InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Houtsnijden, een introductie

Houtsnijden, een introductie

Houtsnijden, een introductie Houtsnijden is een techniek die je thuis kunt doen. Je hebt er wel speciaal gereedschap voor nodig. Het is niet heel erg moeilijk te leren. Echter, als je het nooit eerder hebt gedaan, is het aan te raden een leraar te zoeken. Dit verhaal is slechts bedoeld als introductie, zodat je je een beetje kunt voorstellen of het iets voor jou kan zijn.

Materiaal

  • Allereerst: je kunt niet iedere soort hout gebruiken. Je hebt lindehout of vruchtbomenhout nodig. Andere houtsoorten zijn te hard. En lindehout en vruchtbomenhout kun je niet overal krijgen. Maar Google is overal goed voor, dus ook voor het vinden van een leverancier bij jou in de buurt.
  • Voor het ontwerp van ruimtelijk werk is klei erg handig.

Gereedschap voor ruimtelijk werk

  • Voor ruimtelijk werk, bijvoorbeeld een beeldje, heb je een bankschroef nodig om je blok hout in vast te zetten.
  • Fleshamer.

Gereedschap voor vlak werk

  • Voor vlak werk heb je een plankje nodig dat je op tafel kunt leggen en waar je je werk tegenaan kunt leggen. Dat moet een plankje zijn met boven en links (of rechts) een opstaande rand. Aan diezelfde plank moet aan de onderkant een rand die naar beneden gericht is gemaakt worden, zodat die rand over de tafel hangt en je plank dus niet verschuift als je je hout aan het bewerken bent.
  • Verder is het bij vlak werk handig om een lat te maken waar je een spijkertje doorheen slaat dat aan de andere kant een halve centimeter uitsteekt. Die lat kun je gebruiken om te meten of je het hout gelijkmatig hebt weggehaald. Om te meten leg je de lat op het hoge deel van je werk, met het spijkertje kras je in het diepe deel en als je krassen ziet, heb je nog niet genoeg weggehaald.

Gutsen

De gutsen die nodig hebt zijn speciaal voor houtbewerking. Dit gereedschap is niet goedkoop.

Maar als je les neemt mag je misschien het gereedschap van de leraar tijdelijk gebruiken en kun je misschien gereedschap over kopen van iemand die met deze hobby stopt.

Ontwerp

  • Als je ruimtelijk werk wilt maken, is het aan te raden een ontwerp van klei te maken. Je maakt je ontwerp van klei precies zoals je het van hout wilt hebben. Dat ontwerp kun je van alle kanten bekijken, je kunt het hierdoor aan alle kanten op je houtblok natekenen, zodat je weet wat je weg moet halen.
  • Wil je vlak werk maken, dan maak je een tekening op papier, die je daarna natekent op je hout.

Snijden

De techniek van het snijden is niet verschrikkelijk moeilijk. Maar als je het verkeerd doet kan het flink mis gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een guts dwars door handpalm. Daarom heb je een leraar nodig.

Leraar vinden

Omdat houtsnijden een oud ambacht is, is het niet gemakkelijk om een goede leraar te vinden. Soms kun je lessen volgen op een volkshogeschool, maar anders kan het ook zinvol zijn om eens te gaan speuren op oud-Hollandse markten en braderieën. Soms zie je daar iemand die aan het houtsnijden is en vaak geeft iemand die het goed genoeg kan om demonstraties te geven ook lessen. Dus als je graag lessen wilt volgen en je komt iemand tegen die het goed kan, vraag dan gewoon of die persoon ook ergens lessen geeft.
Gerelateerde artikelen
Houtsoorten & HoutverwerkingHoutsoorten & HoutverwerkingEr bestaan veel verschillende hout-soorten die variëren qua structuur, eigenschap of toepasbaarheid. Zo heeft Populieren…
Kies het juiste hout voor je projectVaak komen mensen niet verder dan eik of beuk, als men hout dient te kiezen voor een doe-het-zelf of professioneel proje…
Stijlvol: gotische kerk voor de Heilige Franciscus in PortoIngreja de Sao Francisco is van oorsprong een stijlvolle, gotische kerk ter ere van de Heilige Franciscus. Deze kerk, in…
Altaar, antependium, predella en retabel als kunstwerkenAltaar, antependium, predella en retabel als kunstwerkenOude kunstwerken als beeldhouwwerken, schilderijen, houtsnijwerk en kunstwerken van stof zoals gobelins bevinden zich ni…
Meubelstijlen in vogelvluchtMeubelstijlen in vogelvluchtIn de loop van de eeuwen hebben meubelen allerlei stijlen gekend. Die stijlen liepen meestal gelijk met de stijlen in de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Houtsnijden, een introductie"

Reactie

Hemmo Muntingh, 16-05-2012 10:44 #1
Ik zoek iemand die een heel klein houten beeldje met houtsnijden kan namaken. Ik kan dat zelf niet en heb het nodig om een houten boot met houten roeiers, gekregen van iemand uit de Molukken, en waar een van de roeiers mist, weer te restaureren. Ik ben bereid hiervoor te betalen.
Hemmo Muntingh Reactie infoteur, 22-05-2012
Hallo Hemmo,

Als er iemand is aangeeft dat hij of zij dit voor je wil doen, zal ik het je laten weten.

Infoteur: Judithm
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 1
Schrijf mee!