InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Digitale camera's in beeld

Digitale camera's in beeld

Digitale camera's in beeld Digitale camera's worden steeds geavanceerder en kleiner, zelfs tot het formaat van een bankpas. De vele snufjes en mogelijkheden zijn voor de ervaren fotograaf gesneden koek maar de meesten onder ons zullen het liefst een volautomatische camera willen die zijn functies in stilte uitvoert. Probeer aan de hand van de mogelijkheden uw eigen eisen op te stellen zodat de nieuwe camera precies aan uw wensen zal voldoen en u straks kunt genieten van kleurrijke en scherpe foto's!

Typen digitale camera's

Digitale camera's zijn te verdelen in drie groepen. Allereerst is er de veel geziene kleine compact camera. De ouderwetse zoeker wordt bij dit type camera steeds vaker vervangen door een mini tft-scherm zodat turen in het toestel verleden tijd is. De compact camera's zijn onder te verdelen in 'compact' en 'supercompact'. De laatste is zelfs nog kleiner maar dit zegt niets over de kwaliteit. Bij compact camera's zijn flitsers en zoomlens meestal ingebouwd. Het tweede type verkrijgbare camera is de spiegelreflexcamera, ofwel de universele camera met zoeker en vele ook professionele mogelijkheden. Deze camera bestaat uit een 'lichaam' waar u zoom-, tele-, groothoekobjectief, systeemflitser en nog vele andere accessoires op kunt aansluiten. Ook deze camera's hebben soms een schermpje die net zoals bij compact camera's als zoeker kan dienen, maar bij oudere modellen functioneert het enkel als controle van een gemaakte foto. Het derde type camera is de hybride camera die lijkt op een spiegelreflexcamera maar het niet is. U kunt bij deze de lens niet verwisselen en de flitser is ingebouwd.

Aandachtspunten aanschaf camera

Megapixels en resolutie

Een digitale camera werkt met een beeldsensor in plaats van de ouderwetse film. Pixels zijn de lichtgevoelige cellen van de beeldsensor en registreren het beeld. Hoe meer pixels, hoe meer details het beeld laat zien. Voor foto's van 10x15 cm volstaat twee Mp (Megapixels). Vijf is eigenlijk het maximum voor de 'normale' fotograaf. Wilt u liever grotere foto's maken of uitvergrotingen van kleine foto's dan is een camera met een hogere resolutie nodig, dus meer megapixels. U komt dan wellicht terecht bij een spiegelreflexcamera. Staar u niet blind op de megapixels, want de kwaliteit van de foto's hangt ook af van objectief en elektronica in het toestel.

De lens en optische zoom

Aan de lens van de digitale camera wordt dikwijls onvoldoende aandacht geschonken. De kwaliteit van het objectief bepaalt in belangrijke mate de kwaliteit van het eindresultaat. De lens beïnvloedt zowel de beeldscherpte als de kleurweergave en het contrast. Ook bepaalt het of u bij weinig licht een foto kunt maken. Goedkopere camera's zijn uitgerust met een standaardlens, terwijl duurdere camera's beschikken over een kwaliteitslens. Inzoomen doet u met een optische zoom. Een gangbaar bereik van compact camera's is ongeveer 3,5 x optische zoom, maar desgewenst bestaan er ook grotere. Verwart u optische zoom niet met digitale zoom want bij de laatste gaat foto-kwaliteit verloren doordat uitsnedes van foto's worden opgeslagen als nieuwe foto's, zodat de resolutie afneemt. Let dus op optische zoom want dit geeft het ware beeld.

Groothoek en tele

Een camera met groothoek 'ziet' meer dan een camera zonder groothoekstand. Wilt u dus een bredere blik, let hier dan op. 17-22 Mm is een matige groothoek, 15-17 cm een sterke groothoek en het effect is het sterkst bij 15 cm en lager. Compact camera's zijn allen uitgerust met een telelens dat een ingezoomd beeld groter in beeld brengt dan u het in werkelijkheid ziet. Een matige telelens loopt van 40-65 mm, een gemiddelde zit op 65-125 mm en een super telelens is groter dan 125 mm.

Ingebouwde flitser

De ingebouwde flitser is handig omdat de camera zelf bepaalt of een flits nodig is. Bij weinig licht flitst de camera automatisch. Is er geen ingebouwde flitser, dan moet u dit zelf regelen en deze zelf aanzetten indien dit nodig is. Bij flitsen komt helaas ook het 'rode ogen' effect. Veel camera's geven eerst een voorflits (handmatig instelbaar) waardoor pupillen kleiner worden en het rode ogen effect vermindert. Het effect ontstaat eigenlijk omdat flitslicht het bloed in het netvlies van iemands oog reflecteert. Denkt u veel te gaan flitsen, let dan op een camera met een hoog richtgetal, namelijk de afstand van de flitser in meters.

ISO

Iso is de gevoeligheid van de beeldsensor voor licht. Deze waarde is instelbaar en kan bij compact camera's liggen in de range 80 tot 3200 ISO. Bij lage waardes heeft de camera meer licht nodig van buitenaf om een goede opname te maken. Bij hoge waardes is er wel het nadeel dat er beeldruis optreedt. Bij volle zon volstaat 100 ISO, wilt u een foto maken bij kaarslicht in de avonduren, denk dan aan zo'n 800 ISO.

LCD-scherm

Het LCD-scherm op de digitale camera omvat verscheidene functies. Allereerst als zoeker maar ook om gemaakte foto's direct te beoordelen. Heeft de camera geen optische zoeker dan is de grootte van het schermpje belangrijk. Instellingen kunt u eveneens wijzigen via het LCD scherm. Voorts zijn er camera's die een kantelbaar scherm hebben met als voordeel dat u vanuit alle hoeken en posities het beeld toch goed kunt zien. LCD-scherm groottes worden in inches aangegeven. Grote schermen vragen meer stroom.

Afdrukvertraging en autofocus

De afdrukvertraging is de tijd vanaf uw druk op de ontspanknop tot het ogenblik dat de foto daadwerkelijk is gemaakt. Bij een vertraging van twee seconden heeft u bij bewegend beeld al een iets ander plaatje dan u in gedachten had. Deze vertraging treedt op door de snelheid van de processor en een aantal mechanische processen die worden uitgevoerd. Een voorbeeld hiervan is de scherpstelling die tijd kost. Door de ontspanknop alvast half in te drukken kunt u dit voor een deel voorkomen omdat scherpstelling dan al eerder plaatsvindt. Dit heet autofocus.

Voeding camera

Sommige camera's maken gebruik van eenmalige batterijen, anderen van oplaadbare batterijen. Het voordeel van eenmalige batterijen is dat deze wereldwijd te verkrijgen zijn en er lang van te voren wordt aangekondigd dat de batterijen op raken. Ze nemen wel iets meer ruimte in. Kiest u voor eenmalige batterijen dan komt u uit bij alkalinebatterijen of de nog krachtiger opvolgers van deze. Bij oplaadbare batterijen maakt u gebruik van een oplaadstation om ze telkens weer op te laden.

Speciale voorkeuren

Bent u een meer gevorderde fotograaf dan heeft u waarschijnlijk behoefte aan extra's op uw camera zodat u per opname kunt bekijken wat u noodzakelijk vindt. Misschien wlt u enkel wat speciale features op uw camera. U kunt hierbij denken aan de volgende punten.

Belichtingscorrectie en belichtingsmeetsysteem

U kunt afwijken van de door de camera ingestelde belichting door deze naar uw wens aan te passen. Een pluscorrectie maakt de foto lichter, een mincorrectie maakt het donkerder. Een belichtingsmeetsysteem is iets anders. Bij dit systeem wordt de belichting bepaald aan de hand van velden binnen het zoekerbeeld. Ook bij sterke contrasten wordt er een goede belichting gevonden. Zelfs een spotmeting is mogelijk. In dat geval wordt enkel de hoeveelheid licht gemeten in het kleine vakje in het centrum van de zoeker.

PC-webcam stand

Wilt u met uw camera ook kunnen videochatten dan is het zaak om te letten of deze functie erop zit.

Videocamera functie

Veel fotocamera's kunnen ook videobeelden vastleggen waardoor u in staat bent om filmpjes te maken, vaak zelfs met geluid. Dit is een interessante en aardige optie maar de kwaliteit van de film is niet vergelijkbaar met die van een echte videocamera, dus verwacht niet teveel.

Bracketing

Bracketing houdt in dat er meerdere foto's achter elkaar worden genomen met verschillende belichtingstijden. De camera maakt hierbij automatisch een onderbelichte, een normale, en een overbelichte foto.

Sluitertijd

Een sluiter is een luikje dat zich tijdens het maken van de foto opent om licht toe te laten. De sluitertijd wordt berekend in delen van seconden, te weten 1/4, 1/60, 1/1000 etc. Deze belichtingstijd hangt af van de ISO gevoeligheid van de beeldsensor. Een sluitertijd die oploopt tot 2 seconden kunnen belangrijke momenten net worden gemist. Bij een lange sluitertijd kan er ook bewegingsonscherpte ontstaan als het gaat om bewegende objecten, een snelle sluitertijd zal een bewegend voorwerp juist 'bevriezen'. Een sluitervertraging van maximaal 0,5 seconden is het plezierigst voor snapshots.

Beeldstabilisator

Een beeldstabilisator of image stabilizer voorkomt onscherpe opnames door camerabewegingen te neutraliseren. Een statief is hierdoor niet meer noodzakelijk en foto's met langere sluitertijden worden mogelijk.

Diafragma

Het diafragma is opgebouwd uit lamellen en vormt de lensopening van het objectief. U kunt hiermee de hoeveelheid licht handmatig regelen. Bij de diafragmavoorkeuze kunt de scherptediepte van de foto bepalen. Een grote lensopening zoals F2.8 geeft een kleine scherptediepte, een kleine lensopening zoals F11 geeft een grotere.

Zelfontspanner

Stelt u een zelfontspanner in, dan duurt het een nog een aantal seconden na het indrukken van de knop voordat de foto wordt genomen. U kunt hiermee uzelf fotograferen.

Invulflits

Een invulflits is van nut bij veel zonlicht maar met donkere schaduwpartijen. De automaat van de camera zal in dit geval niet flitsen maar met deze functie kunt u de camera hiertoe dwingen zodat sterke contrasten worden verzacht.

Witbalans

Wat is wit? U kunt het zelf instellen maar er zijn camera's die dit automatisch doen. Een overbodige optie is het niet want wit in de schaduw is een blauwig wit, een wit in de buurt van gloeilampen is gelig, en bij tl-verlichting is wit groenig. Afwijkingen kunt u met de witbalans zelf corrigeren.

Comprimeren van foto's

Het comprimeren is een toepassing om digitale bestanden, dus ook foto's, te verkleinen zodat er meer opnames op een geheugenkaart (flashgeheugen) passen en beelden op internet sneller starten. Er zijn vele gangbare compressietechnieken met elk voor- en nadelen. Teveel compressie geeft in elk geval een verlies van beeldkwaliteit. Een voorbeeld is JPEG of JPG opslagformat, waarbij u zelf instelt hoe zwaar de compressie moet zijn. Zwaardere compressie geeft een kleiner bestand en minder goede foto's, een lichte compressie geeft een groter bestand maar betere foto's. Een andere techniek is de TIFF of TIF format. Dit zijn erg grote bestanden omdat er zonder compressie wordt opgeslagen. Dit is geschikt voor verdere digitale fotobewerking. Tenslotte is er de RAW format, hetgeen cameraspecifiek is, afhankelijk van de output per camera. U kunt deze bestanden omzetten naar JPEG of TIFF.

Opslag op uw computer

Het opslaan op de computer kan op verschillende manieren. Uw camera is voorzien van een uitneembare geheugenkaart of u dient gebruik te maken van een kabeltje. Inmiddels gebruikelijk is de geheugenkaart lezer, de zgn. memory card reader die op steeds meer computers is ingebouwd. U kunt deze ook los kopen en apart aansluiten. U kunt uw bestanden aldus op een eenvoudige manier overzetten. Let er wel op dat geheugenkaarten niet uitwisselbaar zijn en u bij de keus voor een bepaalde camera ook de kaart vastlegt. Een andere methode is via de USB-aansluiting plus USB kabel. De verbinding heeft een snelheid van 480 MB per seconde. Tenslotte is er de FireWire aansluiting waarbij de verbinding loopt met een snelheid van 400 MB per sec. Ook dit vereist een speciale kabel. Als de camera ook beschikt over AV-out dan kunt u met een speciaal videokabeltje uw foto’s ook weergeven op TV wat een extra leuke bijkomstigheid is. Vindt u de computer wel genoeg, dan is het van belang om te weten of u de camera op een gewone PC wilt gaan gebruiken of op een Apple Macintosh. Camera's zijn soms voor beide systemen geschikt, maar er zijn ook camera’s die alleen maar met een PC te gebruiken zijn of alleen werken met Windows. Raadzaam is om op de specificaties te letten en dit ook te controleren bij fabrikant of leverancier.
Als u de foto’s eenmaal op uw computer heeft staan biedt de digitale fotografie overigens nog meer mogelijkheden. U kunt de beelden bewerken, versturen per internet, zelf afdrukken of wegschrijven op een CD/DVD, zodat u ze op uw DVD-speler kunt bekijken.

Geheugenkaarten

Waarschijnlijk maakt uw pasgekochte digitale camera gebruik van een verwisselbare geheugenkaart. De opslagcapaciteit van de kaart wordt weergegeven in MB's (megabytes) of GB's (gigabyte) en loopt op dit moment tot 18 GB. Hoe groter de opslagcapaciteit van uw geheugenkaart, hoe meer foto’s u kunt maken. De bekendste geheugenkaarten zijn: CompactFlash, Memory Stick (Pro), MultiMediaCard, Smartmedia, SD Memory Card en xD-Card. De geheugenkaarten die standaard bij de camera worden geleverd zijn vaak beperkt tot 16 of 32 MB. Wilt u echt meer dan kunt u direct bij de aankoop van de camera een grotere geheugenkaart te kopen. Het aantal foto’s hierbij is gebaseerd op fotograferen in het JPEG-formaat met de hoogste kwaliteit.

PictBridge

Op veel camera's vindt u de PictBridge-functie die het mogelijk maakt om foto's rechtstreeks van de camera naar een printer te sturen. Het afdrukken van uw foto's, zonder gebruik te hoeven maken van een computer, is alleen mogelijk als de printer ook beschikt over PictBridge. U sluit een kabel aan tussen de printer en uw camera en u kunt binnen enkele minuten genieten van uw afdrukken.

“Taking pictures is savoring life intensely, every hundredth of a second.” ~ Marc Riboud

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De zoektocht naar een nieuwe digitale cameraDe zoektocht naar een nieuwe digitale cameraJe staat op het punt om een nieuwe digitale camera aan te schaffen. Tot voor kort had je altijd een compact camera. Een…
Spiegelreflex: wat moet je er mee?Spiegelreflex: wat moet je er mee?Vroeger was de keuze voor een fotocamera nog tamelijk simpel. Je kocht een 35mm camera en stopte daar een fotorolletje i…
Hoe vind ik ongewenst verwijderde digitale foto’s terug?De digitale camera is een geweldige uitvinding. Maar sommige camera’s hebben alleen nogal kleine knopjes, waarbij je gem…
Waar moet u opletten als u een digitale camera koopt?Digitale camera’s worden verkocht met: ‘Meer functies, meer megapixels’. Echter, ze hebben vaak minder kwaliteit. Vaak w…
Filmen met de digitale camera: de voordelenFilmen met de digitale camera: de voordelenFilmen met je digitale spiegelreflexcamera is 'hot'. En dat is nogal logisch. Filmen is nu immers toegankelijker voor ee…

Reageer op het artikel "Digitale camera's in beeld"

Reacties

Sandra, 27-04-2010 20:21 #2
Wie kan mij goed adviseren. Ik wil graag een goede spiegelreflexcamera aanschaffen. Speciaal voor dierenfotografie en de paardensport dus hij moet goed in bewegende beelden zijn, makkelijk te bedienen(begrijpen) en niet al te zwaar. Wie kan me adviseren wat ik dan het beste aan kan schaffen qua merk en model. Bij voorbaat dank, groet, Sandra

Hans Janssen, 05-08-2008 14:20 #1
Geweldige site voor een beginner! Reactie infoteur, 15-09-2008
Dank je Hans!

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 06-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Special: Consumentenwijzer
Reacties: 2
Schrijf mee!