InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Wat heb ik nodig bij het stofferen van een oude stoel?

Wat heb ik nodig bij het stofferen van een oude stoel?

Wat heb ik nodig bij het stofferen van een oude stoel? Het zelf stofferen van een meubel is een leuke en dankbare klus. Een nieuwe zitting of bekleding, kan een oud of saai zitmeubel helemaal opknappen en vernieuwen. Bovendien is het hergebruik van een meubel een goede manier om milieu en grote kosten te besparen. Bij het stofferen van oude en antieke meubelen met de traditionele methode en techniek, zijn bijbehorende gereedschappen en materialen nodig.

Gereedschap

Vanaf het begin van de 17de eeuw worden de zitting en rugleuning van zitmeubels bekleed, daarvóór gebruikte men losse kussens op de houten of rieten zittingen. De meeste gereedschappen en materialen die men toen gebruikte voor het stofferen, worden ook nu nog toegepast. Enkele zijn vervangen door modernere varianten, zoals bv. het gebruik van synthetische vulmaterialen en een elektrische nietmachine.

Bron: VuurvliegBron: Vuurvlieg

Stoffeerhamer

Een stoffeerhamer heeft aan de een zijde een smalle ronde kop en aan de andere zijde een gespleten pen om spijkers mee te kunnen trekken. Door de smalle kop en de licht gebogen vorm van de hamer, kunnen stoffeerspijkers makkelijker op kleine, moeilijke plekken worden ingeslagen.

Spijkertrekker of meubelmakerskoevoet

Met een spijkertrekker kunnen, samen met een hamer, oude stoffeerspijkers en sierspijkers worden uitgetrokken.

Sloopbeitel

Oude roestige spijkers zijn soms moeilijk te verwijderen, ze breken af en kunnen niet meer met een nijptang of spijkertrekker worden uitgetrokken. Een sloopbeitel lijkt op een gewone beitel, maar heeft een harder en stomper uiteinde, samen met een houten hamer kunnen oude spijkers hiermee worden uitgeslagen.

Singelspanner / Bron: VuurvliegSingelspanner / Bron: Vuurvlieg

Singelspanner

Met een singelspanner kan singelband worden aangespannen, voordat deze met stoffeerspijkers wordt bevestigd.

Naalden en spelden

  • Kromme naalden worden gebruikt voor het dichtnaaien van naden, het maken van zogenaamde vullussen en het vastnaaien van sierband.
  • Rechte (lange) naalden voor het naaien van de randen (boordrol) van een zitting.
  • Retournaalden hebben aan beide kanten een punt, ze zijn bedoeld om dwars door de zitting heen en terug te kunnen steken en naaien. Alle naaldsoorten zijn verkrijgbaar in verschillende maten.
  • Crintrekkers zijn een soort naalden waarvan één kant plat is met een oog, hiermee kan de vulling na het bekleden met jute, nog op de juiste plaats worden getrokken.
  • Stoffeerspelden zijn speciale grote spelden voor het tijdelijk vastzetten van vullingstoffen zoals jute.

Vulmaterialen

De zitting, een soort vastzittend kussen, kan worden gemaakt met een aantal verschillende vulmaterialen, die in lagen over elkaar heen gelegd en vastgenaaid of vastgespijkerd worden.

Crin, koehaar en paardenhaar

Van oorsprong gebruikte men natuurlijk vulmateriaal voor zittingen, rug- en armleuningen.
Crin is gemaakt van de bladvezels van Afrikaanse dwergpalmsoorten, het wordt verkocht in grote balen. Andere vulmaterialen die vroeger (en nu soms nog) werden gebruikt zijn koehaar en paardenhaar. Paardenhaar is duurzamer, maar ook kostbaarder dan koehaar of crin.

Stoffeerwatten

De authentieke blauw/grijze stoffeerwatten zijn gemaakt van katoenvezels, die tot lagen zijn geperst, ze dienen als vulmateriaal voor kussens en zittingen. De lagen watten zijn makkelijk uit elkaar te trekken en te verdelen in dunnere lagen.
In plaats van stoffeerwatten en crin kunnen polyesterwatten (fiberfill) en schuimrubber (polyether) worden gebruikt. Dit zijn synthetische vulmaterialen, verkrijgbaar per meter in verschillende diktes.

Jutedoek en verenlinnen

Over het vulmateriaal (bv. crin) moet een laag (grove) jute worden gespannen, om het bij elkaar te houden.
Verenlinnen moet over de singels en eventueel de springveren worden gespannen, dit is een stevige stof van jute en linnen.

Singelband

Een brede band van jute. Deze band wordt als basis van een zitting of rugleuning gevlochten en bevestigd met stoffeerspijkers.

Bron: VuurvliegBron: Vuurvlieg

Springveren

In 1822 werd de zitting met springveren uitgevonden, de elasticiteit daarvan zorgde voor comfortabeler stoelen, banken en matrassen.
De veren zijn meestal verkoperd en verkrijgbaar in verschillende hoogtes: 12, 15, 18, 21 en 25 cm hoog. Het aantal 'slagen', zo worden de ringen genoemd waaruit de veer ontstaat, bepalen de hoogte van de veer.
Met naaitouw worden de veren op de singels bevestigd en onderling verbonden en aan elkaar geknoopt met koppeltouw.

Bevestigingsmaterialen

Voor het bevestigen van de vulmaterialen, hulpstoffen, buitenstof, singelband en springveren, zijn verschillende spijkers en touwsoorten nodig.

Stoffeerspijkers

Stoffeerstoffen en singelband kunnen worden bevestigd met stofferspijkers. Ze hebben een platte ronde kop en een scherpe punt. Meestal zijn ze verkrijgbaar in de maten 8, 10, 13, 16 en 18mm. In plaats van stoffeerspijkers en hamer, kunnen ook nieten en een nietmachine (tacker) worden gebruikt.

Singelband, l= sierspijkers, r= stoffeerspijkers / Bron: VuurvliegSingelband, l= sierspijkers, r= stoffeerspijkers / Bron: Vuurvlieg

Sierspijkers

De buitenstof kan met sierspijkers worden vastgezet. Ze worden op een kleine afstand van elkaar rondom de zijkanten van de zitting gespijkerd. Er zijn verschillende soorten sierspijkers: 'brons doorgeschuurd', 'donker oud messing', 'licht of donker brons', 'verkoperd'.

Sierspijkerstrips

Een sneller middel dan losse sierspijkers zijn sierspijkerstrips. De strip die per meter verkrijgbaar is, lijkt op een rij sierspijkers. Op een aantal plaatsen moet de strip met echte losse sierspijkers bevestigd worden.

Koppeltouw en naaitouw

Om springveren in een zitting met elkaar te verbinden, wordt koppeltouw gebruikt, dik en sterk touw gemaakt van hennep. Naaitouw is veel dunner en is voor het naaien door de vullinglagen en het vastnaaien van springveren aan singelband.

Krammen

Het vastzetten van het “koppeltouw” op het meubel, wordt gedaan met krammen. Dit zijn een soort sterke nieten, die met een hamer worden ingeslagen.

Bekledingsstoffen en afwerkmateriaal

Voordat de buitenstof op een meubel komt, moet de laatste vullaag (de wattenlaag) nog worden bekleed met bv. ongebleekt katoen of kaasdoek. Als buitenstof kunnen veel soorten stof worden gebruikt, in vroegere tijden waren dat vooral fluweel, leer, linnen, zijde, velours of trijp.

Geschoren trijp / Bron: VuurvliegGeschoren trijp / Bron: Vuurvlieg

Trijp of Velours d'Utrecht

Trijp is een bekledingsstof die lijkt op fluweel, het wordt ook wel 'Velours d'Utrecht' genoemd. In Nederland werd het o.a. geproduceerd in de 'Hengelose Trijpweverij'. De kostbare stof heeft een basis van katoen (de kettingdraden) met daarop een pool (opstaande draden) van wol. Het is effen van kleur en zonder of met patronen: 'geschoren trijp', het patroon ontstaat doordat de pool op bepaalde plaatsen korter wordt geschoren. Onder de naam Velours d'Utrecht is soortgelijke stof nog steeds verkrijgbaar.

Damast

Dit is een stof gemaakt katoen of linnen met ingeweven patronen van satijn, meestal bestaande uit één kleur. Vanuit een bepaalde hoek is het glanzende patroon te zien. Na 1800 kon damast door de uitvinding van de “Jacquardmachine”, genoemd naar de uitvinder, veel makkelijker en sneller worden vervaardigd.

Gobelin

Van oorsprong werd met “gobelin” een weeftechniek bedoeld, voor het maken van wandtapijten. Het is genoemd naar de familie Gobelin in Frankrijk, die dit in de 15de eeuw in hun weverij voor het eerst toepasten. De zware stof met een grof weefsel werd later en ook nu nog, als bekledingsstof voor meubels gebruikt.

Agrementband, franje en meubelkoord

Na het bekleden van een zitting, rugleuning en armleuningen, kunnen deze worden afgewerkt en versierd met allerlei kleuren agrementband (smal sierband), franjes of meubelkoord. Deze kunnen worden bevestigd met lijm of spijkers (agrementspijkers), of worden vastgenaaid met behulp van een kromme naald.

Bij veel meubelstoffeerderijen is het tegenwoordig mogelijk, om de benodigde gereedschappen en materialen te verkrijgen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Vuurvlieg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Thonet stoelen S43, S43f en S43kDe Thonet S43 bestaat al bijna een eeuw. Het is een immens populaire stoel, die niet alleen lekker comfortabel zit, maar…
Het bekleden van een stoelHet bekleden van een stoelEr is een hernieuwde interesse voor het zelf bekleden van stoelen. In het algemeen is er de afgelopen jaren een hernieuw…
Sta-op-stoel voor mensen met fysieke beperkingEen groot deel van de dag zitten we op een stoel. De een weliswaar meer dan de ander maar iedereen ploft wel eens vermoe…
Vintage designstoel: de P40 van Osvaldo BorsaniVintage designstoel: de P40 van Osvaldo BorsaniVintage designstoelen van bekende ontwerpers als Eames, Arne Jacobsen en Pierre Paulin zijn zo populair, dat goedkope re…
Antiek: de handel in antieke meubelsAntiek: de handel in antieke meubelsEr is veel vraag naar antieke meubels. Dit is een trend van de laatste decennia, alhoewel er altijd wel veel vraag naar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vuurvlieg
  • 'De stoel in de historie', Baarn Schubad
  • Wikipedia
  • Afbeelding bron 1: Vuurvlieg
  • Afbeelding bron 2: Vuurvlieg
  • Afbeelding bron 3: Vuurvlieg
  • Afbeelding bron 4: Vuurvlieg
  • Afbeelding bron 5: Vuurvlieg

Reageer op het artikel "Wat heb ik nodig bij het stofferen van een oude stoel?"

Infoteur: Vuurvlieg
Laatste update: 22-09-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Meubelherstelmaterialen
Schrijf mee!