator Janneke de Jonge als af beschouwd worden, wordt het exemplaar aan een testpanel onderworpen. Dit testpanel krijgt twee uur de tijd om de puzzeltjes op te lossen. Aangezien dit testpanel niet bestaat uit experts, krijgen deze panelleden enkele aanwijzingen. Zonder deze aanwijzingen is het bijna niet te doen om de puzzel binnen het tijdslimiet van twee uur op te lossen.

Testpanel

Het testpanel van de Dr. Denker puzzel bestaat uit Roelof Hoekman, oud-chef van de bijlagenredactie van het Dagblad van het Noorden en de huidige chef van de bijlagenredactie van het Dagblad van het Noorden.

Janneke de Jonge

Janneke de Jonge is één van de vaste illustratoren en infografieken maker van Dagblad van het Noorden. Sinds jaar en dag is zij ook de vaste illustrator van de Dr. Denker puzzel die jaarlijks in de kersteditie van het Dagblad van het Noorden verschijnt.
Jaarlijks rond eind november krijgt Janneke de Jonge van Dr. Denker enkele voorbeeldschetsjes en gaat zij aan het werk om het definitieve ontwerp van de kerstpuzzel te maken.

Tips voor het oplossen van de Dr. Denker puzzel

De kerstpuzzel van Dagblad van het Noorden is een leuke puzzel, maar het oplossen van deze puzzel vraagt wel wat inzicht en tactiek. Het leuke van deze puzzel is dan ook, dat er gezellig met het hele gezin dagenlang kan worden gezocht naar de juiste antwoorden. Door de grote opmars van internet blijken veel uitslagen ieder jaar weer gemakkelijk te vinden te zijn op het internet, maar dit is voor de echte puzzelaars erg jammer en bederft de charme van het samen puzzelen. Uitslagen en oplossingen zul je hier dan ook niet vinden. Alleen wat algemene en nuttige tips kunnen je immers net wat meer inzicht en puzzelplezier geven.

Dr. Denker 2018

Behalve veel puzzelplezier kun je met de grote Kerstpuzzel die op 22 december in de krant staat 250 euro winnen. Nieuw in 2018 is dat er in de krant van zaterdag 15 december een Dr. Denker Puzzelopwarmertje staat en dat er op zaterdag 29 december een afkickpuzzel is. Wie alle drie puzzels goed oplost, maakt kans op de extra grote prijs van 450 euro. De inzendingen van de oplossing kan in 2018 ook via internet.

Thema

Het thema van de Dr. Denker puzzel van zaterdag 22 december is tijd. Alle oplossingen hebben dan ook met dit onderwerp te maken.

Extra kranten

De krant van zaterdag 22 december zal in een speciale oplage gedrukt worden, zodat er meer exemplaren van deze bijzondere zaterdagkrant bij de verkooppunten verspreid kunnen worden. Bij veel verkooppunten kan de krant zelfs worden gereserveerd. Voor mensen buiten het verspreidingsgebied kan Dagblad van het Noorden met de Kerstpuzzel ook per post worden verstuurd. Wanneer dit gewenst is wordt dit meteen na de kerstdagen gedaan. De kosten bedragen in dit geval 6,95 euro.

Leeuwarder Courant

Vanaf het moment dat de Leeuwarder Courant deel uitging maken van de NDC Mediagroep, wordt de bekende kerstpuzzel in Dagblad van het Noorden ook in de Leeuwarder Courant opgenomen. Daardoor kunnen ruim 550.000 abonnees in het noorden van Nederland de Dr. Denker puzzel maken.

Uitslag Dr. Denker puzzel

Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Ook krijgen inzenders van de oplossing van de kerstpuzzel, behalve als zij tot de gelukkige prijswinnaars behoren, geen bericht.

Oplossingen en antwoorden kerstpuzzel Dagblad van het Noorden

Oplossingen kunnen tot dinsdag 1 januari 2019 worden ingezonden, maar moeten voor woensdag 2 januari 2019 bij de krant binnen zijn. De antwoorden en de prijswinnaars zullen worden gepubliceerd in het Dagblad van het Noorden van zaterdag 5 januari 2019. De gevonden oplossingen kunnen op twee manieren worden ingezonden. De meest gemakkelijke manier is via internet. De andere manier is nog steeds per post. Vergeet bij de keuze voor de tweede manier niet de postzegel te plakken en er voor te zorgen dat de oplossing voor 2 januari 2019 bij de krant binnen is.

Dr. Denker website met oplossingen is niet van Dr. Denker

Tijdens de kerstdagen van 2011 is er een website verschenen die onder de naam van Dr. Denker opereert, maar niets met Dr. Denker of het Dagblad van het Noorden heeft uit te staan. Deze website heeft alle antwoorden van de puzzel op de site vermeld. Het Dagblad van het Noorden hoopt dat er in 2018 niet opnieuw een soortgelijke website met uitslagen wordt gepubliceerd.

Hints en tips

Op het internet zijn diverse websites en forumpagina's te vinden waar je tips en hints kunt uitwisselen. Onder andere hier.

Puzzelpret in december

Veel puzzelaars gaan weer veel oplossingspret beleven bij deze kerstpuzzel. Dr. Denker wil dit jaar graag weten hoe, waar en met wie de kerstpuzzel wordt opgelost. De leukste fotomomenten van de puzzelaars komen dan in de krant van zaterdag 5 januari 2019.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Denker - Auguste RodinDe Denker - Auguste RodinDe Denker is een beeldhouwwerk van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin. Het is in hetzelfde jaar van de creatie van 'De…
Leerstijlentest volgens psycholoog David KolbLeerstijlentest volgens psycholoog David KolbTest je leerstijl met de leerstijlentest van David Kolb. Kolb onderscheidt vier verschillende leerstijlen. Zo is de ene…
Denken over denken - Edward De BonoDenken over denken - Edward De Bono"De grootste vijand van het denken is ingewikkeldheid, want die leidt tot verwarring." Veel mensen: veel denkstijlen. Ov…
Communicatie-test - Praat jij (te) veel?Communicatie-test - Praat jij (te) veel?We leven in een communicatie-tijdperk, waarin ongelooflijk veel gepraat, getelefoneerd, vergaderd, gediscussieerd wordt.…
Singer Museum in Laren: gevarieerde kunst voor iedereenHet Singer Museum in Laren biedt kunst voor elk wat wils. Bij je bezoek valt direct op dat Singer Museum er niet een is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • Dagblad van het Noorden 24 december 2013
  • Dagblad van het Noorden 19 december 2014.
  • Leeuwarder Courant zaterdag 15 december 2018

Reageer op het artikel "Dr. Denker 2018: De kerstpuzzel van Dagblad van het Noorden"

Reacties

Roelf Groeneveld, 27-12-2017 20:08 #7
Ben lang bezig geweest met de 40 plaatjes. prachtig hoor. Maar ik probeer al meer dan een uur de slagzin te mailen. Ik kan maar niet het goede mailadres vinden. Reactie infoteur, 29-12-2017
Beste Roelf,

Probeer www.dvhn.nl/drdenker eens, dan zou het moeten lukken. Per mail kunnen er geen antwoorden worden ingezonden.

Lukt het dan nog steeds niet, bel dan naar de krant of stuur de oplossing per post.

Fijne jaarwisseling,

TekstSchrijverT

Henk, 01-01-2017 15:00 #6
Het moeilijkste gedeelte is nog het vinden van het internetadres waar ik de oplossing in kan sturen. Ook zijn er wel enkele moeilijke rebusjes bij. Maar goed, dat hoort. Reactie infoteur, 02-01-2017
Beste Henk,

Dat er enkele moeilijke opgaven zijn, dat maakt het puzzelen weer leuk en motiverend.

Volgens de site http://service.dvhn.nl/drdenkerinzending/ kunnen hier de antwoorden worden opgegeven.

Succes,

TekstSchrijverT

G. Bouman, 30-12-2016 10:59 #5
Waar kan ik mijn oplossing nu doorgeven? ik kom er niet uit, waar het heen moet. Reactie infoteur, 30-12-2016

Succes,

TekstSchrijverT

J. Aardema, 26-12-2016 10:54 #4
Deze ronde is voor mij ook best wel moeilijk hoor b.v : Nr's 10, 27, 29, en 33. Reactie infoteur, 28-12-2016
Beste puzzelaar,

Als je naar de opgave van 10, 27, 29 en 33 kijkt en opschrijft wat in je gedachten opkomt, dan moet het mogelijk zijn om de antwoorden te vinden zoals je dat ook bij de andere opdrachten is gelukt.

Succes,

TekstSchrijverT

Sineke, 03-01-2016 13:14 #3
Al jaren proberen we de puzzel op te lossen. Zonder aanwijzingen of antwoorden te zoeken.
Misschien ben ik in de loop der jaren dommer geworden, of Dr Denker slimmer. Maar de laatste jaren vind ik de antwoorden zo ver gezocht. Als de oplossing in de krant staat, kan ik veel echt niet meer herleiden naar de beeldcryptogrammen.
De lol gaat er voor mij wel af zo. Ik wil niet zoeken naar antwoorden namelijk. Reactie infoteur, 03-01-2016
Hallo Sineke,

De puzzelaars worden met behulp van internet steeds slimmer. Het gevolg is dat DR Denker ook slimmer moet worden.

TekstSchrijverT

Nieqie, 05-01-2012 13:26 #2
Deze puzzel was te moeilijk en te ver gezocht. Vorige jaren hadden we vaak maar een paar niet kunnen oplossen, maar nu veel meer niet. Jammer, op deze manier leg je de krant weg en kijkt dan later op internet wat de antwoorden zijn. Ook met de antwoorden erbij is het veel te ver gezocht. Reactie infoteur, 30-12-2016
Hallo Nieqie,

Lukt het dit jaar beter met puzzelen?

Succes,

TekstSchrijverT

Minry, 01-01-2012 22:26 #1
De puzzel was dit jaar een beetje lastig. Zodanig dat ik veel mensen heb horen zeggen; "Ik heb er geen zin", in terwijl er andere jaren hevige discussies losbarsten als de krant met de puzzel kwam. Jammer het is zijn doel een beetje voorbij geschoten. Reactie infoteur, 03-01-2012
Heb je al gekeken op: http://www.dr-denker.nl/ om wat steun te vinden bij het puzzelen?

veel succes.

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 28-12-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 7
Schrijf mee!