InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Kerstkaart of verjaardagskaart zelf maken of laten drukken?

Kerstkaart of verjaardagskaart zelf maken of laten drukken?

Kerstkaart of verjaardagskaart zelf maken of laten drukken? Zelf kaarten maken is leuk. Bijvoorbeeld kerstkaarten met foto’s erop is persoonlijk en handig om meerdere redenen. Het ziet er professioneel uit en het maakt een goede indruk. Ook kan je persoonlijke kaarten maken, bijvoorbeeld met een foto van het gezin of je baby erop. Je kunt zelf kaarten maken, of je kunt de kaarten zelf online ontwerpen en laten drukken. Kaarten laten drukken kan tegenwoordig voor weinig geld. Zelf wenskaarten maken, hoe werkt dat? Kerstkaarten met een foto er op, of geboortekaartjes, wenskaarten en uitnodigingen, trouwkaarten, of kaart met een foto van de baby, enzovoorts. Kaarten met foto zijn populair. Je kunt de kaarten online ontwerpen bij verschillende aanbieders van drukwerk.

Je eigen kaarten maken met een foto erop

Er zijn veel redenen waarom mensen wenskaarten willen maken en versturen. Verjaardagen, kerstmis, Pasen, valentijnskaarten, algemene felicitaties, enzovoorts. Zelf een wenskaart maken, is niet moeilijk. En het spaart veel geld uit. Om te beginnen is het raadzaam om kaartjes die je per post ontvangt, in een doos te bewaren. Wenskaarten kan je makkelijk hergebruiken door ze opnieuw te beplakken. Je maakt er dan een meer persoonlijk geheel van en je spaart op den duur behoorlijk wat geld uit. Beplak de voorkant van een wenskaart met een stukje papier en lijm, en de binnenkant met een stukje papier. Je kunt de voorkant versieren met plaatjes, foto's, andere versiersels. En de binnenkant kan je opnieuw beschrijven. Ook de envelop van de kaarten kan je gemakkelijk overpakken en daarna van nieuwe gegevens voorzien. Ook kan je oude kaarten bewaren om de plaatjes die erop staan later opnieuw te gebruiken voor het maken van andere kaarten. Als je jaarlijks elke maand een wenskaart zou kopen, dan zou je aan wenskaarten ongeveer 30,- per jaar uitgeven. En dat terwijl je wenskaarten zeer eenvoudig kunt hergebruiken.

Kaarten online maken

Maar als je niet van knutselen houdt kunt u ook kaarten maken via online services. Deze zijn niet gratis, maar je kunt ze wel eenvoudig personaliseren. De kaarten die je online maakt en online bestelt, zien er heel professioneel uit. Het is veel meer dan een foto op een stukje papier. Het zijn echte ansichtkaarten of wenskaarten, gedrukt op stevig papier en de kleuren van je foto’s zijn fris en mooi. Wat voor kaarten kun je zoal online bestellen?
  • kerstkaarten
  • nieuwjaarskaarten
  • kaarten voor overige feestdagen
  • geboortekaartjes
  • trouwkaarten
  • felicitatiekaarten
  • valentijnskaarten
  • beterschap wensen
  • verjaardagstaarten
  • bloemenkaarten
  • verhuiskaarten
  • uitnodigingen

Daarnaast kun je ook nog kiezen uit vele versieringen voor op de kaarten, die niet specifiek binnen een van de bovenstaande thema's passen, bijvoorbeeld vlinders of gekleurde kaders rondom de foto, waardoor het lijkt alsof de foto is ingelijst. Of je nou kaarten zoekt voor een verjaardagsfeestje, party of voor de feestdagen, of voor een andere gelegenheid, alles is mogelijk.

Kaarten maken en bestellen, hoe?

Kaarten online maken en bestellen is niet moeilijk. De websites waar je terecht kunt werken met handige online software waarmee je direct stap-voor-stap je eigen kaarten kunt ontwerpen en bestellen. Iedereen die kan lezen kan in korte tijd een kaart op de website ontwerpen en de opdracht geven om deze als drukwerk thuis te laten bezorgen. Duur is het niet.
  • om de kaart te maken kun je kiezen uit vele versiering om je eigen foto heel professioneel te presenteren op de kaart, zoals kaders in allerlei kleuren, formaten en stijlen, tekstwolkjes om tekst in te plaatsen, verschillende lettertypen, zodat je helemaal zelf beslist hoe de kaart er als drukwerk uit komt te zien. Ook kun je (als je bijvoorbeeld een eigen bedrijf hebt) je logo uploaden, of foto's en dergelijke.
  • je kunt natuurlijk kiezen voor feestelijke thema's zoals Kerstmis, Pasen, Sinterklaas, Nieuwjaar, enzovoorts... Je kunt voor elke gelegenheid ook kiezen voor kaarten waarop een foto staat die je zelf uploadt, of je kunt kiezen voor bestaande foto's uit de database van de websites. Elke fotokaart wordt hierdoor heel persoonlijk en professioneel gedrukt.
  • de tekst kun je zelf opstellen, maar je kunt ook kiezen uit teksten die de website aanbiedt.
  • pas als je helemaal tevreden bent bestel je de kaarten en dan kan je betalen, bijvoorbeeld via iDeal, PayPal, of met een overboeking via je bank of eventueel een machtiging. De kaarten worden vervolgens zo spoedig mogelijk gemaakt en naar je verzonden. Je krijgt ze zeer snel thuisbezorgd. Je kunt ze soms ook door het bedrijf laten verzenden naar vrienden en relaties.

Kaartje online maken, stap voor stap

  • aanmelden is gratis. Om kaarten te kunnen ontwerpen moet je je eerst aanmelden.
  • je kunt na het inloggen kiezen wat voor kaart je wilt gaan maken, bijvoorbeeld een kerstkaart of een felicitatiekaart. Kies plaatjes of upload een foto die je gebruiken wilt
  • als je de foto heeft geüpload, kun je kiezen wat voor kader je er omheen wilt. Dat is een soort lijstje om de foto heen. Het kader of frame wordt later op de foto gedrukt.
  • vervolgens kun je tekst toevoegen, aan de voor en/of achterkant
  • je kunt de kaarten naar je eigen adres of uw bedrijf laten versturen

Fotokaarten maken, wat zijn de voordelen?

  • je maakt een persoonlijke kaart
  • mensen waarderen de persoonlijke kaarten zeer
  • als je bijvoorbeeld een foto van je kind of kleinkind op deze wijze vereeuwigd is dit ook voor het kind een levenslange mooie herinnering
  • je stuurt mensen een unieke kaart die nergens in een winkel te koop is
  • je kan zelf bepalen welke tekst je erop zet
  • het is drukwerk en ziet er netjes uit
  • ook voor zakelijke doeleinden kan je op deze manier kerst en nieuwjaarswensen maken
  • het is betaalbaar en leuk om te doen

Visitekaartjes laten drukken

Visitekaartjes kosten tegenwoordig niet veel meer. Voor een klein bedrag heb je al een paar honderd professionele visitekaartjes. Dit is handig als je een eigen bedrijf hebt, maar voor privégebruik is een visitekaartje erg handig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijzondere kerst- en nieuwjaarskaartenBijzondere kerst- en nieuwjaarskaartenSommige mensen borduren kerstkaarten, anderen maken kerstkaarten van theezakjes. Maar dat vergt wel heel veel tijd en in…
5 tips voor zakelijke kerstkaarten die indruk makenU bent ervan overtuigd dat het een goed idee is om uw zakelijke relaties een kerstkaart te sturen: het is een persoonlij…
Originele kerstkaarten maken met internet en foto'sOriginele kerstkaarten maken met internet en foto'sIeder jaar verstuurt ongeveer 90% van alle Nederlanders traditiegetrouw kerstkaarten naar vrienden en familie. In vele g…
Carte blanche als kerstwensCarte blanche als kerstwensGewoonlijk sturen we met kerst iedereen die we kennen een kerstkaart met goede wensen daarop gedrukt. Je kunt hier echte…
Kerstkaarten - een populaire en geliefde traditieKerstkaarten - een populaire en geliefde traditieDe kerstkaart: elk jaar ontvangt het merendeel van ons in de decembermaand kerstkaarten van kennissen, vrienden en famil…
Bronnen en referenties
  • Vistaprint, Kaartje2go

Reageer op het artikel "Kerstkaart of verjaardagskaart zelf maken of laten drukken?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 01-10-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!