InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Handwerken, weer helemaal in de mode

Handwerken, weer helemaal in de mode

Het is weer helemaal in, handwerken. Zelf truien breien, borduren van mooie tafereeltjes, kleedjes haken of een mooie deken van patchwork. Het is jaren als ”truttig” betiteld en geassocieerd met oude vrouwtjes, maar dat is weer helemaal over. Handwerken door vrouwen en mannen (!) is weer helemaal in. Er zijn zelfs beurzen waar je je hart kunt ophalen.

  • Arnhem 12 en 13 september 2008
  • Rotterdam 24 en 25 oktober 2008
  • Utrecht (Krea Doe) 5 t/m 9 november 2008

Wat voor soorten handwerk is er?

Een greep uit de verschillende soorten handwerk:

Breien en haken

Truien breiden en kleedjes haken, daar kennen we het van, maar er zijn veel meer mogelijkheden.

Het is natuurlijk ook van belang hoe de mode er uit ziet, maar dun gehaakte vestjes zonder mouwen zijn in deze zomer. Soepel vallend van glanzende stof in pasteltinten op een witte blouse bijvoorbeeld.
Babytruitjes of sokjes van pastel kleurige katoen doen het altijd goed even als de kindertruien in primaire kleuren. Van katoen of wol meer geschikt voor het najaar of de winter.

Een gehaakte “hoes” om een kussen waarvan de stof wat minder mooi is geworden, kan het kussen weer ophalen. Haak het in de kleur die past bij andere kussens of het design van de bank.

De beurzen hebben tal van mogelijkheden of op hobbydoos.nl zijn gratis patronen te downloaden.

Borduren

Met borduren beginnen, dan is met een klein pakket beginnen aan te raden. Meteen een groot doek kan, door het grote vlak dat geborduurd moet worden en de tijd die hiervoor nodig is, het enthousiasme temperen. Je hebt ook op kleine doeken erg mooie taferelen. Voorbedrukt of zelf uit te rekenen.
Enkele bekende merken met mooie patronen: Bobbie G. Degins en Lanarte en Eva Rosenstand.

Voor je begint altijd de strengen garen in de bijbehorende kartonnen kaartjes doen. De nummers van de kleuren zijn te herleiden naar de kleuren op het patroon. Een ring (waar het doek in geklemd wordt) maakt het borduursel handzamer. Zeker als het om een grote afbeelding gaat.

Knopen

Niet iedereen weet wat knopen is. Knopen wordt toegepast bij vloerkleden en kussens. Op een “doek” van gaas (van redelijk fijn tot grof) wordt er met een speciaal knoopnaald stof door het gaas gehaald en met een speciale techniek geknoopt. De stukjes garen kunnen zelf op maat gesneden worden of kant-en-klaar in de handwerkwinkel gekocht worden. Het kunnen complete patronen zijn of zelf gefabriceerde motieven (bijv. diagonale strepen, blokken of zelfbedachte patronen).
Vevaco heeft bijvoorbeeld veel dierenpatronen.

Patchwork en Quilten

Het is te vergelijken met een grote “lappendeken”. Zorg dat je een flink aantal mooie lapjes hebt die aan elkaar gezet worden, met de hand of de naaimachine. Je kunt kiezen voor een moderne print of een traditioneel patchwork. Ga je het voor het eerst doen, dan is een verzameling van restantlapjes een mooi begin.
Hoe dan ook, het vormt aan elkaar gezet inderdaad een grote lappendeken, maar om er een geheel van te maken moet er aan de onderkant een onderlap tegenaan gezet worden en er tussen een tussenlaag (die het zachte gevoel weergeeft). Op de bank, het (kinder-)bed of om in de winter op de bank zelf onder weg te kruipen.

Veel creativiteit toegewenst!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Handwerken, weer helemaal hip!Handwerken, weer helemaal hip!Handwerken werd enige tijd geleden gezien als een oubollige en truttige bezigheid. Anno 2011 is Handwerken weer helemaal…
KreaDoe beurs 2013De grootste hobbybeurs van Nederland met de meest veelzijdige onderwerpen over hobby: De KreaDoe beurs. Vijf dagen lang…
Handwerken is hipHandwerken is hipWas handwerken vele jaren oubollig, truttig en deed het vooral aan oma denken. Enkele jaren geleden is het even populair…
Haken een goedkope hobby met gratis haakpatronenHaken een goedkope hobby met gratis haakpatronenHaken is weer hip en trendy. Door de komst van de leuke Amigurumi haakpatroontjes vanuit Japan is haken weer een leuke h…
Eenvoudige brei- en haaktechnieken mèt effectEenvoudige brei- en haaktechnieken mèt effectDit artikel haakt in op een hernieuwde belangstelling voor breien en haken. Wie alleen de basis van het breien en/of hak…

Reageer op het artikel "Handwerken, weer helemaal in de mode"

Reactie

T. Gooren, 26-02-2010 05:41 #1
Wil graag gaan haken maar heb geen patronen

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 07-07-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Kleding & accessoires
Reacties: 1
Schrijf mee!