InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Stoffen om beren van te maken

Stoffen om beren van te maken

Stoffen om beren van te maken Een van de leuke dingen van het zelf maken van beren, is dat je zelf kunt kiezen van welk materiaal je de beer maakt en welke kleur hij krijgt. Er zijn veel verschillende stoffen verkrijgbaar. Je kunt langharige beren maken of juist heel kortharige beren. Ook kun je de gekste kleurcombinaties verzinnen, wat jij maar mooi vindt. Sommige stoffen zijn meer geschikt voor grote beren, andere zijn speciaal geschikt voor het maken van heel kleine beertjes. Welke stoffen zijn er zoal en wat kun je ermee?

Mohair

Mohair is een stof die veel gebruikt wordt voor het maken van beren. Het is een veelzijdige stof waarmee je goed kunt variëren. Het wordt gemaakt van de haren van de angorageit. Het is verkrijgbaar in lengtes van 3 mm tot maar liefst 70 mm. Het korte mohair is erg geschikt voor kleine beertjes. De langere varianten zijn geschikt voor middelgrote en grote beren. Met het heel lange mohair kun je je beer van een hoofd met mooi haar voorzien.

Mohair is verkrijgbaar in bijna alle denkbare kleuren. Daarnaast kun je het krijgen met krullen of juist recht. Ten slotte is er nog variatie in de pooldichtheid: er is heel dicht mohair, sparse mohair en van alles ertussenin. Sparse mohair is mohair met een lage pooldichtheid: er zitten relatief weinig haartjes per cm2 op de rug. Mohair met een hoge pooldichtheid geeft de beer een wat knuffeliger uiterlijk. Sparse mohair zorgt meer voor een ouder uiterlijk.

Lang mohairLang mohair
Korter mohairKorter mohair

Alpaca

De wol van de Alpaca is zacht en sterk. Het is in iets minder verschillende lengtes te verkrijgen dan mohair, namelijk 6 mm tot 24 mm. De stof is in verschillende kleuren verkrijgbaar, met of zonder krullen en dicht geweven en iets minder dicht geweven. Door de wat langere minimale lengte en grote dichtheid van de stof, is Alpaca minder geschikt voor kleine beertjes.

Katoen

Katoen is afkomstig van de katoenplant. Het is een stof die tegen een stootje kan. Het materieel ziet er vrij grof uit. De haarlengte is 9 tot 10 mm, waardoor het geschikt is voor grotere beren. Katoen kan in allerlei kleuren geverfd worden, zodat je er vrolijk gekleurde beren mee kunt maken.

PluchePluche

Synthetische stoffen: pluche

Synthetische stoffen zijn niet afkomstig uit de natuur maar worden in de fabriek gemaakt. Pluche is een van de bekendere synthetische stoffen. Veel beren in de speelgoedwinkel worden van deze stof gemaakt. Het levert lekker zachte knuffelberen op. De haarlengte is meestal vrij lang, vanaf 15 mm, waardoor pluche niet geschikt is voor kleinere beertjes. Door de hoge aaibaarheidsfactor is pluche vooral geschikt voor beren waar mee gespeeld gaat worden.

Viscose

Viscose wordt wel een half-synthetische stof genoemd, omdat de basis van de stof bestaat uit natuurlijke producten, namelijk houtvezels en cellulose. Viscose geeft door zijn structuur de beer een wat ouder uiterlijk. Viscose is minder sterk dan bijvoorbeeld katoen. Het is dus vooral geschikt voor middelgrote en grotere beren die een veilig plekje in een kast krijgen.

Ministof

Ministof is speciaal bedoeld om miniberen mee te maken. De stof is zeer kortharig en heeft een dichte pool. Stoffen worden veelal verkocht met een standaardbreedte van 140 cm en een minimale lengte van 10 cm. Omdat ministof juist bedoeld is voor de kleinere beren, wordt deze stof in kleinere lapjes van vaste afmetingen (bijvoorbeeld 23x25 cm) verkocht.

Ministof wordt ook gebruikt voor de voetzolen en handpalmen van de beer. De stof wordt dan ook wel tegenstof of potenstof genoemd. Vaak wordt dan een kleur gekozen die past bij de rest van de beer. Een totaal andere kleur kan echter ook een leuk effect geven.

Voorbeelden van ministoffen zijn suèdine, wolvilt en mini-mohair. Mini-mohair is vooral geschikt voor minibeertjes en minder als potenstof. Het is wat groffer dan de andere soorten ministoffen. Het lijkt op gewoon mohair, maar dan met kortere haartjes en een dichtere pool. Van wolvilt kun je een minibeertje maken, maar je kunt het ook gebruiken als potenstof. Suèdine is een soepele, gladde stof die vooral geschikt is als potenstof.

Mini-mohairMini-mohair
SuèdineSuèdine

Lees verder

© 2015 - 2017 Paulienschrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf een mini teddybeer makenZelf een mini teddybeer makenTeddyberen maken is een leuke hobby. Als je er eenmaal een beetje handigheid in hebt, kun je allerlei soorten dieren mak…
Garen om mee te breien en hakenHaken en breien zijn hobby's die weinig materiaal behoeven. Garen, een haaknaald of breinaalden en je komt al een heel e…
De Alpaca - een kameelachtige uit het AndesgebergteDe Alpaca - een kameelachtige uit het AndesgebergteAlpaca’s worden al 6000 jaar lang door de Inca’s als huisdieren gehouden. De wol van de Alpaca wordt door hen gebruikt o…
De alpaca, een wollig beestjeVeel mensen halen alpaca's en lama's door elkaar. Dat is niet zo gek want het verschil is ook niet zo groot. Lama's zijn…
Katoen van kwaliteit: pima katoenKatoen van kwaliteit: pima katoenZoals er van andere stoffen veel variaties zijn, zijn er ook veel variaties van katoen. Pima katoen is zo’n variatie. Pi…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Mohair (21-08-2015)
  • http://www.alpacahof.nl/index.html (21-08-2015)
  • http://www.vd.nl/content_page.jsf?page=Stoffen+ (21-08-2015)
  • http://probeer.nl/stoffen-beren-stof-beer (21-08-2015)

Reageer op het artikel "Stoffen om beren van te maken"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 05-09-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Beren maken
Schrijf mee!