InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > 10 gouden tips voor het winnen van een fotowedstrijd

10 gouden tips voor het winnen van een fotowedstrijd

10 gouden tips voor het winnen van een fotowedstrijd Je ziet ze vaak staan: fotowedstrijden in tijdschriften of kranten. Maar hoe win je zo'n wedstrijd? Er zijn immers zoveel fotografen dat de kansen soms klein lijken. Toch kun je met onderstaande tips een heel eind komen. Als je origineel bent en verrassend uit de hoek komt, maak je beslist meer kans.

1. Ken je camera

Om een goede foto te maken is het belangrijk de gebruiksaanwijzing van je camera te kennen. Of je nu met een compactcamera, een digitale spiegelreflexcamera of een I-phone fotografeert, het is altijd belangrijk om de (creatieve) mogelijkheden van je camera te kennen. Je raakt zo met de camera vertrouwd en hebt veel meer opties tot je beschikking dan je ooit dacht. Als je je camera manueel kunt bedienen zijn de mogelijkheden eindeloos.

2. Bedenk vooraf goed wat je wilt fotograferen: maak een plan

Een goede foto maken vergt soms wat voorbereiding. Het is aan te raden van te voren te bedenken wat je op de foto wilt zetten, welke sfeer je wilt oproepen en hoe je dit technisch kan verwezenlijken. Als je een plan maakt, weet welke belichting je moet instellen en een idee hebt over de compositie, kom je goed beslagen ten ijs. Lees ook goed de spelregels van de fotowedstrijd door. Zo weet je wat de jury wil en kun je hier je plan op afstemmen.

3. Wees origineel en uniek

Juryleden werken soms stapels foto's door om die ene winnende foto eruit te halen. 'Zorg dat je opvalt', is hierbij het devies. Vermijd standaard plaatjes en kom juist verrassend uit de hoek om de fotowedstrijd te winnen. Originaliteit is een belangrijk goed in de fotografie.

4. Sluit aan bij het thema

Bijna elke fotowedstrijd heeft een thema: reizen, emotie, de seizoenen vastleggen. De jury zal er eerst op letten dat de foto van goede kwaliteit is natuurlijk. Maar daarna zullen ze kijken of je het thema goed hebt weten te raken. Bedenk dus vooraf goed wat je met het thema wil en of je aansluit bij de eisen van de jury.

5. Zorg dat je foto technisch in orde is

Een technisch goede foto is een 'must' voor het winnen van een fotowedstrijd. Enkele vuistregels voor een technisch goede foto:
  • zorg dat (een deel van het) hoofdonderwerp scherp is
  • vermijd bewegingsonscherpte
  • zorg dat de belichting optimaal in orde is
  • streef een goede compositie na

6. Compositie

Een goede compositie is van essentieel belang voor een mooie foto. Enkele tips voor een goede compositie:
  • Pas het principe van de gulden snede toe (plaats het onderwerp links of rechts in het plaatje)
  • Vermijd teveel beeldelementen in een foto, zorg voor een rustig plaatje
  • Werk eens met herhalende patronen
  • Breng een mooi kader aan

7. Inspireer met je foto

Fotograferen is sfeer overbrengen. Wat wil de jury voor 'n sfeer proeven? Probeer dat goed uit de begeleidende tekst of spelregels van de wedstrijd op te maken. Zorg vervolgens dat je een sfeerbeeld neerzet dat de aandacht trekt. Een goede foto brengt een verhaal over en inspireert. Winnende foto's zetten altijd aan tot nadenken.

8. Fotowedstrijd winnen? Kijk eens naar een ander!

Van anderen kun je veel leren. Bij fotografie is het belangrijk een eigen stijl aan te brengen maar je kunt natuurlijk wel kijken wat voorgaande winnende foto's uniek maakt. Hoe hebben deze fotografen de spanning opgebouwd? Wat is de compositie van deze foto's? Neem gerust een kijkje op sites van topfotografen of neem in oude artikelen door wat de winnende foto's zijn geweest. Bepaal daarna wat jouw eigen stijl is.

9. Wees creatief en speel met belichting

Om een fotowedstrijd te winnen moet je je onderscheiden van een ander. Doe dus eens anders dan anders met de belichting. Speel met scherpte/onscherpte in je foto's en ga soms tegen de geldende regels in. Je kunt extreem korte of juist heel lange sluitertijden gebruiken voor spectaculaire resultaten. Experimenteer naar hartelust met het licht en maak veel foto's. Dan zit er altijd wel een foto bij die verrassend en kwalitatief goed is.

10. Pimp je foto

Heb je een goede foto gemaakt? Dan valt er vaak nog wel iets te verbeteren. Met Photoshop kun je de kleuren een oppepper geven of de belichting juist subtiel bijstellen. Ook kun je met dit programma mooie uitsnedes maken om je foto nog beter tot z'n recht te laten komen. Je foto bewerken is de finishing touch om uiteindelijk de perfecte foto af te leveren. En zo komt het winnen van de fotowedstrijd steeds meer in zicht.
Gerelateerde artikelen
Een cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenEen cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenWanneer je beter wilt leren fotograferen of van fotografie een echte hobby wilt maken, dan kun je een cursus fotografie…
Digitale fotografie voor- en nadelenDigitale fotografie voor- en nadelenHet principe van digitale fotografie is eigenlijk hetzelfde als van de traditionele fotografie. Er is een lens nodig waa…
De eerste foto'sDe eerste foto'sMet onze huidige digitale fotografie staan we niet meer stil bij het moeizame proces dat tot deze prestaties van het men…
André Bazin: the ontology of the photographic imageIn zijn artikel The Ontology of the Photographic Image beschrijft André Bazin de ontwikkeling van de fotografie en de ci…
Bronnen en referenties
  • www.fotowedstrijd.info
  • 101 mogelijkheden met een digitale camera-Chris George
  • www.wilmakarels.nl
  • www.zoom.nl

Reageer op het artikel "10 gouden tips voor het winnen van een fotowedstrijd"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 22-12-2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!