InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Fotograferen van libellen

Fotograferen van libellen

Fotograferen van libellen Libellen fotograferen is een spannende bezigheid. Met je camera als wapen ga je op jacht naar deze fotogenieke insecten. Je moet oplettend zijn, snel kunnen reageren, behoedzaam kunnen sluipen en een vaste hand hebben. Hierna volgen wat tips om de snelheidsduivels van het luchtruim te fotograferen.

De apparatuur

Voor libellenfotografie heb je twee basiselementen nodig. Een goede camera en goede lenzen. De spiegelreflex-camera is het meest geschikt met daarop twee verwisselbare objectieven: de onmisbare macrolens en een telelens voor de wat grotere libellen die je niet dichtbij kunt fotograferen. Met de spiegelreflexcamera’s zijn meer instellingen mogelijk en kun je snel fotograferen. Een libel blijft namelijk geen eeuwigheid op zijn plek zitten.

Het weer

Alleen bij zonnig weer komen ze te voorschijn. Bij voorkeur windstil weer in verband met het bewegingloos fotograferen.

Locatie

In de nabijheid van water. Dat betekent niet dat je ze altijd direct aan de oever moet zoeken. Op Waarneming.nl kun je zien waar bepaalde libellen gezien zijn.

Het jagen

Zorg, indien mogelijk, voor een goede achtergrond. Dat houdt in dat achter de libel een vrije ruimte is en geen struik o.i.d. Zorg daarnaast voor weinig scherptediepte zodat de achtergrond zo “dof” mogelijk wordt.

Neem de tijd

Zorg eerst dat de libel goed in beeld is en maak desnoods tientallen foto’s. Je kunt thuis de beste er uit kiezen. Aan een vage foto heb je niets. Neem overigens altijd wat verder weg een foto of een foto als de libel er nog niet goed op staat. Mocht de libel wegvliegen dan kun je thuis toch nog kijken welke libel het is geweest.

Let op de stand van de zon

De beste belichting krijg je als de zon schuin achter je staat. De libel wordt dan goed belicht (geen tegenlicht), terwijl je net niet in je eigen schaduw zit. Voordat je de libel benadert, is het verstandig, om al in de goede lijn tussen libel en zon te staan en dan pas de libel te benaderen.Let op dat je schaduw niet over de libel heen valt, want dan vliegt de libel weg.

Benader de libel langzaam

Kom je dichter bij probeer dan opeen lager niveau dan de libel te zijn. Hierdoor ben je voor de libel kleiner.

Fotografeer de libel van verschillende kanten en eventuele details. Hierdoor is het eenvoudiger de libel te determineren. Zorg dat je loodrecht ten opzichte van de libel staat. Hierdoor worden alle delen scherp.Een klein diafragma (hoog nummer) vergroot de kans dat alle delen scherp zijn.Bedenk hierbij wel dat de achtergrond dan ook meer zichtbaar wordt. Hier zul je dus zelf een keuze moeten maken. En, houd de camera stil. Bewegen bij macrofotografie betekent onscherpte. Probeer in ieder geval de ogen scherp te krijgen. De meeste mensen trekken namelijk automatisch naar de ogen toe.Ditzelfde geldt ook voor de fotografie van vogels. Daarnaast lage ISO waarde geeft minder ruis.

Zelf ben ik er een tegenstander van om een libel te vangen. Dat is echt niet nodig.

Probeer ook eens een foto te maken over het gedrag van de libel: het paren, het eten, eitjes afzetten of fotografeer de libel met zijn omgeving (hoog diafragmagetal).

De belangrijkste aandachtspunten

  • rustige, vrije achtergrond;
  • klein diafragma (hoog getal), tenzij rustige achtergrond ontbreekt;
  • loodrecht fotograferen, dat is wel het belangrijkste om de libel geheel scherp te krijgen.
  • goede belichting (kijk naar je scherm na de eerste foto);
  • ISO zo laag mogelijk.

Tot slot

Bij een klein diafragma heb je meer scherptediepte op de libel, maar zie je ook meer van de achtergrond. Daarnaast
heb je een lage sluitertijd. Een vaste hand is dan noodzakelijk.

Bij een volledige diafragmaopening (F2,8) is de sluitertijd snel, dus minder kans op beweging en je krijgt een geweldige doffe achtergrond. De kans bestaat echter dat je libel niet overal even scherp is.

Succes bij het fotograferen!
© 2009 - 2017 Infoben, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De libel en waterjufferDe libel en waterjufferVan de meer dan 5000 soorten libellen en waterjuffers die er bestaan zijn er maar 69 waargenomen in België en 74 in Nede…
De schoonheid van de geboorte van een libelDe schoonheid van de geboorte van een libelDe libellen (of ongelijkvleugeligen) horen bij de familie van de insecten. Libellen zijn zelfs de grootste insecten van…
Een cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenEen cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenWanneer je beter wilt leren fotograferen of van fotografie een echte hobby wilt maken, dan kun je een cursus fotografie…
Van larve tot libelVan larve tot libelEr leven ongeveer 60 verschillende soorten libellen in Nederland. Ze kunnen worden onderverdeeld in twee groepen: De lib…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fotograferen van libellen"

Infoteur: Infoben
Gepubliceerd: 06-09-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!