InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Home shopping; telefoon, televisie, internet of magazines

Home shopping; telefoon, televisie, internet of magazines

Home shopping ofwel thuiswinkelen is een fenomeen dat ontstaan is door de technologische ontwikkelingen op communicatie gebied. Thuiswinkelen biedt niet alleen uitkomst aan minder valide mensen, maar ook aan mensen die het druk hebben of niet houden van het slenteren in de stad.

Home shopping ofwel thuiswinkelen

Je kunt op verschillende manieren winkelen, ofwel shoppen, zonder je huis te verlaten. Die mogelijkheid komt voort uit de snelle technologische ontwikkelingen van de laatste decennia. Op televisie is er altijd wel een zender waar een home shopping programma bezig is, iedereen kent de Wehkamp gids wel en daarnaast zijn er ontzettend veel websites waar je artikelen kan bestellen. En wie ontvangt er geen telefoongesprekken (van Call centers), waarbij bedrijven iets proberen te verkopen? Alle mediavormen hebben eigen kenmerken en aandachtspunten, daarom worden ze hieronder stuk voor stuk besproken.

Telefonische verkoop door call centers

Telefonische verkoop vindt vaak thuis via Call centers. Call centers nemen opdrachten aan van bedrijven om een bepaalde doelgroep te bereiken via de telefoon. De telefonische verkopers in deze Call centers zijn vaak studenten. Dat komt omdat de werktijden flexibel zijn en de opbrengsten goed. Vaak is er een redelijk basis loon met daarop een bonusregeling voor binnen gehaalde klanten.

Deze vorm van home shopping wordt je opgedrongen en is daardoor vaak ongewenst. Dat komt doordat het aanbod dat u telefonisch gedaan wordt, enkel op die manier geaccepteerd kan worden. De informatie op laten sturen zodat u later kan beslissen is geen optie. Dat komt voort uit het feit de de telefonische verkoop er op gebaseerd is om mensen te overvallen. Mensen beslissen dan sneller om iets te kopen en krijgen daar achteraf spijt van.

Het is mogelijk om niet meer gebeld te worden door call centers. Dat komt doordat de telecomwet gewijzigd is. Er is nu een bel-me-niet-register waar call centers zich aan moeten houden. Iedere consument kan zich daarin laten registreren, waardoor je niet meer gebeld wordt voor dit doeleinde. De OPTA, toezichthouder van de telecommarkt, is verantwoordelijk voor de handhaving van deze wet.

Televisie: home shopping programma's

Op televisie worden programma's uitgezonden die speciaal gemaakt zijn om mensen thuis te laten winkelen. Op bepaalde momenten van de dag wordt op de helft van de commerciële zenders een dergelijk programma uitgezonden. De programma's zijn snel te herkennen: vaak zijn het buitenlandse programma's die slecht opnieuw ingesproken zijn (meestal in het Engels) en ze worden ondertiteld. Er staan een product centraal en daar zijn de verkopers en zogenaamde gebruikers overdreven enthousiast over. In het begin lijkt het programma alleen informatie te geven over het programma, maar tussendoor wordt steeds kenbaar gemaakt hoe u het product via de telfoon of internet kan bestellen. De programma's proberen er met extra cadeaus voor te zorgen dat u snel beslist: "Wanneer u dit sportapparaat nu koopt, krijgt u er een gratis dieetboek bij!" In het begin werden met name fitnessapparatuur op die deze manier verkocht, maar tegenwoordig zie je ook veel keukenapparatuur, uiterlijke verzorgingsmiddelen, schoonmaakspullen en sieraden voorbij komen. Er wordt voor deze producten gekozen, omdat de grootste doelgroep moeders zijn die thuis zitten.

Wanneer u iets wilt kopen dat u in een home shopping programma heeft gezien, is het aan te raden altijd de website van dat programma te bezoeken. Daar kunt u controleren of het een legale organisatie is door middel van het thuiswinkel keurmerk of door de gegevens bij de Kamer van Koophandel te controleren. Daarnaast kunt u op de website meer informatie over het product bekijken en er even rustig over nadenken. Tot slot is het aan te raden op internet eens te zoeken naar het product. Wellicht komt u gebruikerservaringen tegen waardoor u de aankoop nog eens moet overdenken.

Magazines van postorderbedrijven

Thuis winkelen door middel van magazines is de oudste vorm van home shopping. Iedereen kent de Wehkamp, Neckermann of Otto wel. Deze bedrijven worden ook wel postorderbedrijven genoemd. Je kan de catalogus ontvangen door deze via internet aan te vragen of doordat u eerder een bestelling heeft gedaan bij het postorderbedrijf. De catalogus kijkt u thuis rustig door en op het bestelformulier schrijft u wat u wilt bestellen. Deze bestelling kan tegen woordig op drie manieren doorgegeven worden: via de post, de telefoon of internet. De producten worden met de post bezorgd en daarvoor betaald u eenmalig verzendkosten (meestal rond de 5 euro). De valkuil van bestellen bij postorderbedrijven zit in die verzendkosten. Omdat je toch eenmalig verzendkosten betaald, bestellen mensen als ze iets bestellen vaak meer "Oh dan bestel ik die broek ook, dan kan ik nog altijd zien". Het terugsturen valt binnen de garantie, maar mensen vinden het vaak toch moeite om daadwerkelijk te doen en soms kost het opnieuw 5 euro.

Internet shopping

Via internet kun je op diverse manieren thuis winkelen. Om te beginnen kun je niet alleen bij bedrijven iets kopen, maar ook bij particulieren. Er zijn ontzettend veel verkoopsites waar je gratis of tegen een kleine vergoeding zelf dingen kan verkopen. Deze sites zijn bij zowel particuliere kopers al particuliere verkopers populair. Je moet alleen goed nadenken over de betaling bij online verkopen of aankopen. Het verstandigste is om het product op te halen of thuis te laten brengen en dan meteen te betalen. Maak nooit geld over op goed vertrouwen, want dan loop je de kans dat je opgelicht wordt.

Naast de particulieren verkopers op internet zijn er ook nog tal van andere websites waar je vanuit huis spullen kan kopen. Dat kunnen de websites van de postorderbedrijven of home shopping televisieprogramma's zijn, maar ook van winkels die je gewoon in de stad tegen komt. Van bijna iedere productgroep is er wel een online leverancier te vinden!
Gerelateerde artikelen
Netflix op je tv met Wii of Wii UHeb jij een Netflix-account? Dan wil je misschien je favoriete series en films niet alleen op je computer kijken, maar o…
Winkelen in MadridAls je een stedentrip maakt naar Madrid mag shoppen niet ontbreken op je lijstje. Naast de mooie bezienswaardigheden en…
Social shopping online is vaak een goed alternatiefSocial shopping online is vaak een goed alternatiefSocial shopping online betekent direct vertaald: “sociaal winkelen op internet”. Het houdt in dat u op internet kunt gaa…
Werking Mystery ShoppingMystery shopping, iedereen heeft er waarschijnlijk al eens van gehoord, maar wat betekent de term 'Mystery Shopping' nu…
Rituals waar te koop? Overzicht winkelsDe winkelketen Rituals is gespecialiseerd in luxueuze cosmetica. Onderstaand lees je alles over de winkelketen Rituals e…

Reageer op het artikel "Home shopping; telefoon, televisie, internet of magazines"

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!