InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Stempelen een eenvoudige hoogdruktechniek

Stempelen een eenvoudige hoogdruktechniek

Stempelen een eenvoudige hoogdruktechniek Stempelen is een vorm van hoogdruk. Je kunt het gewoon thuis doen, je hebt er geen ingewikkelde gereedschappen voor nodig. Hoogdruk betekent dat je een vlak plaatje hebt met iets erop dat hoger ligt. Dat "iets" smeer je in met inkt of verf en dat druk je dan af op papier of stof of zoiets. Bijvoorbeeld op een kerstkaart of op een jurkje van een poppenkastpop. Als je op stof gaat stempelen is het handig om die stof eerst te spannen.

Stempelen

Stempelen is de primitiefste vorm van hoogdruk. Je kunt het doen met van alles dat je gewoon in huis hebt.

Materialen

  • aardappelen
  • uien
  • wortelen
  • macaroni
  • Bron: Clker-Free-Vector-Images, PixabayBron: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay
    w.c.-rolletjes
  • blokjes hout
  • stukjes touw
  • kurken
  • schuimplastic
  • stukjes kant
  • stukjes vilt
  • ecoline, acrylverf of textielverf
  • eventueel lijm
  • en alles wat je maar bedenken kunt en waar je mee zou kunnen stempelen

Gereedschappen

Verder heb je nodig
  • schoteltjes
  • eventueel een mesje

Werkwijze

Je kunt een vormpje in een aardappel snijden. Als je daarmee gaat stempelen, is het handig die aardappel nadat je het vormpje eruit gesneden hebt, eerst een poosje te laten drogen, want anders heb je last van het vocht in de aardappel. Gebruik je een doorgesneden ui, dan is het vanzelf al leuk doordat de ringen van de ui in je afdruk zichtbaar zijn.

Je kunt ook iets lijmen op een blokje hout, bijvoorbeeld stukjes touw. Ook zaken als macaroni kun je prima op hout lijmen en dan kun je er heel erg leuk mee stempelen. Als je dat doet moet je het stempel daarna wel weggooien, want door het stempelen wordt de macaroni nat en als je het dan laat liggen komt er leven in.

Ritme

Je kunt heel aparte effecten krijgen als je een ritme aanbrengt in de afdrukken. Bijvoorbeeld door een heleboel dezelfde afdrukken in een rechte lijn te stempelen, of juist in een golflijn.

Daarna laten drogen, een passe-partout en een lijstje erom heen en klaar is je kunstwerk.

Bron: Clker-Free-Vector-Images, PixabayBron: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay

Afdruk op stof

Ik heb een keer een schortje voor een babypop gemaakt waar ik lieveheersbeestjes op gestempeld had. Dat is eigenlijk heel gemakkelijk, want een lieveheersbeestje heeft een ovale vorm.

Doorgesneden aardappel

Om het lijf van het lieveheersbeestje te stempelen kun je daarom een doorgesneden aardappel gebruiken. Daarna laten drogen.

Spijker

Vervolgens kun je een grote spijker in een kurk (van een fles) prikken. Met de kop van de spijker kun je in een afwijkende kleur de stippen van het lieveheersbeestje stempelen.

Textielverf of acrylverf

Als je op stof wilt gaan afdrukken zijn er een aantal zaken die vooraf moet bedenken:
  • de stof moet kleurecht zijn
  • hoe ga je de stof daarna gebruiken?

Als je de stof daarna zo wilt gaan gebruiken dat je het moet kunnen wassen, dan moet je beslist textielverf gebruiken. Maar als je een lampenkap wilt bestempelen of als je een jurkje van een poppenkastpop wilt maken, of iets anders dat je niet gaat wassen, dan hoeft de stof niet beslist kleurecht te zijn en je kunt dan ook prima uit de voeten met acrylverf.

Eigen varianten

Zo kun je met verschillende dragers (een drager is dat waar je op stempelt) en verschillende stempels een eigen, uniek werkstuk maken.

Stempelen is een techniek die ook geschikt is voor jonge kinderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kies stempelen bij een paard, ouderwets?Kies stempelen bij een paard, ouderwets?Sommige paardeneigenaren krijgen te horen van hun dierenarts dat de kies van hun geliefde viervoeter niet meer te redden…
Scrapbook - de basis van stempeltechniekenScrapbook - de basis van stempeltechniekenIedereen weet wat stempelen is; je doet de inkt op een stempel en drukt deze af op papier. Nu kun je het natuurlijk heel…
Knutselen voor vaderdagKnutselen voor vaderdagVaderdag komt er weer aan en wat is er leuker dan een zelfgemaakt cadeautje te kunnen geven aan papa.
NS SpoordeelwekenNS SpoordeelwekenIn de derde of vierde week van Juli is bij veel mensen in Nederland het boekje van de NS-Spoordeelweken actie in de bus…
Knutselen voor moederdagKnutselen voor moederdagMoederdag komt er weer aan en moeders vinden het natuurlijk het leukst als ze iets krijgen wat het kind zelf gemaakt hee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Stempelen een eenvoudige hoogdruktechniek"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Druktechnieken
Schrijf mee!