InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Bloemenpatronen van kralen

Bloemenpatronen van kralen

Bloemenpatronen van kralen Het rijgen van kralen in verschillende patronen is een leuke creatieve bezigheid. Vooral het maken van kralen-patronen met bloemen is hierbij in trek. Er zijn verschillende patronen die gemaakt kunnen worden. Alle patronen kunnen zowel voor kettingen als armbanden gebruikt worden. Het beste en mooiste resultaat krijg je wanneer je kralen van kleinere formaat gebruikt, zoals rocaille kralen.

Simpel bloemenpatroon

Dit bloemenpatroon is het makkelijkste patroon om te maken en is ook vaak de basis voor andere bloemenpatronen.

Nodig:

  • Rocailles (kleine kraaltjes), andere formaat kralen ook mogelijk, maar rocailles geven het beste resultaat
  • Nylondraad van ongeveer 1,5 keer zo lang als gewenst sieraad
  • Sluiting, ringetjes

Beschrijving:
  1. Maak aan het eind van de draad met 2 knoopjes de sluiting vast.
  2. Rijg 2 kralen, dit zijn tussen-kralen, dus neem een andere kleur dan voor de bloemetjes.
  3. Nu maken we de eerste bloem: rijg hiervoor 8 kralen en steek de draad vervolgens door de 1e kraal die al geregen is om een rondje te vormen.
  4. Rijg nu 1 kraal (midden van de bloem) en steek de draad nu door de kraal aan de overzijde van de eerste kraal (de 5e kraal), op deze manier wordt de kraal in het midden geplaatst.
  5. Herhaal vervolgens stappen 3 t/m 5, waarbij je bij stap 3 zelf kunt kiezen hoeveel tussen-kralen je gebruikt.

Tip: Variatie op het bloemen patroon: Volg stappen 1 t/m 5 zoals hierboven beschreven. Bij stap 6 laat je echter de tussen kralen weg en vorm je dus alleen maar bloemen.

Bloemenpatroon 2

Nodig:

  • Kleine kralen / rocailles en grotere kralen
  • Nylon draad 1,5 keer zo lang als het gewenste sieraad
  • Sluiting, ringetjes

Beschrijving:
  1. Neem een nylon draad en maak aan het einde de sluiting vast met 2 knoopjes.
  2. Rijg aan je draad een aantal kleine kralen (afhankelijk van de grootte van je grotere kraal, deze moet namelijk in het midden passen), bijvoorbeeld 6 kralen.
  3. Rijg vervolgens 1 grote kraal en rijg de draad weer door de eerste kleine kraal.
  4. Rijg dan 5 kleine kralen (1 minder dan stap 2) en rijg het draad vervolgens door de eerstvolgende kraal onder de grote kraal.
  5. Trek de draad strak aan, zodat de kleine kralen mooi om de grote kraal vallen.
  6. Rijg weer 5 kleine kralen en vervolgens 1 grote kraal.
  7. Rijg de draad door de "bovenste rechter reeds geregen" (kleine) kraal (rechts onder de 1e grote kraal.
  8. Trek de draad weer stevig aan.
  9. Herhaal stappen 6 t/m 9 tot de gewenste lengte is bereikt en leg in de laatste kraal 2-3 knoopjes om je werk vast te zetten.

Bloemenpatroon 3

Dit patroon is iets tijdrovender, maar zeker de moeite waard!

Nodig:

  • Rocailles of kleine kralen naar keuze (je hebt hiervoor een flinke voorraad kralen nodig)
  • Nylondraad ongeveer 2 meter lang, houdt ruim aan afhankelijk van soort sieraad
  • Sluiting, ringetjes

Beschrijving:
  1. Begin met het rijgen van 5 kralen (hart van de bloem) en rijg de draad vervolgens door de eerst geregen kraal.
  2. Rijg nu het eerste blad van de bloem, die bestaat uit 19 kralen. Rijg deze draad vervolgens door de 1e en ook 2e kraal van het hart van de bloem.
  3. Rijg vervolgens het tweede blad dat verbonden moet zijn aan het eerste bloem blad, en rijg hiermee 16 kralen.
  4. Nu rijg je de draad eerst door 3 kralen (dichtstbijzijnde) van het eerste blad en vervolgens door 2 kralen van het hart van de bloem.
  5. Herhaal nu stap 3 totdat je 4 blaadjes hebt geregen.
  6. Na het 4e blad rijg je de draad door 1 kraal van het hartje en door 3 reeds geregen kralen van het eerste blaadje.
  7. Rijg vervolgens 13 kralen. De draad wordt nu geregen door de kralen van het 3e blaadje.
  8. Je bent nu klaar met de eerste bloem.
  9. Rijg 9 kralen voor het eerste bloemblad van je (2e) bloem. Rijg vervolgens 5 kralen voor het hart van de bloem en rijg de draad hierbij door de eerste reeds geregen kraal van het hart.
  10. Rijg 9 kralen voor het blad. Rijg de draad door de middelste kraal van het blad van de vorige bloem.
  11. Rijg de draad door de eerste 9 reeds geregen kralen van het blaadje. Rijg de draad nu door 2 reeds geregen kralen van het hart.
  12. Rijg 16 kralen, en rijd de draad vervolgens door 3 kralen van het eerste blaadje. Rijg de draad vervolgens weer door 2 kralen van het hartje.
  13. Herhaal dit totdat je 4 blaadjes hebt geregen.
  14. Herhaal stappen 6 t/m 13 tot je sieraad lang genoeg is.

Als je sieraad lang genoeg is, kun je beginnen met de bovenste rij rijgen. Deze komt boven de bloemen en zorgt voor een mooie ronding voor de ketting. Voor een armband is het mooier als ook een rij kralen onder de bloemen wordt geregen. Hierbij gebruik je een apart nylon draad voor zowel boven als onder stuk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Armbanden en kettingen rijgen  basis patronenArmbanden en kettingen rijgen basis patronenHet maken van sieraden is niet voor een ieder weggelegd, maar wel leuk om te doen als je het eenmaal onder de knie hebt.…
Een feestelijke armband makenEen feestelijke armband makenArmbanden kan je op verschillende manieren maken. Je kan ze rijgen of kettelen met kralen, van metalen ornamenten maken…
Een ketting maken - kettelenEen ketting maken - kettelenKettelen is het maken van een sieraad, in dit geval een ketting, met kettelstiften. Ze zijn van metaal en voor deze kett…
Oorbellen makenOorbellen makenOorbellen maken kan in allerlei kleuren en met allerlei soorten materialen. Lange of korte oorhangers aan oorhaakjes met…
Zelf sieraden maken: de geknoopte dunne leren veter kettingDun leer is te verkrijgen in verschillende kleuren en zit op klossen. Je koopt het leer per strekkende meter. Je kunt hi…
Bronnen en referenties
  • www.kralen.com

Reageer op het artikel "Bloemenpatronen van kralen"

Reactie

Taelman Berlinda, 09-08-2017 11:19 #1
Graag zou ik boekjes met bloempjes in kralen willen maar nergens te vinden.

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 04-11-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Creatieve hobby's
Reacties: 1
Schrijf mee!