InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Fotoalbum maken? Tips en de beste websites op een rij

Fotoalbum maken? Tips en de beste websites op een rij

Fotoalbum maken? Tips en de beste websites op een rij Door het internet en het gebruik van digitale fotocamera's is het tegenwoordig vrij eenvoudig een leuk online fotoalbum te maken. Om bijvoorbeeld vakantiefoto's 'in te plakken', of de mooiste babyfoto's te bundelen. In dit artikel een aantal tips bij het maken van een online fotoalbum en de beste websites voor je op een rij!

Fotoalbum maken - tips

Verschillende soorten en maten

Voor je aan de slag kunt gaan met je digitale foto's is het goed om eerst te bekijken wat je precies voor fotoalbum wilt hebben. Fotoalbums zijn er namelijk in verschillende soorten en maten; van zeer klein met plastic voorkant tot groot en dik met linnen omslag. Kleinere albums (bijvoorbeeld 15 bij 20 cm.) zijn geschikt voor een kleine hoeveelheid foto's die je makkelijk kunt laten zien, bijvoorbeeld aan vrienden of familie. Zo kan het na een bruiloft leuk zijn om een klein fotoboekje voor familieleden te maken, of om een klein album met vakantiefoto's te maken. Albums van het formaat 'medium' (bijvoorbeeld 20 bij 25 cm.) kunnen al veel meer foto's bevatten en zijn erg geschikt voor vakantiefoto's of foto's van familieuitjes enzovoorts. Grote albums (XL-XXL; bijvoorbeeld 30 bij 30 cm.) kunnen veel foto's bevatten waardoor ze goed kunnen functioneren als bijvoorbeeld trouwalbum.

Keuze voor een album

Bij de keuze voor een geschikt fotoalbum is het verstandig om op twee dingen te letten: prijzen en software. Prijzen voor fotoalbums kunnen onderling erg verschillen; zo betaal je voor het ene album soms veel meer dan bij een andere online winkel, terwijl je er een zelfde soort album voor krijgt. Of er worden hoge verzendkosten in rekening gebracht. Toch zegt de prijs bij het kiezen van een fotoalbum niet alles; de software kan doorslaggevend zijn. Zo is het beter om eenvoudige software te gebruiken bij het maken van een online fotoalbum wanneer je het lastig vindt om een album te maken. Maar ook dingen als lettertypes, decoraties, achtergronden etc. kunnen van belang zijn bij het kiezen van goede software. Voor je online een fotoalbum gaat maken is het dan ook goed eerst de software te bekijken. De meeste software moet op je computer worden gedownload.

Fotoalbum maken - de beste websites op een rij

Er zijn heel veel websites op het internet waar je een digitaal fotoalbum kunt maken. Betrouwbaarheid en kwaliteit staan voorop bij de keuze voor een bepaalde website; maar ook prijzen, software en assortiment spelen mee. Veel mensen kiezen voor een naam of merk dat ze al kennen en waarvan ze weten dat de kwaliteit goed is. Hier een aantal websites waar je tegen een prima prijs een fotoalbum kunt maken:

Hema

De albumprintservice van de hema is uitgebreid maar ook zeer eenvoudig te gebruiken. Vooraf kun je bepalen of je eenvoudig en snel een fotoalbum wilt maken of dat je voor de uitgebreide albumsoftware gaat. In stappen kun je na installeren van de software, een prima album in verschillende soorten en maten maken. Vooral bij de wat kleinere albums zit goede software waarmee je achtergronden, borders en decoraties in je album kunt toevoegen. De prijs-kwaliteit verhouding is bij de Hema erg goed.

Kruidvat

Deze online 'drogist' heeft een zeer uitgebreid assortiment fotoalbums en andere fotoartikelen. Kruidvat heeft dan ook een lange geschiedenis van foto-ontwikkeling. De software voor het maken van een fotoalbum is eenvoudig te gebruiken en na het downloaden en installeren ervan kun je direct aan de slag. Als het fotoalbum klaar is kun je het ophalen in een van de Kruidvatfillialen of het thuis laten bezorgen.

Henzo

Een echte specialist op het gebied van foto's is Henzo. Online kun je een mooi foto-album maken waarbij je het softwareprogramma van Henzo gebruikt. Deze ziet er zeer goed uit en je kunt er prachtige albums mee maken. Met name voor professionele fotoboeken ben je bij Henzo aan het juiste adres, al betaal je hier ook voor (vanaf zo'n 300 euro) Op de website is een ruim assortiment aan fotoalbums en fotoartikelen te bestellen.

Overige websites

Andere websites waar je goede fotoalbums kunt maken:
  • CEWE-fotoboek.nl
  • albelli.nl
  • fotofabriek.nl
Gerelateerde artikelen
Een HEMA fotoalbum makenEen HEMA fotoalbum makenMet de online fotoalbums van de HEMA kun je heel gemakkelijk via je computer een echt fotoalbum maken en bestellen. Het…
Digitaal scrappenDigitaal scrappenEen digitaal scrapbook op je computer is leuk maar het mooiste blijft natuurlijk een fotoalbum wat je vast kan houden en…
Fotoboeken van AlbelliAlbelli fotoboeken behoren tot de beste en meest verkochte fotoalbums in Nederland. Dankzij de eenvoudige software van A…
Een fotoalbum makenHet maken van een fotoalbum gaat al lang niet meer op de oude manier, foto’s laten afdrukken en in een boek plakken hoef…
Fotoboeken van KruidvatDe fotoboeken van Kruidvat behoren tot de meest verkochte fotoalbums in Nederland. Op de website van Kruidvat vind je de…

Reageer op het artikel "Fotoalbum maken? Tips en de beste websites op een rij"

Reacties

Bart, 25-09-2010 15:35 #2
Wij hebben onlangs een fotoalbum laten maken bij Fotofabriek. Daar waren we heel tevreden over. Snelle levering en prima kwaliteit. In het verleden ook Albelli gebruikt, maar die is net wat duurder.

Claudia, 10-08-2010 10:12 #1
Ik heb zelf een fotoboek laten aanmaken bij Albelli, en ben daar heel tevreden over. Voor 27,95? (exclusief verzendingskosten) heb je een hoogkwalitatief fotoboek (21x28cm) op 200 grams papier en met een gepersonaliseerde omslag. De installatie van het programma en het maken van het album was een fluitje van een cent.

Perfectionisten zullen natuurlijk heel wat tijd steken in alle technische mogelijkheden. Je kan niet alleen je foto's bewerken en allerhande fotokaders toevoegen, maar ook je album online delen met vrienden en familie.

De levering heeft 6 werkdagen genomen en kwam degelijk verpakt aan.
Bijzondere vermelding verdient ook het ecologische aspect. Alle producten van Albelli worden gedrukt op papier dat gemaakt is van hout afkomstig van verantwoord beheerde bossen. Ook de omslag waarin het boek verzonden wordt, is composteerbaar. Een aanrader!

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 01-09-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Reacties: 2
Schrijf mee!