InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Nieuwe camera kopen - Spiegelreflex of compacte camera?

Nieuwe camera kopen - Spiegelreflex of compacte camera?

Nieuwe camera kopen - Spiegelreflex of compacte camera? Foto’s maken gaat tegenwoordig erg makkelijk. Alle foto’s kun je direct terugkijken op het makkelijke schermpje van je camera. Natuurlijk is de kwaliteit van de foto’s ook belangrijk en is dus een goede camera ook belangrijk. Maar de vraag is; is een digitale spiegelreflexcamera beter dan een normale handcamera?

Wat is een spiegelreflexcamera?

Analoog

Het licht waarop je richt wordt bij een spiegelreflexcamera (vaak ‘spiegelreflex’ genoemd) bij de zoeker, dus bij je oog, gebracht door een spiegel die het beeld van buitenaf naar de zoeker leidt. Vandaar de naam ‘spiegelreflex. Als je de foto daadwerkelijk gaat schieten, wordt het spiegeltje uit de hoek 45 graden gehaald en komt het beeld van buiten terecht op het fotorolletje. Het verplaatsen van de hoek van de spiegel is het welbekende geluid wat je hoort bij het maken van een foto. Dit geluid wordt vaak ook gebruikt bij digitale handcamera’s.

Digitaal

Bij een digitale spiegelreflexcamera wordt nog steeds gebruik gemaakt van dezelfde techniek om het beeld bij de zoeker te krijgen. Het spiegeltje is daarom nog aanwezig, evenals de naam ‘spiegelreflex’. Het enige verschil, tevens ook een erg groot verschil, is dat het filmrolletje niet meer terug te vinden is. Het beeld wordt opgeslagen op een geheugenkaart, is terug te zien op het lcd schermpje, en is ook makkelijk terug te zien op een computer.

Voordelen

  • Vaak goede kwaliteit foto’s
  • Je fotografeert precies hetzelfde als wat je door de zoeker ziet
  • De aanwezige instellingen zijn veel uitgebreider dan bij een handcamera

Nadelen

  • Duur in vergelijking met een handcamera
  • Erg groot, niet compact
  • Om de instellingen te begrijpen is heel wat verdieping nodig

Wat is een ‘handcamera’

Handcamera, compacte camera, hoe je het ook wilt noemen… In tegenstelling tot een spiegelreflex is een handcamera erg compact. Vaak zijn dit soort camera’s zo klein dat je ze in je broekzak mee kunt nemen. De kwaliteit van de foto’s verschilt per camera, wat logisch is.

Voordelen

  • (vaak) erg compact
  • Goedkoop in vergelijking met een spiegelreflex
  • Makkelijk mee overweg te kunnen

Nadelen

  • Minder voor professionele foto’s
  • Minder instellingen

Een handcamera of een spiegelreflex kopen?

Dit is volledig aan jou zelf. Erg belangrijk waar je aan moet denken bij de aanschaf, is de prijs/kwaliteit verhouding. Veel mensen denken is dat een spiegelreflexcamera altijd betere kwaliteit foto’s maakt. Dit is niet zo. Als je de hogere bedragen in gaat is er op een gegeven moment wel een punt waarbij de spiegelreflex een hogere resolutie heeft, maar op kleine bedragen is dit vaak niet het geval. Denk hierbij dus goed na. Waar ligt je grens qua bedrag, en waar ligt je minimale grens qua kwaliteit?
© 2008 - 2019 Grotefrits, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nieuwe camera kopen - Spiegelreflex of compacte camera?"

Reactie

Edravestein, 25-05-2008 16:38 #1
Ik wil een dsrl aanschaffen, maarmijn vraag is wat is beter""body met stabilisator +telelens, of body en telelens met stabilisator vr.gr. ed ravestein

Infoteur: Grotefrits
Gepubliceerd: 05-02-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Reacties: 1
Schrijf mee!