InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Het maken van sieraden

Het maken van sieraden

De trend van nu; het maken van je eigen sieraden. Nieuw kledingstuk? Maak er zelf een mooi en passend sieraad bij! In dit artikel vind je handig tips voor het maken van de mooiste sieraden.

Sieraden maken

Het bestaat al lang, sieraden maken. Denk maar aan de kralenboompjes die oma maakte, dat is ook een vorm van sieradenmaken alleen is het resultaat een boom. Sieraden maken is zo populair omdat je zelf kunt ontwerpen. Je hebt dus altijd een exclusief sieraad!

Als je wilt gaan beginnen met het maken van sieraden is het belangrijk om je eerst goed te verdiepen in de basis beginselen. Je kunt dit doen door een workshop te volgen of een tijdschrift te kopen. Het beste is om een workshop te volgen. Je krijgt dan persoonlijke begeleiding en een goede uitleg.

Wat heb je nodig om te kunnen beginnen?

Allereest heb je natuurlijk kralen nodig. Kralen zijn er vele soorten en maten.

Je hebt bijvoorbeeld:
  • parels
  • glaskralen
  • houten kralen
  • enz

Je kunt zelf de kralen uitzoeken die je mooi vind. Dan zijn veel verschillende technieken om een sieraad te maken. Dit artikel gaat uit van een ketting. Je kunt een ketting maken op:
  1. metaaldraad
  2. door kettelen, dit zijn "spijkertjes", met een oogje aan het einde.
  3. elastiek
  4. nylondraad, waxdraad of veter

Dit artikel gaat uit van metaaldraad.

Wat heb je dan nog meer nodig naast de kralen?

  • Je hebt nog slotjes nodig, ringentjes en knijpkralen.
  • Ijzerdraad is er in alle soorten kleuren, het is dus niet erg als je het draad ziet.
  • Je kunt ook met meerdere draden werken, zodat je een volle ketting krijgt.

Het begin

Je begint met het bevestigen van het slotje aan het draad.

Je doet dit op de volgende manier:
  • Rijg het knijpkraaltje op de draad, vervolgens het ringentje. Steek de draad dan weer terug door het knijpkraaltje.
  • Je hebt nu een lus waaraan het ringentje bevestigd is. Het ringentje kan nu worden vastgemaakt aan het slotje.
  • Daarna kun je de kralen op de draad rijgen.
  • Zorg ervoor dat je aan het einde nog voldoende draad over hebt om de ketting af te maken!

Het einde

Als je alle kralen op de draad geregen hebt, dan moet je een eind maken aan je ketting. Aan het einde moet ook een ringentje bevestigd worden zodat je het slotje vast kunt maken.

Dit doe je dus weer op de volgende manier:
  • Je hebt nu een lus waaraan het ringentje bevestigd is. Deze kan nu gebruikt worden om het slotje aan de bevestigen zodat je de ketting om kunt doen.

Vaak wordt gedacht dat het maken van een ketting alleen is weggelegt voor creatieve mensen. Maar je zult zien dat ook jij het kan!
© 2008 - 2019 Angel84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pandora sieraden: armbanden, kettingen, bedels en kralenPandora sieraden: armbanden, kettingen, bedels en kralenPandora sieraden: armbanden, kettingen, bedelarmbanden, bedels en kralen. Pandora is een inmiddels wereldbekend sieraden…
Porseleinen sieradenPorseleinen sieradenPorseleinen sieraden zijn weer helemaal in. Er is een grote en levendige handel in porseleinen sieraden. Bij juweliers v…
Waar kan je Mi Moneda sieraden kopen?Mi Moneda is een zeer populair merk sieraden. Mi Moneda betekent "mijn munt" in het Spaans. De producten worden gekenmer…
Sieraden: PandoraSieraden: PandoraPandora is een Deens sieradenmerk. Het is één van de best verkopende merken op de Nederlandse markt. Het bedrijf bestaat…
Sieraden van paardenhaarSieraden van paardenhaarSieraden gemaakt van paardenhaar worden steeds vaker gedragen. Het is een oud gebruik, maar is sinds een aantal jaren we…

Reageer op het artikel "Het maken van sieraden"

Infoteur: Angel84
Gepubliceerd: 19-03-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!