InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Urban Exploration (urbex) - een bijzondere hobby

Urban Exploration (urbex) - een bijzondere hobby

Urban Exploration (urbex) - een bijzondere hobby Urbex is een afkorting van urban exploration. Urban exploration is het bezoeken, fotograferen en documenteren van verlaten gebouwen en locaties. De term urban exploration is een Engelse term en betekent letterlijk stedelijke verkenning. De term urbex is in 1990 door de Canedese ‘urbexer’ Jeff Chapman bedacht. Urbexen is een populaire hobby en zichtbaar voor een groot publiek dankzij foto's en videomateriaal social media als Facebook, YouTube en Instagram. Dit zorgt ervoor dat verlaten gebouwen bekend worden onder urbexers. Maar ook onder groepen mensen die andere bedoelingen hebben dan alleen fotograferen. De panden gaan dan snel achteruit door bijvoorbeeld diefstal of vandalisme.

Locaties

Over het algemeen zijn de meest bezochte urbexlocaties verlaten woningen of fabriekspanden. Maar verlaten kerken, ziekenhuizen, kastelen, pretparken, vakantieparken en scholen zijn ook geliefd. Vooral als er nog meubels of machines in deze panden aanwezig zijn.

In Nederland zijn er weinig urbexlocaties. Voor Nederlanders zijn België, Duitsland en Frankrijk goede landen, redelijk dichtbij, waar veel urbexlocaties te vinden zijn.

Locatie vinden

Het vinden van een urbexlocatie blijkt in de praktijk vaak lastig. Urbexers delen locaties niet graag met anderen om locaties te beschermen tegen vernielingen en diefstal van spullen. Een naam van een urbexlocatie zegt ook niets over de locatie. De naam is vaak een verzonnen naam en is meestal afgeleid van iets herkenbaars van dat pand. Zo is de urbexnaam van een kleine leegstaande boerderij in België 'strawberry farm'. Deze naam heeft het kleine huisje te danken aan het tafelkleed met aardbeienpatroon. Als een urbexer zelf een locatie wil vinden kan hij of zij dit op verschillende manieren doen.

Zelf zoeken met aanwijzingen

Er wordt op social media veel gedeeld. Zo zijn er websites met urbexfoto’s en verhalen, Facebookgroepen en YouTube-filmpjes. Als lezer/kijker kun je veel informatie halen uit wat men over de locatie vrijgeeft. Bijvoorbeeld het land, de stad en de urbexnaam van de locatie. Met deze informatie kun je verder gaan zoeken op bijvoorbeeld Google Maps, Google of op social media. Vaak kun je op deze manier zelf de locatie achterhalen.

Je aansluiten bij urbexgroepen

Je kunt je ook aansluiten bij urbexgroepen op social media. Als je zelf al wat locaties bezocht hebt, dan kun je deze foto’s in de groepen delen. Op deze manier nemen anderen jou als urbexer serieus en zullen ze op den duur locaties willen ruilen of delen.

Rondrijden en zelf zoeken

Je kunt ervoor kiezen om rond te rijden totdat je een verlaten locatie ziet. Deze manier is een tijdrovende manier en niet altijd succesvol. Het risico is dat je op deze manier op locaties komt die eigenlijk niet verlaten zijn.

Google Earth

Er zijn urbexers die met behulp van Google Earth locaties zoeken. Ze letten dan op overwoekerde panden, panden met gaten in het dak en andere tekenen dat een locatie verlaten is. Dit is net zoals rondrijden en zelf zoeken een tijdrovende manier.

De regel is sowieso, nooit een urbexer om een adres van een locatie vragen! Dit wordt in het urbex milieu als 'not done' beschouwd.

Legaal of illegaal

Je hebt urbexlocaties die legaal toegankelijk zijn. Soms tegen betaling. Maar de meeste urbexlocaties zijn niet legaal toegankelijk. En dit weten urbexers ook. Als urbexer loop je het risico een boete te krijgen als je bij een urbexlocatie aangehouden wordt door de politie.

Regels urbex

Over het algemeen bestaan er geen urbexregels, maar er wordt door de urbexers een standaard gehanteerd. Leave nothing but footprints, take nothing but pictures. Neem alleen foto’s en neem niets mee. Urbexers proberen geen wetten te overtreden, zoals het openbreken van deuren of ramen. Komt een urbexer bij een locatie aan en blijkt deze afgesloten te zijn, dan verlaat de urbexer de locatie weer.

Gevaren

Veel locaties zijn vernield door vandalisme. Urbexers noemen dit een getrashte locatie. Als een locatie getrashed is, zijn sommige locaties toch nog steeds de moeite waard om te bezoeken. Bijvoorbeeld door de mooie architectuur. In deze locaties liggen veel glasscherven op de grond en stukken hout. Het is als urbexer belangrijk om hier beschermende kleding te dragen.

Er zijn locaties die brandschade hebben gehad. Op deze locaties kan het zeer gevaarlijk zijn en ligt instorting op de loer. Ook deze locaties kunnen nog steeds prachtig zijn om te bezoeken. Sommige gebouwen staan op instorten doordat ze al heel lang leegstaan en daardoor overgeleverd zijn aan de natuur. Urbexers noemen dit decay. Als een huis leeg staat en de verwarming staat niet meer aan, dan slaat het vocht in de muren. Hierdoor krijg je schimmel en wordt alles aangetast. Er zijn vaak ramen kapot, waardoor er door de regen ook veel vocht binnen komt op de locatie.

Er zijn locaties die zo beschadigd zijn (decay) dat als het buiten regent, het binnen bijna even hard regent. Dit levert voor de fotograaf soms mooie plaatjes op. Het risico dat er op locaties mensen aanwezig zijn is groot. Dit kunnen zwervers zijn die niet op de komst van urbexers zit te wachten of drugsdealers.

Nooit alleen op pad

Gezien bovenstaande gevaren wordt het urbexers altijd afgeraden alleen op pad te gaan. Met een te grote groep op pad te gaan wordt ook afgeraden, omdat je opvalt als je een pand wilt binnengaan. Want vergeet niet, urbexen is niet legaal. Het advies is om met z’n tweeën of maximaal drie personen op pad te gaan.

Tips voor urbexers

Ben je zelf van plan om op urbexavontuur te gaan? Dan volgen hier een aantal tips.
  • Ga altijd met beschermende kleding op pad. Schoenen met stalen neuzen en zolen. Een goede beschermende lange broek en jas.
  • Draag een mondkapje in locaties waar veel zwarte schimmel aanwezig is.
  • Neem een goede lamp mee, veel locaties zijn donker omdat de ramen bedekt zijn met rolluiken.
  • Neem een verbandtrommel mee.
  • Als je een locatie wilt bezoeken die in een druk gebied ligt, doe dit in de weekenden op een vroeg tijdstip of op doordeweekse dagen tijdens kantooruren. Zo heb je het minste risico dat je gezien wordt.
  • Neem een deurkruk mee. Als een deur dicht valt waar geen deurklink meer in zit, kun je jezelf altijd bevrijden.
  • Neem twee kaartjes mee voor je camera. Wissel de kaartjes bij het verlaten van het pand in de camera. Mocht je aangesproken worden en je apparatuur wordt in beslag genomen heb je altijd je foto’s nog.
  • Neem een extra batterij mee voor je fotocamera. Niets is erger dan op een locatie te staan met een lege camera.
  • Fotografeer met een statief. Op veel locaties is het donker, je kunt de mooiste foto’s maken met een lange sluitertijd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Urbex - vergeten en verlaten locatiesHeb je ooit wel eens gehoord van het woord urbex of urban exploration? Het is een activiteit die de laatste jaren steeds…
Anouk - Urban Solitude (recensie cd met o.a. Michel)recensieAnouk - Urban Solitude (recensie cd met o.a. Michel)De tweede cd maken, na een succesvol debuut, zorgt bij de meeste artiesten voor druk. Niet bij Anouk, die zich in 1999 m…
Fotografietips voor een stedentripFotografietips voor een stedentripJe gaat een stedentrip maken of je bent van plan om een stedentrip te gaan maken. Dan neem je natuurlijk je fotocamera m…
Zonsondergang fotograferen: tips en trucsDe zonsondergang is een prachtig natuurverschijnsel dat veel fotografen op de gevoelige plaat vast willen leggen. Vooral…
Een moestuin aanleggen op vervuilde grondEen moestuin aanleggen op vervuilde grondBij de aanleg van een moestuin binnen een stad is het vaak de vraag of de grond vervuild is. Dit komt omdat mensen het i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Urban Exploration (urbex) - een bijzondere hobby"

Infoteur: Linda1205
Gepubliceerd: 19-12-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!