InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Online fotobewerking: gratis en makkelijk je foto's pimpen

Online fotobewerking: gratis en makkelijk je foto's pimpen

Wie Photoshop nog niet helemaal onder de knie heeft maar wel met een paar simpele drukken op de knop foto's wil bewerken kan tegenwoordig bij een tal van sites terecht. Online worden gratis programma's aangeboden waarbij je je foto's in een handomdraai omtovert tot iets grappigs. Ook kun je je foto's digitaal inlijsten. Er zijn zelfs sites waar je tekstballonnen en glittereffecten kunt toevoegen. Hieronder een overzicht van enkele gratis websites.

Fotobewerking: gratis dienst?

Wie op zoek gaat naar online sites om foto's te bewerken komt veel bij Amerikaanse sites uit. Een aantal biedt gratis diensten aan. Er zijn echter ook sites waar een addertje onder het gras zit en waar je alsnog een abonnement moet nemen om je foto's te bewerken. De onderstaande sites zijn geheel gratis. Een aantal hiervan zijn ook Nederlandstalig. Op de sites kan iedereen zonder verstand van fotobewerken zijn of haar foto's op een makkelijke manier oppimpen.

Clip your photo: lijst je lievelingsfoto in

De site clipyourphotos is een Engelstalige website. Deze site is echter zeer eenvoudig te bedienen. Op deze site kun je enkele bewerkingen uitvoeren zoals:
  • je foto digitaal inlijsten
  • een poster van je foto maken
  • een persoon vervormen in Mr Bean
  • foto's van Flickr downloaden
  • een dia-effect aan je foto toekennen

Keep it simple

Je kunt natuurlijk mensen uit je omgeving of jezelf digitaal inlijsten of een grappig effect meegeven maar het is net zo leuk om je lievelingsfoto's in te lijsten. Zo kun je je foto's omlijsten met simpele kaders maar ook met museumachtige schilderijranden.

'Clip your photo' is te volgen op twitter. Hier houdt de eigenaar van de site al zijn vorderingen bij. Zijn missie is om fotobewerking zo eenvoudig mogelijk te houden: 'Keep it simple'. De toepassingen zijn gratis voor het publiek.

Foto's bewerken voor Hyves via glitterfoto: populair bij meiden

De Nederlandse site glitterfoto is erg populair bij meiden of jongens die snel hun foto's willen bewerken voor sociale netwerksites zoals Hyves. Het is een gratis site waar je eenvoudig foto's kunt bewerken en leuke effecten kunt toepassen. Zo kun je hartjes of andere leuke kadertjes rondom je foto's plaatsen maar ook tekstwolkjes toevoegen.

Glitterbewerking

Verder kun je foto's oppimpen door ze een glitter-effect mee te geven. De schilderachtige randen en lijstjes zijn ook populair. Het leuke aan de glitterfotosite is dat je ook eenvoudige bewerkingen -zoals verkleinen en roteren- kunt uitvoeren.

Funnywow

funnywow is een website waarbij je grappige effecten aan je foto's kunt geven. Met enkele klikken op je muis tover je je foto's gratis om in meest humorvolle dingen. Het enige wat je hoeft te doen is een grappig effect selecteren, je foto uploaden, eventjes te wachten en klaar is je foto.
Enkele voorbeelden:
  • je foto in een digitale lijst plaatsen
  • je buurman, vriend of collega in een ruimtepak afbeelden
  • jezelf omtoveren tot supermodel
  • iemand in een televisiescherm plaatsen
  • je huisdier naast het vrijheidsbeeld plaatsen

Online foto's bewerken in je eigen taal

Het handige van funnywow is dat je op de homepagina onderaan direct je eigen taal kunt selecteren. Of je nu Nederlands, Frans of Portugees spreekt, funnywow biedt dit aan. Je kunt ze zelfs een email sturen als je speciale wensen hebt qua beeldbewerking.
Funnywow zit ook op Facebook.

Photoshop: voor enthousiaste fotobewerkers

Wie er plezier in krijgt om foto's te bewerken kan natuurlijk overwegen een cursus Photoshop te volgen. Als je Photoshop onder de knie hebt kun je zo'n beetje elk effect aan je foto toekennen. In bijna alle grote en middelgrote steden worden cursussen gegeven. Er zijn zowel particulieren als gesubsidieerde instellingen die de cursus geven. Een basiscursus duurt gemiddeld acht lessen. Je hebt dan alle principes van Photoshop goed geleerd en kunt zelf verder thuis aan de slag om van je fotocollectie ware kunstwerkjes te maken. Wie geen tijd heeft voor een cursus kan ook gratis handleidingen van internet downloaden. Veel fotoplezier!
Gerelateerde artikelen
Fotobewerking: Adobe Photoshop CS6Fotobewerking: Adobe Photoshop CS6Adobe Photoshop CS6 is het meest gebruikte programma voor fotobewerking wereldwijd. Professionals gebruiken Adobe Photos…
De beste apps voor fotobewerkingDe beste apps voor fotobewerkingEr zijn zeer goede apps beschikbaar om foto's mee te bewerken. Sommige apps zijn gewoon leuk om de vrije tijd een beetje…
Online foto's bewerken gaat steeds beterOnline foto's bewerken gaat steeds beterDe afgelopen jaren is online foto's bewerken snel gegroeid. Je hebt geen software meer nodig maar alleen een internetaan…
Gratis software voor uw PCInvesteren in softwarepakketten vertegenwoordigt in de meeste gevallen nog altijd een hoog percentage van de totale kost…
Photoshop: hoe leer je werken met dit professionele pakket?Photoshop: hoe leer je werken met dit professionele pakket?Photoshop is hèt programma bij uitstek als het gaat om fotobewerking. Alle professionals gebruiken het. Dat betekent ech…
Bronnen en referenties
  • www.glitterfoto.nl
  • www.nl.funnywow.com
  • www.clipyourphotos.com

Reageer op het artikel "Online fotobewerking: gratis en makkelijk je foto's pimpen"

Infoteur: Schoontje
Gepubliceerd: 31-03-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!