InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Haal meer uit vakantiekiekjes

Haal meer uit vakantiekiekjes

Soms gaat er wel eens wat mis bij vakantiefoto's. Dan blijkt dat er een scheef landschap op staat, er halve hoofden te zien zijn, mensen in de schaduw staan of te ver weg om ze te herkennen. Familieleden met rode ogen in fletse kleuren of de opname is onscherp. Geen nood. Al doende leert men en met wat handige tipjes is een en ander wel op te lossen.

Onderwerp en positie

Het onderwerp

Als je een foto neemt, richt je dan op een enkel aspect en let op mooie details. Kies dus eerst bewust het onderwerp dat je fotograferen wilt. Probeer niet alles in een foto te proppen, want dan valt het hele effect weg en krijg je in die foto geen aandachtspunt.

Een goede positie

Weet je eenmaal wat je onderwerp is, dan kun je daar specifiek jouw aandacht op richten. Met het onderwerp hangt samen het kiezen van een goede positie. Dit is iets dat vaak onderschat wordt. Dikwijls denk je dat je een goede positie hebt, maar als je wat verder kijkt, kom je een beter standpunt tegen. Loop dus om je onderwerp heen en probeer de verschillende mogelijkheden.

De achtergrond

Er is altijd een achtergrond

Waar je een foto ook maakt, er is altijd een achtergrond. Die achtergrond heeft natuurlijk invloed op jouw opname. Zorg ervoor dat de achtergrond in overeenstemming is met het onderwerp en let er vooral op dat deze achtergrond niet stoort. Het kan best grappig zijn dat er uit iemands hoofd een fabrieksschoorsteen opstijgt, maar dat is vaak niet de bedoeling en ziet de fotograaf het zelf pas later. Dan leidt die schoorsteen alleen maar af. Behalve natuurlijk als de bedoeling was een humoristische foto te maken, dan kan het erg leuk zijn.

Niet tegen de achtergrond 'aangeplakt'

Wil je familieleden, vrienden, kennissen of gewoon wat mensen fotograferen, zorg er dan voor dat ze niet vlak tegen een
achtergrond staan (zoals bijvoorbeeld een muur). Doe je dat wel, dan krijg je een lelijke slagschaduw als je flitst. Het is beter om ze er iets vanaf te laten staan, dan heb je daar geen last van.

Dichterbij

Zorg dat je dichtbij staat, zeker als je mensen wilt fotograferen. Je kunt ook tussen hen in gaan staan. Dikwijls zie je op foto's dat mensen op verre afstand staan. Dat is jammer want dan valt die persoon weg. Je ziet dan geen expressie en emotie. Tijdens de vakantie wil je wellicht graag een familielid fotograferen bij een monument. Bijvoorbeeld een ridder op zijn bronzen paard. Dikwijls wil je dan het hele paard met berijder en al op die foto zetten. Het gevolg is dat je degene die je eigenlijk op de foto wilde hebben maar heel klein ziet.

Op een natuurlijke manier

Vooral bij vakantiefoto's is het goed om mensen op een zo natuurlijk mogelijke manier te fotograferen. Het beste is een onverwacht moment. Reisgezelschappen gaan vaak naast elkaar staan. Fotografeer je dat dan krijg je een standaard foto. Het moment daarna is dikwijls veel geschikter. Dan beweegt en reageert iemand meer ongedwongen of hangt ie nonchalant over een leuning.

Bij kinderen werkt dat ook veel beter. Kinderen gaan automatisch poseren en lachen. Dat oogt niet natuurlijk. Fotografeer ze dus wanneer ze een stripverhaal lezen of in hun neus peuteren. Niet zo netjes, maar dat zijn echt kinderen! Ze staan er dan op een natuurlijke manier op, precies zoals de situatie toen was.

Niet in de lens kijken

Er zijn nogal wat fotografen die willen dat mensen in de lens kijken. Maak je vakantie of reisfoto's dan komt dat onnatuurlijk en niet ongedwongen over. Het is dan beter om het hoofd iets af te laten wenden. Bij vakantie- of reisfoto's is het de bedoeling dat er iets wordt ondernomen. Dat je ergens mee bezig bent en daar blijkt niets van als je in de camera kijkt.

Voorkom 'rode ogen'

Wanneer je iemand wilt fotograferen, laat hem of haar dan het hoofd iets afwenden. Dit voorkomt ook de storende 'rode ogen'. Rode ogen ontstaan doordat mensen in de lens kijken, waarbij de flits op hun netvlies reflecteert. Wanneer je het hoofd iets schuin laat houden, kan dat licht niet reflecteren naar de camera. Sommige camera's geven trouwens een 'preflits' (een flitsje kort voor de echte flits). Ook daarmee wordt het rode ogen effect voorkomen, omdat grote pupillen kortstondig worden verkleind.

Zorg voor diepte in de foto

Misschien lijkt het een beetje oubollig, maar met een kaderrand geeft je diepte in jouw foto. Vanuit een opening kun je een heel mooi perspectief aan de foto geven. Fotografeer eens vanuit de deuropening van een bus, waarbij je de rand van de deur ziet. Of fotografeer onder een lage boomtak of vanuit een poort. Een doorkijkje verfraait de foto omdat er diepte ontstaat.

Niet exact in het midden

Wanneer je jouw onderwerp exact in het midden plaatst krijg je minder diepte in je foto en is het saai van beeldopbouw. Het is beter om iets naar de zijkant te gaan. Bij een gebouw levert dat bijvoorbeeld op dat er ook iets van de zijkant op staat en zo krijg je meer dimensie.

Bij mensen is dat ook beter. Zet je onderwerp iets meer links of rechts. In ieder geval uit het midden. Zorg er ook voor dat de horizon niet precies in het midden staat. Fotografisch bezien is het 't beste om de horizon op eenderde (meer lucht, meer wolken) of op tweederde (meer voorgrond) van de foto te hebben.

Horizontaal of verticaal?

Moet de foto staand of liggend worden? Dit is een belangrijke vraag die elke fotograaf zich zou moeten stellen. Kijk eerst waar het onderwerp zich het beste voor leent. Bij een staande of verticale foto van bijvoorbeeld strandhuisjes wordt de afstand beter voelbaar, terwijl een horizontale of liggende foto meer rust uitstraalt. Het is maar net wat je zelf het mooiste
vindt.

Let op het licht

Met licht kun je veel doen bij fotograferen, maar het kan je ook tegenwerken. Alles hangt ervan af hoe je ermee omgaat. In principe moet je voorkomen dat je tegen het licht in fotografeert, maar dat is niet altijd mogelijk. Als je tegen het licht in wilt of moet opnemen, dan is het noodzakelijk dat je een flitser gebruikt. Dit wordt wel eens 'invulflits' genoemd. Daardoor worden schaduwen ingevuld met extra licht. Wanneer je dat niet doet, zie je alleen silhouetten van mensen en objecten voorin. Let dus op waar de mensen staan. Kijk vooral waar de schaduw zich bevindt en handel daarnaar. Anders krijg je een relatief groot zwart vlak op je foto.

Gebruik de pictogrammen

Heb je een toestel met pictogrammen, gebruik die dan. Op veel camera's zitten belichtingsprogramma's met afbeeldingen van bijvoorbeeld een berg (dit geeft een landschap aan), een hoofd (dit geeft een portret aan), een bewegend mannetje (dat geschikt is voor sportwedstrijden, vanwege de snelheid). Deze pictogrammen hebben nut, omdat ze de belichting op de fotografische eisen voor die onderwerpen instellen. Het is slim ze te gebruiken wanneer dat nodig is.

Voorkom zwemen

Soms gebeurt het dat je vreemde kleuren (zwemen) op de foto's krijgt. Dit heeft met de kleur van het licht te maken. Wanneer je op je toestel een witbalans hebt, kun je hem op 'automaat' zetten. Wanneer je dat doet heb je van zwemen helemaal geen last meer.
Gerelateerde artikelen
Maak betere foto’s met 8 praktische tipsFotograferen is een fantastische hobby waar duizenden mensen plezier aan beleven. Maar hoe komt het toch dat de één met…
Scherptediepte in de fotografie: vier bepalende factorenScherptediepte is een veelgehoord begrip in de fotografie. Door te spelen en variëren met scherptediepte kun je prachtig…
De gulden snede en de eenderde regel in de fotografieIedereen heeft er wel eens van gehoord: de gulden snede en de eenderde regel. Maar wat betekenen deze begrippen nu preci…
BevallingspositiesBevallingspositiesAls we in Nederland praten over bevallen hebben we het al snel over al dan niet thuis bevallen en over wel of geen pijnb…
Panning: trek je camera mee gedurende een lange sluitertijdAls je veel dynamiek in een foto wil kun je eens de techniek van het pannen proberen. Dit is bijvoorbeeld leuk om een tr…
Bronnen en referenties
  • Privé aantekeningen en notities naar aanleiding van een tochtje met een bevriende fotograaf.

Reageer op het artikel "Haal meer uit vakantiekiekjes"

Infoteur: Emfkruyssen
Laatste update: 13-03-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!