Verdien geld aan je gemaakte foto's

Verdien geld aan je gemaakte foto's Tegenwoordig kan je bijna overal geld mee verdienen. Natuurlijk gaat het bij het hebben van een hobby niet in eerste instantie om het verdienen van geld. Maar inkomsten zijn toch vrijwel altijd mooi meegenomen. Met een hobby kun je plezierig wat bijverdienen om al dan niet de hobby te bekostigen. Zo kan dit ook met jouw zelfgemaakte foto's, of je nu een professionele fotograaf of een amateur bent. Je kunt geld verdienen met jouw foto's. Wil je ook weten hoe dit geld verdienen in zijn werk gaat? Het is eenvoudiger dan je denkt en je hebt zo inkomsten om de hobby verder uit te breiden.

Stockfotosites

Door het steeds verder groeiende internet heb je vaak veel sites die hetzelfde aanbieden. Dit is ook zo bij stockfoto sites. Bij deze sites kunnen particulieren hun foto's aanbieden. Deze sites plaatsen dan tegen een kleine vergoeding jouw foto's op hun website, hier worden ze te koop aangeboden aan kranten, tijdschriften, televisie maar ook gewoon aan particulieren die willen betalen voor een bepaalde afbeelding. Om je foto's aan te bieden maak je een account aan bij een stockfotosite, nu kan je beginnen met het uploaden van foto's naar de site. Het kan even duren voordat de foto's geaccepteerd worden omdat de website de foto's eerst grondig keurt op kwaliteit.

Kwaliteitscheck

Tijdens deze keuring wordt de foto grondig onderzocht op eventuele technische fouten zoals beschadigingen of verkeerde instellingen zoals verkeerde focus en wel/geen flits enzovoort. Als er namelijk fouten in de foto zitten kan het zo zijn dat deze fouten de foto niet meer commercieel verkoopbaar maken. Een belangrijk detail is dat de foto op honderd procent grote scherp en helder moet zijn. Het is vaak niet gewenst dat mensen de foto verkleinen om een eventuele wazige foto te verbeteren naar een scherpe foto. Om gemakkelijk door deze kwaliteitscontrole door te komen is het aan te raden om een goede camera aan te schaffen. Het is vaak handig als deze handmatig verstelbaar is en een breed scala aan verschillende opties heeft, het is ook handig als je weet hoe je hier mee moet omgaan.

Formaat van de foto

Bij een groot deel van de betalende stocksites worden foto's met een .jpg extensie gevraagd. Het formaat van de foto wisselt tussen ongeveer 2,5 en 7mb en dan op hoge kwaliteit.

Hulpprogramma's

Voor mensen die niet zo goed op de hoogte zijn van hoe technisch en specifiek fotografie kan zijn bieden de meeste stockfoto sites hulpprogramma's aan. Met behulp hiervan is het makkelijker om een goede commerciële foto te maken. Ik raad aan om hier zeker gebruik van te maken om afkeuringen van foto's te voorkomen.

Stijl

Het is heel belangrijk om een eigen stijl te ontwikkelen. Hierdoor maak je makkelijker goede foto's en weet je naderhand ook precies hoe je ze met programma's op je computer kunt optimaliseren waardoor je foto's van steeds betere kwaliteit worden. Probeer je eigen stijl ook te ontwikkelen op basis van je interesse zodat je je niet te snel geforceerd of verveeld gaat voelen want het moet wel leuk blijven om te doen.

Inkomsten

Vergis je niet in de hoogte van je inkomsten! Zelfs al zijn je foto's door de keuring heen gekomen dan verdien je nog maar enkele eurocenten per foto. Daarom is het aan te raden om veel foto's op een stockfoto site te zetten om in ieder geval nog iets aan inkomsten over te houden want hoe meer foto's jij gaat verkopen hoe meer jij gaat verdienen. Er zijn ook zeker betere stockfoto sites die meer betalen per foto maar deze stellen hogere kwaliteitseisen aan foto's. Het is dus aan te raden om niet met deze sites te beginnen en eerst ervaring op te doen waarna je alsnog voor meer geld kan gaan.

Wat voor de een zijn hobby is is voor de ander zijn beroep, maar dit houdt niet in dat je van je hobby geen beroep kan maken. Zo kun je verdienen aan je foto's.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.spaar-tip.nl/geld-verdienen-met-fotos
  • http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tips_en_truuks/geld_verdienen_met_je_fotos_via_microstock_sites.asp

Reageer op het artikel "Verdien geld aan je gemaakte foto's"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 08-07-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!