InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Kaarttrucs: een introductie

Kaarttrucs: een introductie

Kaarttrucs: een introductie Je ziet ze vaak op verjaardagsfeesten, bruiloften en nog veel meer gelegenheden waar veel mensen komen: Illusionisten. Om het geheel wat specifieker te maken gaan we het vandaag over één tak binnen de wereld van de illusies hebben: de kaarttrucs. Een kaarttruc, ook wel kaartillusie genoemd, is een illusie waarbij je één of meerdere pakken speelkaarten nodig hebt. Door middel van bepaalde technieken (ook wel 'sleight of hand' genoemd), manipulatie van het dek of externe hulpmiddelen probeer je het publiek iets te laten geloven wat eigenlijk nooit is gebeurd. Vandaag een introductie binnen deze fascinerende tak binnen het illusionisme.

Wat heb je nodig?

Afhankelijk van de truc die je wilt uitvoeren, heb je verschillende attributen nodig. Zo zijn er trucs waarbij een enkel deck volstaat. Daarnaast kun je de volgende artikelen gebruiken:
  • Extra deck kaarten (wellicht ook in een andere kleur)
  • Loops (vrijwel onzichtbare elastieken)
  • Glad/ruw spray

Naast deze spullen, die je gewoon online of in een winkel kunt kopen, heb je ook een flinke dosis doorzettingsvermogen nodig. Daarnaast is het belangrijk dat je de truc goed kunt verkopen middels een leuke performance. Een voorbeeld hiervan is de truc waarbij je de gedachten leest van de toeschouwer en zodoende zijn of haar kaart voorspelt. Je kunt dan zijn of haar kaart omdraaien en zeggen dat dit de kaart is, of je kunt langzaam de overige kaarten verwijderen en op deze manier de illusie wekken dat je geleidelijk aan tot de juiste keuze komt.

Wat ook belangrijk is, is de wijze waarop je de truc presenteert. Als je op youtube de naam van een bekende truc intypt, zul je zien dat deze vaak door tientallen verschillende mensen wordt uitgevoerd en iedereen presenteert de truc op zijn of haar eigen manier. Als je vervolgens bekijkt welke versies van de truc jou het meest aanspreken zul je merken dat dit vaak komt door kleine details in de uitvoering of door het verhaal eromheen. De uitvoering an sich is vaak snel geleerd, het is belangrijk dat je een truc eigen maakt en deze op een leuke manier presenteert. Probeer bij elke truc die je uitvoert je publiek centraal te stellen, zij zijn immers degenen die je uiteindelijk wil overtuigen van je truc.

Hoe leer je kaarttrucs?

Er zijn meerdere manieren om kaarttrucs te leren. De snelste en goedkoopste manier is door filmpjes te kijken via youtube. Er zijn op youtube meerdere users die op hun kanaal bekende kaarttrucs uitleggen. Vaak gaat dit door eerst een performance te laten zien (de truc zelf) en vervolgens de tutorial te tonen. Een andere optie is het aanschaffen van boeken. Er is een gigantisch aanbod van boeken wat betreft kaarttrucs. Het nadeel hiervan is natuurlijk dat je hier geld voor moet betalen (of je moet lid zijn van een bibliotheek), daarnaast is een kaarttruc juist goed uit te leggen door middel van een (korte) video. Tot slot zijn er zelfs clubs/verenigingen die illusies bespreken en oefenen, hier kun je naast kaarttrucs ook nog andere illusies leren.

De eerste truc: de 'Double Lift'

Nu je bovenstaande informatie hebt ontvangen is het tijd voor de eerste truc: de Double Lift. De Double Lift is niets anders dan een techniek (sleight of hand) waarbij je de illusie creëert dat je één kaart omdraait en laat zien, terwijl dit er in werkelijk twee zijn.

Voorbeeld
Je hebt een compleet pak kaarten, exclusief de jokers (tweeënvijftig kaarten), al deze kaarten liggen met de opdruk naar beneden gericht zodat de toeschouwer de kaarten niet kan zien. Vervolgens pak je de bovenste twee kaarten en houd je ze stevig tegen elkaar zodat voor de toeschouwer niet zichtbaar is dat het twee kaarten zijn. Vervolgens draai je deze om en vraag je je toeschouwer om deze kaart te onthouden, hierna kun je de kaarten weer omdraaien en op het deck met kaarten plaatsen. Omdat je nu twee kaarten tegelijk hebt omgedraaid onthoudt de toeschouwer de tweede kaart, terwijl hij/zij denkt dat dit de eerste kaart is. Vanaf dit punt kun je meerdere dingen doen om de toeschouwer beet te nemen:
  1. Je kunt de bovenste kaart nu midden in het deck schuiven (benoem dit dan ook als volgt:''Ik schuif nu de door jou gekozen kaarten midden in het deck''), vervolgens zeg je de magische spreuk, wrijf je over het deck of knip je met je vingers en je draait de bovenste kaart om. Je publiek weet niet wat ze zien, ze hebben de kaart midden in het deck zien gaan en nu ligt deze weer op de top van de stapel!
  2. Wat je ook kunt doen is de bovenste kaart (wat dus in werkelijkheid de tweede kaart is) in de handen van je toeschouwer leggen nadat je deze hebt laten zien (zie voorbeeld). Vervolgens pak je de volgende kaart, waarvan de toeschouwer denkt dat dit een willekeurige andere kaart is, en zeg je dat je de kaarten gaat verwisselen. Vervolgens tik je de kaarten op elkaar en vraag je de toeschouwer om de kaart om te draaien. De kaarten lijken nu verwisseld.

Je merkt al dat de mogelijkheden omtrent deze techniek eindeloos zijn, je zult dan ook merken dat de double lift bij veel trucs wordt toegepast.
© 2014 - 2018 Nickh90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Darts: 501 uitgooien - lijst van finishes (checkouts)Darts: 501 uitgooien - lijst van finishes (checkouts)Wie wel eens een potje darts (vanaf 501 naar 0 punten) heeft gespeeld, weet dat er niets zo moeilijk is als het onder dr…
Mentalisme en mentalistenMentalisme en mentalistenMentalisme is een vorm van vermaak waarbij een artiest doet alsof hij buitengewone mentale krachten bezit. Onderdelen va…
Over illusies, hallucinaties en de monsters in je hoofdOver illusies, hallucinaties en de monsters in je hoofdDe termen hallucinatie en illusie worden vaak door elkaar gebruikt terwijl het twee verschillende fenomenen zijn. Bij ee…
Alles is illusieAlles is illusieOnze samenlevingen zit vol overtuigingen die eigenlijk illusies zijn. De meeste mensen werken er hard aan om de illusie…
The Sims abracadabra: tips en trucs om sims te laten toverenThe Sims is al weer een ‘oud’ computerspel. Immers er ligt al tijden een opvolger van deze populaire game is de winkel o…

Reageer op het artikel "Kaarttrucs: een introductie"

Infoteur: Nickh90
Gepubliceerd: 27-01-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!