InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Een bloemstilleven schilderen: probeer het zo

Een bloemstilleven schilderen: probeer het zo

Een bloemstilleven schilderen: probeer het zo Lukt het maar niet om die grote bos bloemen goed op papier weer te geven en lopen alle pogingen om leven in dat stilleven te blazen op niets uit? De onderstaande werkwijze kan helpen die problemen op te lossen. De eenvoudige oefeningen zijn bedoeld als hulpmiddel om de vaardigheden voor het schilderen van een bloemstilleven te vergroten; het resultaat hoeft niet per se mooi te zijn. Het doel is bewustwording van de werkwijze; een andere invalshoek maakt het schilderen van een bloemstilleven inzichtelijker en leidt tot een weloverwogen aanpak.

De theoretische adviezen voor het schilderen van bloemen staan in het artikel Een levendig bloemstilleven schilderen. Met de beschrijvingen van dit artikel kunnen ze in praktijk worden gebracht.
Kies een of meer oefeningen en sta versteld van het resultaat.

Benodigdheden

  • Papier, niet te klein formaat, niet te dun
  • Spons
  • Tekenpotlood
  • Acrylverf
  • Palet
  • Water
  • Kwasten en paletmes
  • (Riet)pen, penseel en Oost-Indische inkt
  • Eventueel: zacht pastelkrijt of kleurpotlood om details aan te geven

In wording, stilleven met Oost-Indische inktIn wording, stilleven met Oost-Indische inkt

Toonwaarde in zwart-wit

Hoewel het niet gebruikelijk is om een bloemstilleven in zwart-wit te schilderen, kan deze oefening helpen bij het bepalen van de licht-donkerverhoudingen in het stilleven. De expressionistische schilder Karl Schmitt-Rottluff (1884 1976) was uitermate vaardig in het met penseel en inkt schilderen van bloemstillevens.

Zet een boeket of bloemvormen losjes op met potlood. Kijk waar de lichtste en waar de donkerste accenten komen. Gebruik Oost-Indische inkt verdund met water om grijstinten aan te brengen (varieer met de hoeveelheid inkt en water). Werk de schets verder uit, werk van licht naar donker, en breng geleidelijk meer accenten aan. Gebruik ook het wit van het papier, maak dichte en open vlakken, arceer en varieer in lijnsoort. Breng eventueel wat details aan met de inktpen.

Tevreden met wat er op bloemengebied haalbaar is in zwart-wit? Overweeg dan eens om deze oefening op doek te herhalen. Gebruik in dat geval acrylverf in dezelfde kleurstelling.

Kleur

Complementaire kleuren zijn kleuren die in de kleurencirkel recht tegenover elkaar liggen, zoals rood groen, blauw oranje en geel paars. Direct naast elkaar gebruikt contrasteren ze niet alleen sterk, ze versterken elkaars werking. Rood lijkt dus naast groen veel roder dan naast oranje.

Om dit effect te ervaren en toe te kunnen passen schilderen we een eenvoudig boeket in enkel groen- en roodtinten (in verschillende toonwaarden). Bijvoorbeeld rode rozen met groen blad, afgezet tegen een achtergrond met rood en/of groen.

Schets met een heel verdund groen of rood de belangrijkste vormen. Kijk waar de lichte en donkere vlakken zijn. Kleur die donkere delen vast met een roodgroen menging wat donkerder. Geef de lichtste partijen met een heel transparant rood vast wat kleur. Neem ook de achtergrond vast mee en maak gebruik van het wit van het papier.

Een vergelijkbaar effect wordt bereikt door voor paars geel of blauw oranje als complementair paar te kiezen.

De eerste transparante laag acrylverfDe eerste transparante laag acrylverf

Transparantie

Verdun de drie primaire kleuren blauw, rood en geel en giet ze min of meer over natgemaakt papier; hou het papier omhoog zodat de kleuren iets doorlopen. Schilder wanneer de ondergrond droog is een vaas met bloemen over de ondergrond heen, maar laat grote delen hiervan zichtbaar. Probeer de bloemen vanuit de kleuren van de ondergrond te laten ontstaan.

Een variant op deze oefening bestaat uit een eenvoudig met (riet)pen en Oost-Indische inkt getekend bloemstilleven. Laat dit absoluut goed drogen; gebruik eventueel een föhn. Schilder nu met de verdunde acrylverf nog steeds de drie primaire kleuren grote vlakken. De kleuren kunnen elkaar deels overlappen, zodat ook mengvormen ontstaan. Laat elke laag drogen en schilder op deze manier van groot naar klein; zet met een volgende iets minder transparante kleurlaag de vormen aan die wat meer nadruk krijgen. De grote vlakken blijven deels transparant, de vorm verdicht naarmate hij meer detail krijgt. Werk het stilleven af met een laatste, nog minder transparante laag. De kleuren zijn niet op het palet gemengd, wel zijn er zes kleuren met hun mengkleuren op het papier aangebracht. Ga hier niet tot in het oneindige mee door, de kleuren worden dan onbestemd.

Het resultaat, de kleur linksboven is onbestemdHet resultaat, de kleur linksboven is onbestemd
Deze oefening helpt te bepalen welke onderdelen van het bloemstilleven meer aandacht vereisen, maar maakt ook duidelijk dat niet alles tot in detail uitgewerkt hoeft te worden.

Geometrische vormen versus bloemvormen

Teken verspreid over een niet te klein vel papier met potlood de omtrek van een aantal grote liefst asymmetrische bloem- en bladvormen; de vormen hoeven niet naar de werkelijkheid getekend te zijn, eigen fantasie volstaat net zo goed. De vormen kunnen elkaar overlappen. Teken daar vijf tot zeven grote geometrische vormen overheen. Gebruik cirkels, driehoeken, rechthoeken enz. Varieer in grootte; laat de geometrische vormen elkaar niet overlappen.

Schilder nu de vlakken die buiten de bloem- en bladvormen vallen in een neutrale (grijze) kleur en laat het werk goed drogen. Werk vervolgens met één primaire kleur verf, die steeds meer met wit gemengd wordt tot helemaal wit. Zo ontstaan verschillende tonen van kleur naar wit. Geef elk vlakje een eigen kleurtoon. Breng desgewenst tot slot wat accenten of details aan.

Deze oefening helpt bij de verdeling van licht/donker en voor- en achtergrond; ook levert de methode een mate van abstractie en losheid op.

Spetterende fantasie

Maak een ondergrond door verdunde verf van kwast of spons op nat papier te laten druipen en spat daar nog wat verf in (gebruik niet te veel kleuren). Op de plaatsen waar een grote vlek is ontstaan, geef je met pen en inkt de suggestie van een bloemvorm aan. Voeg een steel en bladeren toe met pen en Oost-Indische inkt.

Varieer met een droge ondergrond en spat met een nat penseel wat inktspetters op het papier. Werk die eenmaal droog verder uit tot een samenhangend boeket in kleur.

Schrapen en schrappen

Deze oefening kan zowel op papier als op doek gemaakt worden. Schilder een donkere ondergrond met acrylverf. Neem iets met bloemen in gedachten: een verwelkt boeket, een pot met eenjarigen.

Zet uit het hoofd in vooral de primaire kleuren, wit en combinaties daarvan met het paletmes globaal wat vormen neer; het gaat om het idee van bloemen, niet om de exacte weergave van de bloemen zelf.

Gebruik het mes om in de verf te krassen, te arceren of te schrapen. Zorg voor een samenhangend geheel en werk niet te voorzichtig. Schilder delen die niet voldoen weg met de kwast. Er blijven een paar vormen over die aan bloemen doen denken; ze hebben volume door het gebruik van het paletmes - ze zijn pasteus geschilderd. De achtergrond kan lichter van kleur worden geschilderd met een penseel, waardoor de afwerking strakker en vlakker is dan het gedeelte dat met het mes is geschilderd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Navullen lege HP cartridges, welke inkt?De goedkoopste manier om te printen is om lege cartridges zelf na te vullen. Hoe weet je welke inkt je nodig hebt om jou…
Schilderen als creatieve zelftherapieEr is een ruim aanbod van ontspanningstherapieën. Een bekende therapie is de schildertherapie. Het scheppen van een kuns…
Lijst van Israëlische bankbiljetten (nieuwe shekel)De nieuwe shekel werd op 4 september 1985 uitgebracht. De eerste serie van de nieuwe shekel verschilde met de oude sheke…
Stress tegengaan door sport, yoga, mediteren of schilderenStress tegengaan door sport, yoga, mediteren of schilderenSchilderen werkt net als mediteren, yoga of sporten goed tegen stress en is een goede tegenpool voor het drukke leven da…

Reageer op het artikel "Een bloemstilleven schilderen: probeer het zo"

Infoteur: Sierkunst
Laatste update: 31-03-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Bloemstillevens
Schrijf mee!