InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Digitale fotocamera's: soorten batterijen

Digitale fotocamera's: soorten batterijen

Wie gebruik maakt van digitale fotocamera’s, weet dat het batterijverbruik van deze camera’s soms hoog kan oplopen. Er zijn echter grote verschillen tussen de verschillende soorten batterijen, en met de ene kan je het al langer redden dan met andere. We zetten de verschillende soorten even op een rijtje.

Vooraf

Energieverbruik van je camera

De ene camera verbruikt al meer dan de andere, maar voor elk gebruik geldt dat je minder energie verslindt als je het LCD-schermpje uitschakelt en geen gebruik maakt van de flitser. De zoemlens is een andere energie-slokop. En het spreekt voor zich dat je meer energie verbuikt als je meer foto’s neemt.
Gelukkig doen de fabrikanten hun best om het energieverbruik van een fotocamera naar beneden te halen en om betere batterijen te ontwikkelen.

MAh: de capaciteit van een batterij

Het vermogen van batterijen wordt aangeduid in MAh, wat staat voor milliampère per uur. Heb je bijvoorbeeld een batterij van 1000mAh en je camera verbruikt 500mAh, dan zal je batterij twee uur lang meegaan. Met dit in het achterhoofd kan je proberen inschatten hoelang je het kan redden met een bepaalde batterij. Let wel, heroplaadbare batterijen verliezen na een tijd zowiezo aan capaciteit. En als je alkaline-batterijen gebruikt, dan gaat deze regel jammer genoeg niet op. Alkaline-batterijen zijn veel sneller leeg.

Soorten batterijen

Alkaline batterijen

Alkaline batterijen kan je zowat overal kopen. Het is zonder twijfel de meest voorkomende niet-oplaadbare batterij. Laat je niet verleiden door de soms lage aankoopprijs. Dit type batterij is niet zo geschikt voor digitale camera’s en gaat soms maar 15 minuten mee. Aangezien ze niet oplaadbaar zijn, zijn ze ook nog eens nadeleriger dan andere voor het milieu. Gebruik ze enkel als noodoplossing.

Lithium batterijen

Lithium batterijen zijn net als alkaline-batterijen niet-oplaadbaar. Voordeel is wel dat je ze erg lang, zelfs tot 10 jaar, kan bewaren zonder dat ze aan capacitet inboeten. Bovendien kan je ze langer gebruiken dan alkaline batterijen. Lithium batterijen kunnen het, afhankelijk van je digitale camera en het verbruik ervan, toch zo’n twee uur redden. Gebruik ze best ook enkel als reservebatterij.

Nikkel Cadmium batterijen- NiCd

Dit type batterijen kan opgeladen worden, waardoor ze meteen ook milieuvriendelijker worden. Echter, ze zijn niet ideaal om te worden gebruikt in digitale fototoestellen. Per dag verliezen ze aan energie, ook als ze niet worden gebruikt. Ondanks de relatief lage kostprijs zijn ze dus niet ideaal als reservebatterij. Bovendien verliezen ze veel aan functionaliteit als je ze weer oplaadt terwijl ze nog voor een deel geladen zijn.

Nikkel Metaal Hybride batterijen – NiMH

Dit soort batterijen hebben de grootste capaciteit van alle oplaadbare batterijen. Bovendien zijn ze van nature ook beter voor het milieu dan de andere soorten. De capaciteit van dit type batterijen wordt steeds hoger en de prijs relatief goedkoper. Je kan hiermee ongeveer twee uur lang aan één stuk foto’s nemen. Toch is er ook een nadeel: per dag verliezen de batterijen aan capaciteit, waardoor ze na een paar weken, zelfs indien ze niet gebruikt werden, weer helemaal moeten opgeladen worden.

Lithium Ion batterijen – LiIon

Lithium Ion batterijen passen niet in om het even welk fototoestel. Enkele merken zoals bijvoorbeeld Canon, gebruiken dit type batterijen in hun digitale fotocamera’s. Ze kunnen een grote hoeveelheid energie opslaan waardoor je ze erg lang kan gebruiken en bovendien hebben ze een lange levensduur.

Je oplaadbare batterijen in conditie houden.

Oplaadbare batterijen gaan het langst mee als je ze helemaal opgebruikt en dan weer volledig oplaadt. Als je ze oplaadt terwijl ze nog niet helemaal opgebruikt werden, dan kunnen de batterijen aan capaciteit inboeten en gaan ze dus een stuk minder lang mee. Je kan ze er weer bovenop proberen krijgen door ze enkele keren na elkaar helemaal op te laden en weer volledig op te gebruiken.

TIP: Houd altijd een reserve batterij bij de hand. Het zal je maar overkomen dat net op hét fotomoment van je leven, je batterij het niet meer blijkt te doen...
© 2007 - 2017 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is het verschil tussen optische en digitale zoom?Wat is het verschil tussen optische en digitale zoom?Tegenwoordig beschikken veel digitale camera's over zowel optische zoom als digitale zoom. Wat is optische en wat is dig…
De accu van een digitale fotocameraDe accu van een digitale fotocameraHet grootste gedeelte van de digitale fotocamera’s is voorzien van een oplaadbare accu en slechts enkele, veelal goedkop…
Waar moet u opletten als u een digitale camera koopt?Digitale camera’s worden verkocht met: ‘Meer functies, meer megapixels’. Echter, ze hebben vaak minder kwaliteit. Vaak w…
Digitale fotografie voor- en nadelenDigitale fotografie voor- en nadelenHet principe van digitale fotografie is eigenlijk hetzelfde als van de traditionele fotografie. Er is een lens nodig waa…

Reageer op het artikel "Digitale fotocamera's: soorten batterijen"

Reactie

Wim Smit, 02-05-2011 22:18 #1
Mijn Samsung Digimax fotocamera verbruikt veel batterij energie.
Bij het na meten blijkt dat het geheugen met back-up battwerij wel 27 ma uit de batterij trekt als het toestel uit geschakeld is.
Vraag wie kan de back-up batterij vervangen.

Infoteur: Evaluna
Gepubliceerd: 13-10-2007
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Reacties: 1
Schrijf mee!