Fotografie, tips om betere foto’s te maken met compositie

Fotografie, tips om betere foto’s te maken met compositie Hoe zorg je ervoor dat je krachtige foto's maakt? Dit doe je door een juiste compositie op je foto's. Met compositie wordt bedoeld de plaatsing van objecten op een foto. Of een foto krachtig bevonden wordt of juist niet, is afhankelijk van de compositie. Met enkele basistips leer je hoe je kunt zorgen voor een mooie compositie op je foto’s.

Regel van derden

Een foto kun je in negen denkbeeldige vlakken verdelen. Dit doe je door in gedachten vier lijnen als ‘boter, kaas en eieren’ over de foto te trekken. De gedachte hierachter is dat als objecten zich op één van deze lijnen bevinden, het beeld krachtiger wordt. En als een object op één van de kruislijnen wordt afgebeeld, dan maakt dit de foto nog krachtiger.

Deze foto geeft mooi weer hoe de horizonlijn op een derde van de foto staat en de lucht op twee derde van de foto. / Bron: Pcdazero, PixabayDeze foto geeft mooi weer hoe de horizonlijn op een derde van de foto staat en de lucht op twee derde van de foto. / Bron: Pcdazero, Pixabay

Horizonlijn

Als je een foto wilt maken van de horizonlijn, dan kun je deze volgens de regel van derden op twee manieren op de foto zetten. Je kunt de horizonlijn gelijk houden met de bovenste lijn van het denkbeeldige raster of met de onderste lijn. Wil je bijvoorbeeld een prachtige lucht op de foto zetten, dan kies je voor de onderste lijn en wil je een ruige zee op de foto zetten, dan kies je voor de bovenste lijn.

Portretfoto

Als je een portretfoto maakt volgens de regel van derden, dan zorg je dat de ogen van de persoon op de foto op de bovenste lijn van het raster komen, of op de snijpunten.

Als je camera een rasterfunctie heeft (dit zijn allemaal lijntjes in het beeldscherm of zoeker van je camera) dan is het handig om deze functie aan te zetten. Dit zijn hulplijnen om de compositie te bepalen.

Bron: RondellMelling, PixabayBron: RondellMelling, Pixabay

De foto inkijken

Als er een persoon op de foto staat dan is het mooi als de persoon de foto inkijkt. Dit hoeft niet in de letterlijke zin van het woord, maar hiermee wordt bedoeld dat het gezicht van de persoon naar binnen gericht staat. Bijvoorbeeld, staat de persoon aan de rechterkant van de foto en hij of zij kijkt opzij, dan is het mooi als hij of zij naar rechts kijkt. Als de persoon naar links zou kijken, dan kijkt hij of zij de foto uit.

Voor objecten geldt hetzelfde uitgangspunt. Als je een boot op de foto zet, dan is het mooi als de boeg (neus van de boot) de foto inkijkt.

Centrale compositie

Als je een foto neemt waar het object precies in het midden staat, dan spreek je van een centrale compositie. Dit staat in contrast met de regel van derden die eerder is besproken. Want als je van die regel gebruik zou maken, dan zou een object nooit op een centrale positie op een foto staan. De valkuil bij een centrale compositie is dat een foto al snel statisch wordt of saai. Maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn, denk bijvoorbeeld aan een foto met perfecte symmetrie. Dan geeft de centrale positie juist een extra dimensie aan de foto.

Experimenteer

Foto’s kunnen krachtiger worden door een juiste compositie, maar vergeet niet dat het maken van foto’s ook een creatief proces is. Pas de compositieregels toe, maar experimenteer hier ook mee. Want onthoud, ‘beauty is in the eye of the beholder’.
© 2019 - 2021 Linda1205, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • https://zoom.nl/artikel/cursussen/24072-compositie-voor-beginners.html
  • Afbeelding bron 1: Pcdazero, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: RondellMelling, Pixabay
Linda1205 (9 artikelen)
Gepubliceerd: 23-12-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!