InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Optische illusies met kinderen

Optische illusies met kinderen

Optische illusies met kinderen Als je geld wilt vermeerderen, zijn daar een aantal heel gewone methoden voor, zoals sparen en beleggen. Daarnaast is er ook nog een methode die speciaal geschikt is voor juniorheksen. Hierbij gaat het erom dat je het geld ziet vermeerderen. Een voorwaarde hiervoor is dat je niet van plan bent dit geld uit te geven.

Veel geld

De meeste mensen die zeggen dat ze graag rijk willen zijn, bedoelen daar niet mee dat ze graag veel geld willen hebben, eigenlijk bedoelen ze dat ze graag veel geld willen uitgeven.

Maar eigenlijk is veel geld willen uitgeven iets heel anders dan rijk willen zijn. Dat is iets heel anders, omdat je rijk wordt door systematisch minder geld uit te geven dan je ontvangt en het overschot te vermeerderen.

Dagobert Duck

Voor de meeste mensen is het heel moeilijk te begrijpen dat je rijk wordt door geld over te houden, daarom gaat hun wens om rijk te zijn niet in vervulling. En als zulke mensen een plaatje zien van Dagobert Duck die in zijn geldpakhuis een duikplank heeft aangebracht om regelmatig te zwemmen in zijn geld, dan nemen ze dat plaatje niet serieus en ze lachen erom.

Spelen met geld

Spelen met je geld in plaats van spelen met producten die je voor dat geld gekocht hebt, is echter een fantastisch goede manier om te zorgen dat het geld bij je blijft. Dagobert Duck is zo gek nog niet, plaatjes waarop hij staat afgebeeld zijn een afspiegeling van de mentaliteit van echt rijke mensen. Die mentaliteit kun je aanleren.

Het is de kunst te genieten van je geld zonder het uit te geven.

Jouw geld

Als je geld nog niet genoeg is om een zwembad mee te vullen, zijn er andere manieren om met je geld te spelen zonder het uit te geven.

Benodigdheden

  • 2 spiegels (of spiegeltegels)
  • plakband
  • een stapeltje geld
  • een blad wit papier met een lijn erop

Werkwijze

  • Plak de spiegels met het plakband aan de achterkant aan elkaar, zodat je als het ware een 'boekje' krijgt.
  • Zet het spiegelboekje open onder een hoek op de lijn op het papier en zet je stapeltje geld ertussen.
  • Begin met het boekje helemaal open en doe het dan telkens een stukje verder dicht.
  • En kijk wat er gebeurt met je geld.....

Optische illusie

Dit heet een 'optische illusie'. Een andere optische illusie staat hieronder beschreven.

Magische kaars

Met kerst branden we kaarsen. Hier valt weinig bijzonders over te vertellen. Maar hoe lijkt het je om een waxinelichtje onder water te zien branden, en hoe lijkt het je om je goudvis om een brandend kaarsje te zien zwemmen?

Wat je nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen:

  • toestemming van je ouders of verzorgers (altijd eerst toestemming vragen als je met vuur gaat spelen!!)
  • een met water gevuld limonadeglas of een kom met een goudvis
  • een waxinelichtje
  • een vlakke plaat van een materiaal dat zowel doorzichtig als een beetje spiegelend is (een leeg doosje van een CD'tje voldoet goed)

Methode

Zet je vlakke plaat van doorzichtig-spiegelend materiaal rechtop op tafel.
Plaats aan de ene kant van de plaat het limonadeglas of de kom met de goudvis
Plaats op dezelfde afstand aan de andere kant van de plaat een brandend waxinelichtje.

Resultaat

Als je door de doorzichtige plaat naar je glas kijkt, zie je het brandende lichtje, onder water, in het glas of in de kom.
Ook dit verschijnsel heet een 'optische illusie', maar......dat weet je goudvis niet!

Ik wens je goudvis veel plezier.
Gerelateerde artikelen
Carassius Auratus - GoudvisCarassius Auratus - GoudvisWat je op het plaatje hiernaast ziet, is wel het grootste misverstand dat er bestaat over de goudvis: hij mag absoluut n…
Sier- en geurkaarsen voor sfeerSier- en geurkaarsen voor sfeerDe kaars is een eeuwenoude lichtbron. Was de kaars in het verleden een noodzakelijk kwaad om licht in huis te hebben, in…
Alles is illusieAlles is illusieOnze samenlevingen zit vol overtuigingen die eigenlijk illusies zijn. De meeste mensen werken er hard aan om de illusie…
Over illusies, hallucinaties en de monsters in je hoofdOver illusies, hallucinaties en de monsters in je hoofdDe termen hallucinatie en illusie worden vaak door elkaar gebruikt terwijl het twee verschillende fenomenen zijn. Bij ee…
Alles over de kaarsAlles over de kaarsDe kaars is een van de oudste lichtbronnen. Behalve meer zicht, kan het ook romantisch zijn of kleed je er een huiskamer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Optische illusies met kinderen"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!