InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Tips om budgetvriendelijk kaartjes te maken

Tips om budgetvriendelijk kaartjes te maken

Tips om budgetvriendelijk kaartjes te maken Je hebt vette jaren en je hebt magere jaren. In de magere jaren moet je een beetje je plan trekken met wat je in de vette jaren hebt vergaard. Met een beetje fantasie kan je daar wel een tijdje op teren. Ruim eens op en je zal zien wat je nog allemaal vindt en kan gebruiken. Koop oude tijdschriften en pluis ze uit. Ga met vrienden naar een beurs en haal daar je profijt uit. Wacht op de koopjesperiode of op einde-seizoensopportuniteiten. En niet te vergeten: geniet van wat de natuur je aanbiedt!

Beurzen

Plan een tripje naar een hobby- of kerstbeurs met vriend(inn)en. Dat komt vaak goedkoper uit. Immers, handelaars hebben dikwijls aanbiedingen op grote hoeveelheden. En om te knutselen heb je vaak maar een beetje nodig. Denk maar eens aan papier. Tien vellen vellum bijvoorbeeld voor de prijs van € 7. Maar wat doe je in godsnaam met tien vellen? Ben je met twee, snijd ze dan gewoon doormidden. Jij hebt meer materiaal en meer keus en je vriend(in) ook en ... de prijs is gehalveerd! Hetzelfde geldt voor ornamenten. In een doosje of een potje zitten er dikwijls enorm veel: kerstboompjes, sterretjes, kerstmannen, glitter, bloemetjes. Dikwijls ook in de aanbieding: 1 doosje 1 €, 3 doosjes 2€. Koop ze gewoon in groep en verdeel ze. Je hebt 3 verschillende modelletjes en je bent gesteld voor minder dan 1 €!

Oude tijdschriften

Winkels houden geregeld opruiming van oude tijdschriften voor geen geld. Koop er een stapeltje en je slaat twee vliegen in één klap. Je kan de magazines uitpluizen voor nieuwe ideeën. Meestal gaat het om verouderde voorbeelden of dingen waar je nu het materiaal niet meer voor vindt, maar met een beetje fantasie kan je het heus wel aanpassen aan het huidige materiaal en aan de huidige trends. Gebruik tekeningen, lettertypes en achtergronden om nieuwe kaarten mee te maken. Het zijn oude tijdschriften dus je kan ze helemaal verknippen. Bovendien, in de meeste van de magazines zitten gratis knipvellen. Voor geen geld heb je dus je voorraadje knipvellen aangevuld! En als je heel veel geluk hebt, zit er zelfs nog een gratis hebbedingetje bij! Snuisteren dus maar!

Koopjesperiode

Koop geen spullen voor het feest, of het nu gaat om Kerst, Valentijn of Pasen. Enkele dagen na het feestgedruis liggen al die mooie spulletjes in de afvalbakken voor geen geld. Sla je slag en vul je voorraad aan! Doosjes met glitters, knipvellen, stempels, pluimen, veren, hartjes in alle kleuren en maten. Kerstkaartjes à volonté, aan spotprijsjes. Ideaal om te gebruiken voor remakes. Dit is het hergebruiken van een stuk of een geheel van een oude kaart om een nieuwe te maken. Voor enkele mooie en leuke ideetjes van remakes, kijk op www.alakaart.nl. Ook de stoffenwinkel is een bezoekje waard. Werk je graag met stofjes? Kijk dan ook eens even in de afvalbakken. Stoffen met leuke printjes kunnen dienen om kaarten mee te maken. En alles voor een prikje. Nog even wachten tot de koopjesperiode en dan, grabbelen maar!

Opruimen

Enkele jaren geleden ging de economie nog erg goed en toen hebt u vast vanalles gekocht dat nu in een hoekje van een kast ligt. Vergeten schatten. Ruim eens flink op in uw knutselhoek of -kamer en je zal versteld staan van wat er allemaal tevoorschijn gaat komen! Stapels blanco kaarten, allerlei soorten papier, vellum, vergeten stempels, servetten, stukjes van knipvellen en dozen vol ponsjes. Hergroepeer alles, sorteer en je kan weer aan de slag met materiaal dat je al jaren niet meer hebt gebruikt. Met een beetje fantasie levert dat weer een hoop leuke kaarten op, met something old and something new!

Kopiëren

Je hebt net een mooie tekening gevonden voor op dat ene kaartje, maar nu past het toch net niet zeker! Te groot of te klein, je zal het altijd wel zien. Loop nu niet onmiddellijk naar de winkel voor een nieuw knipvel of een nieuwe tekening. Neen, gebruik gewoon eens je kopieermachine. Even verkleinen of vergroten en je kan zo aan de slag. Ook leuk om achtergronden te maken met verkleiningen. Of om labeltjes te maken met hetzelfde motief als de hoofdkaart, maar dan in het klein. Een voordeel is ook dat je je tekening donkerder of lichter kan maken. Vindt je de tekening mooi maar iets te flets? Maak ze donkerder! Vindt je je tekening te hevig? Maak ze lichter! Wil je het gebruiken als achtergrond? Maak het heel licht. Heb je maar een zwart-wit kopieermachine? Geen nood, ook hiermee kan je prachtige resultaten bekomen. Black en white is nu helemaal in!

Natuur

De natuur heeft in elk seizoen wel iets bruikbaars om mee aan de slag te gaan. In de herfst vindt u mooie bladeren in de tinten geel, oker, oranje, rood en bruin. In de lente een overvloed aan bloemen in alle mogelijke kleuren en frisse, jonge, groene bladeren. In de zomer een explosie van kleuren in bloemen en planten en bovendien ook nog leuke dingen als zand en schelpen. Maak hier dankbaar gebruik van. Laat de bladeren en bloemen drogen en gebruik ze om mooie composities op je kaarten te maken. Wist je dat je zand kunt kleuren door er eenvoudigweg een beetje fijngemalen gekleurd krijt tussen te roeren? Zo kan je mooie zandtafereeltjes maken in verschillende kleuren. En wat nog beter is, gratis en voor niets!

Einde seizoen

Sommige winkels zijn maar wat blij dat ze van hun rommel verlost zijn. Denk maar eens aan schilder-en behangerswinkels. Ieder seizoen krijgen zij nieuwe voorbeeldboeken en moeten de oude bijgevolg weer weg. Voor een hobbyist een schat aan materiaal! Leuke printjes, leuke materialen, waar je weer heel wat mee kan doen. Want het is vaak niet alleen behangpapier, soms zitten er ook nog stofjes of suède-achtig papier tussen. Loop eens langs en vraag het gewoon. Neen heb je, ja kun je krijgen!

Downloads en fonts

Van verschillende sites kan je gratis 3D- of achtergrondpapier printen. Een hele leuke is bijvoorbeeld www.freecraftdownloads.co.uk/paper. Maar ook de verschillende hobbymagazines hebben vaak een site waar je gratis papier kan downloaden. Meestal staan er op hun sites ook heel wat voorbeeldkaarten, zodanig dat je tegelijkertijd ook nieuwe ideeën kan opdoen. Ook fonts kan je hier en daar gratis downloaden. Fonts zijn lettertypes. Zo heb je bvb. cowboyletters of heel sierlijke letters, bijna kalligrafie. Schrijf eens een tekstje met zulke mooie letters en verwerk hem op je kaartje. Enkele sites zijn: www.dafont.com/fr, www.fontspace.com, www.scrapvillage.com/fonts, www.searchfreefonts.com/fonts/s79.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerstkaarten - een populaire en geliefde traditieKerstkaarten - een populaire en geliefde traditieDe kerstkaart: elk jaar ontvangt het merendeel van ons in de decembermaand kerstkaarten van kennissen, vrienden en famil…
Carte blanche als kerstwensCarte blanche als kerstwensGewoonlijk sturen we met kerst iedereen die we kennen een kerstkaart met goede wensen daarop gedrukt. Je kunt hier echte…
Originele kerstkaarten maken met internet en foto'sOriginele kerstkaarten maken met internet en foto'sIeder jaar verstuurt ongeveer 90% van alle Nederlanders traditiegetrouw kerstkaarten naar vrienden en familie. In vele g…
Kopi Luwak – de Koning onder de KoffieKopi Luwak – de Koning onder de KoffieAls u denkt “koffie is gewoon koffie”, dan moet ik u helaas tegenspreken. Je hebt koffie en je hebt Kopi Luwak. Kopi Luw…
5 tips voor zakelijke kerstkaarten die indruk makenU bent ervan overtuigd dat het een goed idee is om uw zakelijke relaties een kerstkaart te sturen: het is een persoonlij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips om budgetvriendelijk kaartjes te maken"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Wenskaarten maken
Schrijf mee!