InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Zo leuk is duiken (scuba diving)

Zo leuk is duiken (scuba diving)

Sinds een aantal jaar heb ik een grote passie: duiken, of te wel scuba diving. Deze heerlijke en ontspannende duiksport is echt geweldig om te doen. Door te gaan duiken heb ik dan ook veel van de onderwaterwereld geleerd en ben ik de onderwaterwereld echt gaan respecteren. In dit stukje ga ik uitleggen wat scuba diving is en wat je er allemaal mee kan doen. En misschien kan ik je overhalen om ook te gaan duiken.

Wat is duiken/ scuba diving

Duiken/scuba diving is zwemmen onder water met behulp van een beademingsset en een luchtfles. Onderwater waan je je in een andere wereld. Het is er heerlijk rustig, je ziet geweldige planten en dieren en je ziet nu ook dat de wereld ook een hele andere kant heeft. Tijdens het duiken krijg je een gevoel van vrijheid en trekt het je verschrikkelijk om de onderwaterwereld verder te ontdekken. Je voelt je echt één met de natuur. Onthoud echter een ding: kijken mag aankomen niet. Dit is een van de eerste regels die je leert als je duikles heb. Respect voor alles wat er om je heen is en om je heen leeft.

Duiklessen

Voordat je natuurlijk kunt gaan duiken, heb je een duikbrevet nodig. Door middel van duiklessen te volgen en examens af te leggen kun je je duikbrevet halen. Maar je kan natuurlijk kan ook eerst een proefles nemen. Deze proefles bestaat uit een klein stukje theorie en een proefduik in het zwembad. Als je besluit een cursus open water diver te doen moet je rekenen op zo een 300 tot 350 per persoon. Dat lijkt een hoop geld maar je krijgt er ook veel voor terug. Een cursus PADI open water duiken ziet er als volgt uit:
  • 5 theorielessen
  • 5 zwembadduiken van 1½ uur
  • 4 buitenduiken (verdeeld over 2 dagen) in overleg

Wat is er vereist?

Iedereen vanaf 12 jaar kan leren duiken. Je moet een redelijke zwemvaardigheid hebben en gezond zijn. Een medische keuring wordt aanbevolen! En natuurlijk niet vergeten je zwemkleding.

Zo'n cursus is inclusief:
  • P.A.D.I. Open Water Diver (video/dvd kit) manual (leerboek)
  • P.A.D.I. duiktabel
  • P.A.D.I. certificaat (A4)
  • P.A.D.I. brevet (model creditcard) en logboek
  • De huur van het zwembad en de toegang tot de duiklocatie.
  • En natuurlijk het gebruik van een complete duikuitrusting.

Bij elkaar ben je zo een 5 tot 6 weken bezig om je duikbrevet te halen, maar het kan ook in 4 dagen. Het is maar net hoe je het zelf wil en hoeveel tijd je er voor hebt. Een klein beetje thuisstudie is wel nodig. Met het behalen van je eerste duikbrevet leer je de belangrijkste regels van het duiken. Als je je eerste brevet hebt gehaald ben je in staat veilig te duiken. Na je eerste brevet kan je er voor kiezen om nog meer brevetten te halen. Na je op water cursus kan je verder gaan met PADI Advanced Open Water Diver Cursus. Met deze cursus doe je hier ervaringen op verschillende gebieden. Als je deze curses hebt gevolgd kan je je gaan specialiseren in verschillende soorten duiken, Specialty Diver courses genaamd. Met deze cursussen kan je je bijvoorbeeld specialeren in onderwater fotografie, nacht duiken, diep duiker en noem maar op. Maar je kan ook gewoon je "normale" duikcursussen afmaken. Na de advanced kan je verder gaan met PADI Rescue Diver. Met deze cursus leer je om probleemsituaties te voorkomen en hoe je op noodsituaties moet reageren. Tot slot kan je in deze reeks nog de cursus PADI Dive Master doen. Met deze cursus kun je je duikvaardigheden perfectioneren en je kennis op een professioneel niveau te brengen. Nog even een tip. Ben je niet zo erg op de koude wateren van Nederland gesteld, dan kan je een duikcursus natuurlijk ook in landen volgen waar het water wel lekker warm is, zoals Egypte. Bij veel reisbureaus kan je een reis boeken in combinatie met een duikcursus.

Wat kan je allemaal met scuba diving doen

Als je je duikbrevet hebt ben je dus in staat om zelfstandig veilig te duiken. Maar in landen als Egypte en de Dominicaanse republiek mag je niet zelfstandig duiken. Je bent dan verplicht om met een gids te gaan duiken. Dit komt omdat de koraalriffen en duikgebieden beschermd gebied zijn. En in een beschermd gebied is zelfstandig duiken verboden en de boetes daarvoor zijn dan ook erg hoog. Naast zelfstandig duiken kan je nog meer dingen doen met scuba diving. Door je aan te sluiten bij een duikvereniging, krijg je vaak korting op andere duiklessen en huur van je spullen. Ook profiteer je van kortingen met duikreizen en duikdagen. Een duikvereniging organiseert meerdere keren per jaar een duikvakantie. Maar het aantal deelnemers is beperkt. Vaak worden wel echt de toplocaties uitgezocht om te gaan duiken. Zo is een duikvakantie in Egypte erg populair omdat het een van de mooiste duikplekken ter wereld heeft. Maar ook binnen Nederland worden regelmatig duikdagen georganiseerd. Een duik in de Vinkeveense plassen of een duik bij de Zeelandbrug zijn hier voorbeelden van.

Jaarlijks wordt er ook een landelijk evenement georganiseerd, namelijk: duik Nederland schoon. Bij dit evenement gaan honderden duikers op verschillende plaatsen in Nederland het water in om zo veel mogelijk troep wat op de bodem ligt van onze kanalen, grachten, meren en rivieren er uit te vissen.

Eén van de spectaculairste duiken is wrakduiken. Als je gaat wrakduiken waan je je in een stukje geschiedenis. Je kan aan het wrak zien wat hij heeft meegemaakt. Soms is er ook de mogelijkheid om even een kijkje in het wrak te nemen. Het is wonderbaarlijk hoe de natuur zo een boot tot zich neemt. Vissen gebruiken het wrak als schuilplaats en de buitenkant van het wrak is vaak begroeid met planten (in tropische wateren met koraal).

Mijn mooiste duikmoment

Mijn mooiste duikmoment is tot nu toe een ontmoeting met twee murenen (palingachtige vis). Beide ongeveer 3 meter lang en helemaal uit hun hol, bezig met een paringsdans. Als je twee van zulke vissen op nog geen 6 meter afstand zo bezig ziet, dan stokt je adem toch wel even. Echt geweldig om twee van zulke reuzen helemaal uit hun hol te zien en helemaal op gaan in hun liefdesspel. Deze ontmoeting met de murenen was tijdens een duikles in Egypte. Dit was zo een bijzonder moment dat de duikles gestopt werd gezet om de murenen te bekijken. Volgens onze duikinstructeur was de kans dat je in de toekomst weer zo iets ziet minder dan 1 procent.

Heb ik je al overgehaald om te gaan duiken?

Ja, mooi. Kijk dan www.padi.nl en zoek het dichtstbijzijnde duikcentrum bij jou in de buurt. Heb je een duikcentrum gevonden, meld je dan aan of ga er even langs. Zij kunnen je nog veel meer uitleg geven over duiken als ik in dit bovenstaande stukje heb gedaan. Lijkt het je wel leuk, maar vind je het eng. Dat had ik in het begin ook. Ik heb ook eerst een proefles gedaan en was meteen enthousiast. Het was weliswaar in een zwembad. Maar het gevoel van vrijheid en lekker door het water te zweven zonder naar steeds naar boven hoeven te gaan om een nieuwe teug lucht te happen. Heerlijk. Heb ik je niet over kunnen halen om ook te gaan duiken! Jammer, maar je weet niet wat je mist.

Dure hobby?

Ik moet toegeven, duiken is geen goedkope hobby. Vooral niet als je als al je spullen steeds moet huren. Maar ben je van plan regelmatig te gaan duiken, dan kan je ook overwegen om al je spullen te kopen. Om alles zelf te kopen ben je zo een 1500,- kwijt. Dat is veel geld. Maar duikspullen zijn er op gemaakt voor jaren lang plezier. En als je het ook nog allemaal een beetje netjes onderhoud, dan heb je er nog langer plezier van. Je hoeft natuurlijk niet alles in één keer aan te schaffen. Maar een eigen duikpak is wel zo fijn. Een duikpak gaat helemaal naar jouw lichaam staan. En als je een pak huurt is het nog maar de vraag of ze jouw maat wel op voorraad hebben.

Duiken in Nederland is heel anders als in (sub)tropische landen. Het zicht is er minder en het water groener. Maar als je in Nederland kan duiken, dan ben je in staat overal ter wereld te duiken. Kijk voor duikimpressies op duikfocus.

Gerelateerde artikelen
NAUI: de opleidingenNAUI: de opleidingenNAUI staat voor National Asscoiation of Underwater Instructors. Het lijkt alsof het een nationale organisatie is, maar h…
Bora Bora: exclusief, tropisch eilandBora Bora is een vulkanisch eiland in de Stille oceaan dat omringd is door een turquoise lagune. Om het eiland loopt een…
Voedsel vinden door middel van dumpster divingVoedsel vinden door middel van dumpster divingVoedselverspilling is een steeds vaker besproken onderwerp in Nederland. Er ontstaan hele bewegingen die zich hard maken…
Duikprofessional worden?Duikprofessional worden?Duikprofessional worden begint bij leren duiken. Waar leer je duiken en hoe gaat dit eigenlijk in z'n werk? De tweede st…
Hoe neem je de perfecte penalty?Hoe neem je de perfecte penalty?Een penalty wordt vaak gezien als een loterij, met een kans van slagen die niet van tevoren te bepalen is. Echter, je ka…
Bronnen en referenties
  • www.padi.nl
  • www.duikfocus.nl

Reageer op het artikel "Zo leuk is duiken (scuba diving)"

Reactie

Lieve, 06-09-2017 15:02 #1
Beste,

Kan je ook iets vertellen over de ervaring terug aan de oppervlakte te komen aub?
Hoe voelt dat? Reactie infoteur, 25-09-2017
Hallo,

Dat is niets bijzonders, geen raar gevoel o.i.d.

Infoteur: Lautof
Laatste update: 01-04-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 1
Schrijf mee!