InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Zelf een mini teddybeer maken

Zelf een mini teddybeer maken

Zelf een mini teddybeer maken Teddyberen maken is een leuke hobby. Als je er eenmaal een beetje handigheid in hebt, kun je allerlei soorten dieren maken. Je kunt zelf de kleur en de maat kiezen. Ook kun je zelf bepalen of het een stevige teddybeer wordt die goed kan staan of zitten, of dat het een zachte knuffel wordt waarmee je kind heerlijk kan inslapen. Als je al veel teddyberen hebt gemaakt, kan het zijn dat je huis een beetje vol raakt. Dan kun je overwegen over te stappen op het maken van miniberen. Waar moet je op letten als je deze overstap maakt?
Hondje en konijnen van wolviltHondje en konijnen van wolvilt

Patronen voor een mini teddybeer

Als je handig bent met de computer, kun je een bestaand patroon van een grotere beer inscannen en verkleinen. Als je het dan opnieuw uitprint, heb je een kleinere versie van het originele patroon. Omdat echter grote beren niet altijd even leuk zijn in een kleinere uitvoering, kun je beter op zoek gaan naar een patroon dat speciaal gemaakt is voor een minibeer. Deze zijn op internet te koop maar soms ook gratis te downloaden.

Stoffen voor kleine beren

Een kleine teddybeer vraagt om andere stoffen dan grotere beren. Grotere beren hebben vaak een langharige vacht, waardoor ze lekker zacht aanvoelen. Voor kleine beertjes zijn deze stoffen niet geschikt. Er bestaat speciale stof voor miniberen: de zogenaamde ministof. Bij ministof zijn de haartjes kort en staan ze dicht op elkaar. Door de dichte pool ziet de beer er niet kaal uit, ondanks het korte haar.

Een andere stof die geschikt is voor miniberen, is wolvilt. Dit is een gladde stof die zich gemakkelijk laat knippen. Met deze stof is het belangrijk heel netjes te werken, eventuele slordigheden bij de naden worden niet verdoezeld door de haren.

Klein formaat gereedschapKlein formaat gereedschap

Gereedschappen

Voor het maken van miniberen heb je kleiner gereedschap nodig dan voor grotere beren. Zorg dat je een goed scherp schaartje gebruikt voor het uitknippen van de patroondelen. Ook de naald mag niet te groot zijn, dan kun je fijne steekjes maken zodat je na het omkeren van de onderdelen zo weinig mogelijk van de naad ziet. Het omkeren kun je doen met een klein formaat keertang.

Voor het vullen van de ledematen kun je een ministopper gebruiken. Voor grotere beren lukt het vaak wel de vulling met de hand in de armen en benen te krijgen. Bij miniberen is dit bijna niet te doen. Gebruik je schijven in de ledematen, dan kun je de splitpennen die daarbij horen, omrollen met een minisplitpenroller. Bijna al het gereedschap dat je voor grotere beren gebruikt, is ook in een kleine uitvoering verkrijgbaar. Juist voor miniberen is het belangrijk het juiste gereedschap te hebben, want veel dingen lukken niet met je vingers als de onderdelen van je beer kleiner zijn.

Het naaien van je mini teddybeer

De patroondelen van een grotere teddybeer kunnen met een naaimachine aan elkaar gezet worden. Alleen de vulopeningen moeten met de hand gesloten worden. Bij miniberen is dit veel lastiger. Omdat de te naaien stukjes veel korter zijn, is het beter ze met de hand te naaien. Gebruik hiervoor een kleine naald en dun, stevig garen in een kleur die past bij de stof.

Maak kleine steekjes en zorg dat de haren zoveel mogelijk naar binnen steken, naar de kant die straks de buitenkant van de beer wordt. Als je de onderdelen omgedraaid hebt, zie je op deze manier niet zoveel van de naad. Als je wolvilt of een andere gladde stof gebruikt, moet je extra secuur te werk gaan. Er zijn dan geen haren die eventuele slordigheidjes kunnen verbergen.

De minibeer vullen

Voor de vulling van de minibeer kan bijvoorbeeld fijn staalgranulaat gebruikt worden. Daarmee kan de beer blijven staan. Wel wordt hij vrij zwaar. Je kunt het ook alleen in de voetjes gebruiken, en de rest opvullen met een zachter materiaal. De vulling mag niet te veel volume hebben, dan is het lastig in de kleine ledemaatjes te krijgen. Lontwol en mini-mohairvulling zijn geschikt omdat deze niet veren. Het beertje is daardoor makkelijker in model te krijgen.

De afwerking van de minibeer

Als het beertje eenmaal klaar is, is het leuk om hem aan te kleden. Hetzelfde beertje met verschillende truitjes, sjaaltjes of mutsjes ziet er steeds weer anders uit. Patronen zijn te koop in boekjes, maar worden soms ook meegeleverd met het patroon van de beer. Maar je kunt ze natuurlijk ook zelf ontwerpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Teddybeer, onze intiemste vriendDe Teddybeer is wellicht de populairste en meest universele van alle knuffels. Wie is hij en wat doen we er mee?
Knuffelurn verzacht verdriet na overlijdenKnuffelurn verzacht verdriet na overlijdenSoms is het verlies van een dierbare maar moeilijk te accepteren. Volwassenen, maar ook kinderen willen graag bij de ove…
Waarom knuffeldieren belangrijk zijnWaarom knuffeldieren belangrijk zijnBijna niemand kan zich zijn kindertijd voorstellen zonder een knuffeldier. Verreweg de meest bekende knuffels en ook de…
Margarete Steiff (1847-1909, "moeder" van de teddybeer)Margarete Steiff (1847-1909, "moeder" van de teddybeer)De teddybeer kan met recht de beroemdste knuffel aller tijden worden genoemd. Wie is er niet groot mee geworden? Wat de…
Steiff Knopf im Ohr: geschiedenis en betekenisSteiff Knopf im Ohr: geschiedenis en betekenisSteiff maakt knuffels en verzamelobjecten voor jong en oud. De collectie bestaat uit een groot aantal verschillende dier…

Reageer op het artikel "Zelf een mini teddybeer maken"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 04-12-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Beren maken
Schrijf mee!