InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Vuurwerk voor kinderen

Vuurwerk voor kinderen

Vuurwerk voor kinderen Vuurwerk kan erg gevaarlijk zijn. Legaal vuurwerk dat je koopt bij de fietsenwinkel of bouwmarkt is, indien volgens de gebruiksaanwijzing echter behoorlijk veilig. Het kan ook leuk vermaak zijn voor kinderen, maar ouders moeten altijd alert blijven. Voor de kleinere kinderen is speciaal vuurwerk: veiliger, maar niet minder leuk.

Ouder en kind

Het afsteken van vuurwerk op oudejaarsavond kan voor kinderen enorm spannend zijn. Wanneer een kind hier interesse voor toont is het als ouder belangrijk om het niet direct af te wijzen. Dit kan er toe bijdragen dat kinderen op de gedachte komen zelf wat te regelen. En je moet er niet aan denken dat je zoon (en in wat minder voorkomende gevallen dochter) op zoek gaat naar rotjes die nog niet zijn afgegaan, met mogelijk ernstige verwondingen tot gevolg. In sommige steden is bovendien een levendige handel in vuurwerk gaande waarbij kinderen onderling rotjes en ander vuurwerk aan elkaar doorverkopen op het schoolplein.

Het is daarom aan te raden je kind goed voor te lichten over de gevaren van vuurwerk. Daarnaast moeten ze goed weten wat - als ze dan toch beginnen met afsteken - veiligheidsmaatregelen zijn die genomen kunnen worden. Zo is het bijvoorbeeld het veiligst om bij het afsteken van vuurwerk geen lucifer of aansteker te gebruiken. Om goed te kunnen zien wanneer een lontje vlam vat is het beter een speciaal aansteeklont te gebruiken. Daarnaast is het altijd veiliger om een vuurwerkbril te gebruiken. Deze bestaan ook in kindermaten. Om beter beschermd te zijn tegen het neerkomen van eigen en andermans vuurwerk is het ook aan te raden een cap te dragen om het gezicht extra te beschermen. Een aantal grote merken biedt eigen veiligheidsmateriaal aan, hierin kun je ook caps aantreffen met een led-lampje zodat je extra goed ziet wat je doet tijdens het afsteken.

Vuurwerk speciaal voor kinderen

Tegenwoordig is er geen vuurwerkfolder meer te vinden zonder een aparte pagina met 'kindervuurwerk'. Dit zijn lang niet meer alleen sterretjes, maar ook andere zaken die voor de echte kleintjes enorm spannend zijn. Zo bestaan er bijvoorbeeld confettipistooltjes, knaltouwtjes, Bengaalse lucifers, knalerwten, en nog veel meer. Een groot merk 'juniorvuurwerk' is bijvoorbeeld Dynamite Dave.

In de winkel is vuurwerk verkrijgbaar vanaf de leeftijd van 16 jaar. Omdat hoge boetes staan op de verkoop van vuurwerk aan jongere kinderen wordt vrijwel overal bij twijfel om legitimatie gevraagd. Voor kindervuurwerk is dit natuurlijk niet nodig. Deze pakketten met kindervuurwerk moeten echter niet verward worden met sommige wat kinderachtig ogende pakketten. Sommige van deze pakketten worden als klein en schattig gepresenteerd en bevatten ook bijvoorbeeld knalerwten een sterretjes. Soms tref je hierin echter ook zaken aan als jumping jacks, grondbloemen, bijen en kleine Romeinse kaarsen. Indien niet volgens de gebruiksaanwijzing afgestoken kunnen deze items ook tot verwondingen leiden. Wees daarom alert op de inhoud van dergelijke pakketjes en bekijk eerst alles zorgvuldig voor je je kind ermee aan de slag laat gaan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Shanon, Pixabay

Reageer op het artikel "Vuurwerk voor kinderen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 26-08-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!